Jarmo Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 begge kortene kjører således siste BIOS 1102. 1201 er siste BIOS. X99-E WS Formal BIOS 1201 release. 1. Improve compatibility of some HDD detection. 2. Improve security based on AMI documents. 3. Supports 4Kn HDD. 4. Improve information displayed in BIOS. (Remove redundancy items of DIMM info under BIOS setup and DMI type 16.) 5. Support 16GB DDR4 memory modules. 6. Modify AMI copyright information. (Modify the AMI copyright date from 2014 to 2015.) 7. Modify strings of SMBIOS 8. Improve compatibility with some TPM. Lenke til kommentar
vk Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 begge kortene kjører således siste BIOS 1102. 1201 er siste BIOS. X99-E WS Formal BIOS 1201 release. 1. Improve compatibility of some HDD detection. 2. Improve security based on AMI documents. 3. Supports 4Kn HDD. 4. Improve information displayed in BIOS. (Remove redundancy items of DIMM info under BIOS setup and DMI type 16.) 5. Support 16GB DDR4 memory modules. 6. Modify AMI copyright information. (Modify the AMI copyright date from 2014 to 2015.) 7. Modify strings of SMBIOS 8. Improve compatibility with some TPM. Jarmo, denne kom ut for tre dager siden... I juni og juli var det 1102 siste BIOS versjon angående saken her. (Egentlig spiller det liten rolle hvilken BIOS man kjører så lenge begge kortene kjører samme BIOS og det ene feiler mens det andre funker.) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Vil ikke ASUS support teste kortet da? ps. så i ettertiden at siste BIOS var helt ny.. Lenke til kommentar
vk Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Vil ikke ASUS support teste kortet da? ps. så i ettertiden at siste BIOS var helt ny.. Jeg blander meg ikke opp i dette nå og kun forholder meg til butikken hvor jeg har kjøpt kortet. Da jeg kontaktet Asus innledningsvis var det nettopp for å høre om det kunne være noe annet jeg skal se på eller kjente problemer med dette kortet men de sa tvert at RTC feil tilsier defekt på hovedkortet som ikke kan fikses uten videre. Da så... PS: Jeg hadde (heldigvis) også knipset et screenshot av at alle drivere er 100% oppdatert, i tilfelle noen skulle prøve å henge seg opp i no'sånt. Btw, siste "nytt" fra Komplett er at Asus PC Diagnostics verktøyet kan ha lurt meg pga kjente problemer med å kjøre dette under Windows 8.1 ... Vel, jeg kjører jo fortsatt Windows 8.1 Pro og nøyaktig samme installasjon av Asus PC Diagnostics (1.3.7) og nå viser det IKKE noen RTC feil med det nye kortet! Men av en eller annen grunn greier ikke Komplett å innse en del relativt åpenbare sannheter her og fortsetter å lete etter problemer hos meg. Endret 2. august 2015 av vk Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Ok. La meg prøve å forklare litt. Når jeg sier identiske forhold så mener jeg identiske forhold hele veien. At to hovedkort (eller to CPUer) er forskjellige betyr ikke at de skal feile på selvtest. Jeg håper ikke du mener dette. Første ting man gjør ved ny installasjon er å oppdatere BIOS - begge kortene kjører således siste BIOS 1102. Neste ting jeg gjør er å teste både installasjonen og alle komponenter hver for seg. Det var slik jeg oppdaget feilen. RTC Accuracy er 1 av 5 kritiske selvtester (CMOS, CPU, RTC, USB, PCIe) som Asus har i sin PC Diagnostics. Viktig nok? Selv om jeg ikke hadde CMOS feil så byttet jeg CMOS batteri for å sikre at ikke dette driver RTC-feilen. Det var det ikke. Da kontaktet jeg Asus Teknisk support om RTC-feilen og de rådet meg å returnere kortet. Så viktig er altså en RTC-feil. Det var nettopp det jeg gjorde. Jeg fulgte Asus sitt råd i god tro (heldigvis hadde jeg tatt bilde av feilen på forhånd). RTC elektronikken har fint lite med CPU-sokkelen å gjøre forresten, og om du lurer på hva som kan få RTC til å feile anbefaler jeg denne her: http://www.intel.com/content/dam/doc/application-note/ich-family-real-time-clock-accuracy-considerations-note.pdf For øvrig har Komplett godtatt at pinnene er rettet opp Ok. De greier til og med ikke å finne noen feil med kortet overhodet! Jeg føler dermed at dine lange utredninger rundt pinnene på CPU-sokkelen er kanskje en smule overdrevet i så måte. Jeg lurer litt på om du faktisk har erfart noe av det du skriver om eller bare lest om det? For min del er dette kortet første som feiler på RTC og det er ikke det jeg har betalt for uansett hvor viktig denne feilen kan synes for noen. Jeg har betalt for et 100% friskt kort! Jeg kunne videre argumentere for hvorfor diverse komponenter ikke har noe å si, men det holder plenty med at det nye kortet verken klager på noen av de nøyaktig samme komponentene eller feiler på selvtest. Slik som det skal være. Jeg er hellig overbevist om at hvis jeg tester 5 (friske) kort til så vil de passere selvtesten med de samme komponentene samme hvor forskjellige disse kortene kan være ifølge deg. Hvis RTC selvtesten var så upålitelig som du vil ha det til, så hadde annet hvert kort feilet med de tusener av varianter av konfigurasjoner som folk installerer der ute... Det gir jo ingen mening at Asus skal ha en slik selvtest hvis den er så lett å feile av ulike komponenter. Jeg setter pris på at du involverer deg så pass i denne saken selv om jeg er litt usikker på hva du egentlig mener. Jeg kan i alle fall forsikre deg om at alle de aspektene som du kommer med er godt dekket allerede (noen av disse er innforstått uten å måtte skrive om det). Jeg reagerer dog litt på at du spekulerer i om jeg hadde bøyde pinner i utgangspunktet. Hvis jeg hadde det så hadde flere av de andre testene feilet (i beste fall) og mest sannsynlig hadde kortet og Windows ikke kommet opp overhodet. Som du kan se av bildene tidligere så kjører PC-en på vanlig måte bare at RTC testen feiler. Tenk litt før du kommer med slike påstander. Noen ville kanskje til og med blitt fornærmet av en slik mistenkeliggjøring men jeg skjønner at du er bare ivrig til å vise hva du kan. Helt Ok. Ja, huttetu, USB er kjempekritisk Bare fordi det står i diagnoseverktøyet betyr ikke det at kortet er totalvrak fordi noe feiler der. Du svarer ikke på det jeg lurte på, nemlig hvilke feil som vil dukke opp dersom RTC feiler. Selv tredjepart har ikke noe konkret å komme med her - at de ber deg sende det inn er noe helt annet enn at det er et stort problem. Om du hadde rapportert inn en bøyd kondensator ville de helt sikkert bedt deg gjøre det samme, selv om det er verdens mest uvesentlige feil. Forøvrig kan det være lurt å disable CPU spread spectrum og kjøre win 7 - hadde vært interessant å se om RTC-feilen dukker opp da, også. WIndows 8/8.1/10 bruker en annen timer, noe som gjør at klokken blir påvirket av bclk-endringer som skjer etter boot - og der er jo CPU spread spectrum en mulig årsak, da det er nettopp det denne funksjonen gjør, dog ikke med de største utslagene. Enhver som har OK syn kan se at de pinnene ikke er i fabrikkny stand, det burde du faktisk se selv... da er det ikke gitt at de oppfører seg slik de skal når de presses ned, og om du f.eks. har en datapin til en minnekanal som har litt shady kontakt kan du fint få korrupte filer her og der. At komplett tydeligvis enten jatter med, eller er stokk dumme får så være. De hadde neppe akseptert en generell RMA med den sokkelen, da den ikke er i fullgod stand - akkurat som at ASUS setter seg på bakbena i det øyeblikket de har med en slik sak å gjøre. En bøyd pin eller tre trenger ikke være et problem overhodet, men du er avhengig av litt flaks. Det er nok av ground pins f.eks., så om et par av dem forsvinner er irrelevant for funksjonaliteten å gjøre, men roter du deg borti noe som har med pcie eller minne å gjøre vil du fort merke det. I verste fall får du null POST, men du skal være uheldig om det går så langt om kun et par pins er ødelagt. Bildene du snakker om beviser null og niks ift rette pins i sokkel, da du fint kan ha full funksjonalitet på tross av små defekter der. Dessverre har ikke Intel sluppet pin-oversikten, så det går ikke an å sjekke hva hver og en av de som opprinnelig var bøyd faktisk brukes til. Jeg postet egentlig her fordi du tok en "jeg har dokumentert alt perfekt, og den som sier meg i mot tar feil"-holdning, og mente det var feil basert på det du selv har postet. Lenke til kommentar
vk Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Altså du ville kjøpt et halvveis vrak for ca 5000 spenn? Eller bare mener at jeg skal gjøre det? Det er åpenbart at du har dine personlige meninger om hva som er viktig og uviktig. Det har du rett til å ha og jeg må få lov til å være uenig. Om du så er fortsatt usikker på hvorfor RTC er viktig, så bare hiv deg ut på Google og les (jeg håper du så at jeg sendte deg tidligere en link til Intel sin dokumentasjon forresten). Men det blir uansett helt bak mål å prøve å overtale meg at sviktende RTC er så neglisjerbar feil at du ikke skjønner at kortet måtte returneres. Ta denne gjerne med Asus du. Begge kortene er testet i Asus Default Optimized BIOS modus. Urørt! Til å begynne med 1 RAM brikke og 1 GPU og ikke noe mer (bortsett fra CPUen da). Mulig at du er bedre produktspesialist på Asus HK enn Asus selv, men de kom ikke med lange "om og men" avhandlinger da jeg spurte dem hva jeg skal sjekke for å eliminere RTC problemet. Snarere tvert om. De sa rett ut at jeg bare skal returnere kortet fordi RTC er typisk HK feil og kan ikke fikses. Igjen, ta dette gjerne med Asus om du er uenig i deres vurdering og har mer holdbare vitenskapelige teorier. Pinnene gidder jeg ikke å diskutere nok en gang i lange drag. Om noen signifikante pinner feiler så vil dette synes. Om andre pinner er fortsatt bøyd (f.eks jording o.l som du sier), så spiller det åpenbart ingen verdens rolle. Dette blir bare polemikk for sin egen skyld. Jeg kan ikke huske å ha skrevet at jeg har dokumentert alt "perfekt", men begreper som jeg har brukt er bl.a tydelig, klart, utvetydig og da i forhold til det som skulle dokumenteres! Altså ikke alt mellom himmel og jord. Dokumentasjonen sikkert kunne vært enda bedre (ikke at jeg ser behov for det), men det bare beviser hvor uforberedt jeg var på motstanden fra Komplett da jeg sendte kortet tilbake i god tro på at saken er avklart (jf. Asus sin vurdering). Hvis jeg er skyldig i å ha vært blåøyd i så måte, så håper jeg i hvert fall at dette ikke er en god nok grunn til å avvise hele retursaken. Lover å være langt mer paranoid neste gang noe slikt skjer... Lenke til kommentar
vk Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Ja, huttetu, USB er kjempekritisk Bare for ordens skyld: De som har drevet litt med PC-bygging vet hvor lunefulle USB problemer kan være. Alt fra at PCen ikke booter til at den oppfører seg rart og krasjer. USB problemer er dessuten vanskelig å feilsøke ikke minst. Når Asus har valgt USB som en av fem kritiske selvtester ved siden av CMOS, CPU, RTC og PCIe så har jeg derfor full respekt for dette, men du må gjerne ringe Asus og fortelle dem at de ikke vet hva de holder på med. Det er nettopp denne type "argumentasjon" jeg møter hos Komplett hele veien. Istedenfor å forholde seg til fakta, masse synsing og spekulasjoner rundt hva som kunne vært... Det er bredt anerkjent på verdens basis at RTC problemer skyldes hovedkortet alene når det er verifisert at CMOS batteriet er Ok. Så lange utredninger og teorier rundt komponenter m.m som kunne feile RTC er passe søkt og stemmer altså ikke overens med verken hvordan RTC elekronikken virker eller verdenserfaringen mht RTC feil. Nok sagt. Lenke til kommentar
War Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Litt ot, men du satte plastdeksel på bøyla, så senket den? og ikke rett ned på pinnene, så la over bøyla? Lenke til kommentar
vk Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Litt ot, men du satte plastdeksel på bøyla, så senket den? og ikke rett ned på pinnene, så la over bøyla? Jeg vet faktisk ikke. Jeg må bare akseptere når Komplett sier at jeg har gjort dette. Vanskelig å begripe at jeg skulle gjort noe sånt, men ... må bare svelge denne, dessverre. Hvordan beviser/motbeviser man noe sånt? På den annen side så var kortet allerede konstatert defekt, så jeg oppfatter dette som å avvise en klar sak pga formaliteter. Jeg er forferdet over at det skal være så enkelt for en butikk å fraskrive seg alt ansvar åga noe sånt... It could happen to you! Lenke til kommentar
War Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Har samme hk, komplett fikk det til rma fra den forrige eieren med coil whine på, de gadd ikke bytte hk da de ikke fant noe CW. De sendte hk i retur, så fikk jeg det da jeg tilbød meg å bytte det med cw på mot mitt asus ws. Da jeg åpnet det hadde ingen åpnet det siden komplett pakka det ned, da var cpupins bøyd. Da byttet de det, ingen spørsmål spurt. Så ja, har hatt litt texas med dette hk og komplett , så ja det kunne skjedd hvem som helst. Mener komplett at kortet er 100% , og den eneste feilen er pins? Har de sagt noe som helst om den andre feilen? Det virker som om de ikke vil godta den andre feilen , da de ikke kan teste den selv. Men de kan bare skrive at feilen er originalfeilen og behandle hele som en rma-sak mot asus, men nei da firkantet. Det henger nok nøye sammen med alle forbrukerskadene de får inn hver dag hvor alle mener det ikke er deres feil. 1 Lenke til kommentar
vk Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Mener komplett at kortet er 100% , og den eneste feilen er pins? Har de sagt noe som helst om den andre feilen? Det virker som om de ikke vil godta den andre feilen , da de ikke kan teste den selv. Men de kan bare skrive at feilen er originalfeilen og behandle hele som en rma-sak mot asus, men nei da firkantet. Det henger nok nøye sammen med alle forbrukerskadene de får inn hver dag hvor alle mener det ikke er deres feil. Helt korrekt. Komplett fremmer ulike teorier for hva som kan ha skjedd siden de ikke klarer å finne feilen hvor fellesnevneren er at jeg må ha et problem hos meg, og at det ikke er noe feil med kortet. F.eks at samme CPU kan funke med et kort men ikke med et annet kort (!), at samme RAM kan påvirke to kort på forskjellig måte, osv. De sier til og med at Asus sitt eget verktøy kan ha gitt feil resultat. Jeg må si at dette er ganske søkt og vanskelig å finne støtte for noen steder der ute. Komplett sier de har spurt Asus som har sagt at dette kan være mulige forklaringer. Du får selvfølgelig svar som du spør. Det jeg ikke skjønner, er hvordan er alt dette mitt ansvar? Jeg har oppdaget en feil, diskutert denne med Asus, og fulgt deres råd til å returnere kortet. Jeg har handlet i god tro hele veien. Men ... som du sier, "Texas" er det vanskelig å forsvare seg mot på en saklig måte. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Ja, huttetu, USB er kjempekritisk Bare for ordens skyld: De som har drevet litt med PC-bygging vet hvor lunefulle USB problemer kan være. Alt fra at PCen ikke booter til at den oppfører seg rart og krasjer. USB problemer er dessuten vanskelig å feilsøke ikke minst. Når Asus har valgt USB som en av fem kritiske selvtester ved siden av CMOS, CPU, RTC og PCIe så har jeg derfor full respekt for dette, men du må gjerne ringe Asus og fortelle dem at de ikke vet hva de holder på med. Det er nettopp denne type "argumentasjon" jeg møter hos Komplett hele veien. Istedenfor å forholde seg til fakta, masse synsing og spekulasjoner rundt hva som kunne vært... Det er bredt anerkjent på verdens basis at RTC problemer skyldes hovedkortet alene når det er verifisert at CMOS batteriet er Ok. Så lange utredninger og teorier rundt komponenter m.m som kunne feile RTC er passe søkt og stemmer altså ikke overens med verken hvordan RTC elekronikken virker eller verdenserfaringen mht RTC feil. Nok sagt. Du driver med synsing i langt større grad enn det jeg gjør. "ASUS har lagt inn en USB-test på en eller annen software, så da må dette være essensielt" er ikke spesielt faktabasert. Dine USB-feil-erfaringer matcher ikke mine, og jeg er ikke noen amatør i gamet - vi har nok rimelig lik kompetanse (hvertfall i teorien) når det gjelder å skru sammen maskiner, også halvveis defekte som fortsatt duger til benchmarking. For all del, lykke til videre - jeg har sagt mitt, og når du ikke besvarer spørsmålene mine med annet enn, ja, nettopp: synsing (du har ennå ikke kommentert noe konkret rundt RTC, utelukkende referert til vage tredjepartsutsagn samt egen tolkning av softwareinnhold, og generelt RMA-snakk fra CS). Ikke mitt problem at kortet ditt ikke fungerer, eller hvor mange timer du gidder å bruke på å spare disse pengene (deltagelse i de to trådene inkludert). Lenke til kommentar
vk Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 (endret) At Asus har valgt USB som en av 5 kritiske selvtester i sitt verktøy er et faktum. Siden de har mye mer peiling på hovedkort enn oss to så har jeg litt respekt for at de gjør det. Garantert ikke tilfeldig valg. Ellers er USB komplikasjoner vel dokumentert på nettet. Det er bare å hive seg ut på Google og lese. Jeg har aldri brukt mine egne erfaringer alene som noen verdens sannhet. Er mer ydmyk enn som så. Du har rett i at jeg har brukt noen timer over forventet til å svare på diverse angrep, både personlig og ellers. Jeg vet ikke hva mer man skal si om RTC eller hvorfor det er viktig. Rent bortsett fra hva jeg mener, når Asus sier at dette gir RMA grunn så holder det for meg. Åpenbart ikke godt nok for deg og noen andre. Jeg kan dessverre umulig svare på slikt. For å svare med samme mynt - lykke til videre til deg og. Neste gang du får et HK med RTC feil, håper jeg du jubler og lever lykkelig med dette kortet videre siden du mener at dette ikke er noe å bry seg om. Vel, både Asus selv og mesteparten av verdenen mener noe annet. Sorry. Endret 4. august 2015 av vk Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 (endret) ASUS har nok heller inkludert enkelte tester (som USB) fordi det har vært en del trøbbel med det. Det er nok ikke en ekstremt kritisk komponent. Men som du sier, hadde jeg fått feilmelding i ASUS' eget diagnoseverktøy, hadde jeg definitivt ønsket å bytte kortet, for å få et som er feilfritt. Endret 5. august 2015 av TheHaughom Lenke til kommentar
vk Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 ASUS har nok heller inkludert enkelte tester (som USB) fordi det har vært en del trøbbel med det. Det er nok ikke en ekstremt kritisk komponent. Men som du sier, hadde jeg fått feilmelding i ASUS' eget diagnoseverktøy, hadde jeg definitivt ønsket å bytte kortet, for å få et som er feilfritt. Mente ikke å overdrive. Kritisk nok. Takk for din stemme Ellers ja, når man kjøper et high-end hovedkort for oppimot 5 000 kroner stykket, så forventer man ikke slike "sideeffekter". I tillegg er det slik at hovedkort som produkt utgjør fundamentet i systemet og skal pr. definisjon kunne virke med alle slags QVL komponenter i tusenvis av konfigurasjoner rundt omkring i verdenen. Så alle disse påstandene om at det må være noe feil med mine komponenter som ødelegger showet er helt på jordet. Særlig mht RTC feil. RTC er en av de mest autonome enhetene på kortet. Lenke til kommentar
vk Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 SISTE STATUS: Forbrukerrådet sender saken videre til FTU. Nedenfor et sammendrag av nøkkelfakta så langt for de som måtte ha interesse av dette. Oppsummering av forløpet så langt i stikkordsform Ny installasjon med siste BIOS, drivere osv, kommer opp Ok (2. juni) CMOS, CPU, RAM, PCIe, GPU, HK batteri osv alle tester Ok (9. juni) Asus PC Diagnostics rapporterer RTC Accuracy = Failed (9. juni) Sender bilder til Asus Teknisk Support og ber om hjelp (9. juni) Asus råder å returnere kortet tilbake til butikken (10. juni) Komplett sier jeg har bøyd pinner på CPU-sokkelen (17. juni) Jeg får kortet tilbake fra Komplett og retter opp pinner (23. juni) PCen kjører Ok og alt utenom RTC fungerer Ok (25. juni) Asus RTC Accuracy selvtest feiler som før (25. juni) Imens ankommer nyinnkjøpt kort av samme type (28. juni) Flytter alle komponenter over til det nye kortet (30. juni) Alle komponenter inkl. RTC Accuracy tester Ok (1. juli) Komplett går med på å teste sitt kort på nytt (7. juli) Komplett bekrefter at tidligere bøyde pinner funker Ok (14. juli) Komplett har testet kortet og finner ikke noen feil (14. juli) Jeg sender Komplett min fullstendige PC spesifikasjon (14. juli) Komplett matcher CPU og GPU og fortsatt ikke finner feil (16. juli) Dokumentasjon fra meg (utenom email til Komplett) Skjermbilde av RTC Accuracy test = Failed (9. juni) Skjermbilde CPU Intel PD test PASS (9. juni) Email-pakke til/fra Asus Teknisk Support Retursøknad til Komplett (10. juni) Bilde av rehabilitert CPU-sokkel (25. juni) Skjermbilde CPU Intel PD test PASS m.m (25. juni) Bilde av 100 % oppdaterte HW drivere (25. juni) Skjermbilde av RTC Accuracy test = Failed igjen (25. juni) Intel RTC Accuracy dokumentasjon (betraktninger) Eksempler på RTC feil med forklaring (HW feil på HK) Skjermbilde av vellykket RTC test av nytt kort (1. juli) Dokumentasjon fra Komplett (utenom email) 2 bilder av bøyde pinner på CPU-sokkelen (17. juni) Bilde av testresultat (24. juli) – bildet kunne ikke åpnes Email fra Komplett diskuterer mulige årsaker hos meg, dog fremlegger ikke noen støttedokumentasjon eller noe bevis på at kortet ikke har noen feil. Testverktøy brukt av meg mht denne saken Asus PC Diagnostics 1.3.7 (produsentens eget verktøy) Inter Processor Diagnostic Tool 64bit 2.20.0.0 AIDA64 Extreme 5.30 SiSoftware Sandra 2015.SP2 Andre testverktøy brukt etter behov (relevant utvalg) CPU-Z 1.72.1 DriverAgent 2015 (eSupport.com) EVGA Precision X 4.2.1 HWiNFO64 4.64 HW Monitor Pro 1.23 GPU-Z 0.8.4 PC-Doctor Toolbox for Windows 6.2.6457.72 PC Wizard 2015.2.14 Performance Test x64 8.0.1051.0 PC spesifikasjon (hovedtrekk) HK: Asus X99-E WS CPU: Intel i7-5960x GPU: Asus GTX Titan X 12G (2 stk) RAM: G.SKILL F4-2800C15Q2-64GRK PSU: Corsair AX1200 SSD: Samsung 850 PRO 256G SSD: Samsung 850 PRO 512G HDD: Seagate ST31000340NS OPD: ASUS BW-12B1ST OS: Windows 8.1 Pro x64 Testopplegg (identisk for begge kortene) Testbenk LD Cooling – LD PC – V4 Hovedkort BIOS 1102 (Default modus) 1x RAM | 8x RAM | 8xRAM 1x GPU | 1x GPU | 2x GPU (RAM + GPU går parvis vertikalt) Lenke til kommentar
vk Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 END OF STORY! Jeg kontaktet Asus ARS (Advanced Replacement Service) og innen 1 uke gjennomgikk de all dokumentasjon og alle emails (!) samt hadde flere samtaler direkte med Komplett. Virkelig imponerende! Den endelige konklusjonen ser slik ut: Good morning Sir, We again examined the case in details and finally changed our decision. We decided to satisfy your request. We will credit back this board. We have already informed Komplett about that. They should contact you soon. Thank you With kind regards Advanced Replacement Service ASUS Justice served! Jeg må nødvendigvis skryte stort av ASUS her. Man skal se lenge etter makan til effektiv og objektiv håndtering av en urimelig svulstig sak, blåst fullstendig ut av proporsjoner av Komplett sin kundeservice over nesten 3 måneder... Thank you Asus! De som mente at jeg var helt på jordet og Komplett hadde rett i å kverrulere bort min dokumentasjon, tid og penger, fra sin høye hest, har forhåpentlig lært noe av dette her. Det kunne selvsagt gått galt (slett ikke uvanlig), men fornuften seiret til slutt, heldigvis! Også veldig glad for at jeg nå slipper å måtte gå gjennom en uforutsigbar FTU prosess på et halvt år og mer... 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Har aldri påstått at du ikke har noen sak, hvis det er bl.a. meg du sikter til Komplett har dog rett til å "kverulere bort tiden din", der får du ikke refundert noe. De er sikkert også godt fornøyd, da de gjerne tar imot all RMA hvor kostnaden går videre til produsent - det var vel der tvilen var fra deres side, om jeg skal se på det fra deres økonomiske perspektiv. Den biten er jo avklart siden ASUS refunderer pengene.Kjekt å ha fulgt dette, da jeg kan ane en presedens om at bøyde pins som "rettes ut" er akseptabel praksis også hos produsent. Notert bak øret. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Komplett har dog rett til å "kverulere bort tiden din", der får du ikke refundert noe.De må holde seg til loven, dvs. at de har ikke rett til dette, dersom kunden har rett til heving/avhjelp etter loven. Kriteriet er altså ikke "der du ikke får refundert noe," men "der du ikke har rett på å få refundert noe". En subtil men essensiell forskjell. Lenke til kommentar
vk Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Komplett har dog rett til å "kverulere bort tiden din", der får du ikke refundert noe.De må holde seg til loven, dvs. at de har ikke rett til dette, dersom kunden har rett til heving/avhjelp etter loven. Kriteriet er altså ikke "der du ikke får refundert noe," men "der du ikke har rett på å få refundert noe". En subtil men essensiell forskjell. Bra presisering! Saken er at jeg hadde rett til refusjon slik som Asus sin beslutning viser. Asus er ikke kjent for å godkjenne refusjoner i hit og pinne, snarere tvert om. Deres konklusjon bygger på at de ærlig innrømmer at kortet levert av Komplett var defekt og allerede ubrukelig på det tidspunkt det ble reklamert. Også Asus kunne lett hengt seg opp i "bøyde pinner" og satt foten ned, selv om det er innlysende uvesentlig for retursaken (kortet blir ikke mer ubrukelig av den grunn). Det gjorde de altså ikke! Hadde Komplett hatt noe kundeservice med respekt for seg selv, så kunne de tatt opp diskusjonen med Asus og forsøkt å hjelpe kunden sin, istedenfor å bruke alle mulige midler for å motarbeide saklige argumenter (fakta!) og legge saken død på bekostning av kunden. Særlig når det er så pass åpenbart at kortet de solgte meg ikke var friskt... Jeg var også en fornøyd Komplett kunde før dette skjedde. Gidder ikke å risikere flere slike kjøp hos Komplett heretter. Nok av gode (bedre) butikker der ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå