Gå til innhold

Returskade på allerede defekt vare mottatt fra butikken - har butikken noe ansvar?


vk

Anbefalte innlegg

Det har ikke slått deg at det kan være andre komponenter som er defekte som kan påvirke testresultatene? Det er kanskje lett å tenke seg at det er hovedkortet som er feilen, siden det er det du tester.. men igjen, det er andre komponenter i spill her som kan påvirke resultatene du får. Jeg ser for meg at enten PSU eller CPU også kan ha skylden her.. 

 

Hadde jeg vært deg ville jeg sendt dem PSU, CPU, RAM og hovedkort så de får testa alt sammen. Kjipt å sitte uten PC, ja.. men må være enda kjipere å holde på sånn som dere gjør nå.. 

Leste du posten over? "Feilfri funksjon av nytt kort."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke slått deg at det kan være andre komponenter som er defekte som kan påvirke testresultatene? Det er kanskje lett å tenke seg at det er hovedkortet som er feilen, siden det er det du tester.. men igjen, det er andre komponenter i spill her som kan påvirke resultatene du får. Jeg ser for meg at enten PSU eller CPU også kan ha skylden her.. 

 

Hadde jeg vært deg ville jeg sendt dem PSU, CPU, RAM og hovedkort så de får testa alt sammen. Kjipt å sitte uten PC, ja.. men må være enda kjipere å holde på sånn som dere gjør nå.. 

 

Jeg har som sagt kjøpt et nytt kort av samme type nå og dette kortet virker prikkfritt med nøyaktig de samme komponentene (jeg bare byttet hovedkortet under) og med identisk konfigurasjon (BIOS, OS, osv.). Dette er det ultimate beviset på at det forrige kortet er defekt. Dessuten er det slik at RTC-feil kommer enten fra hovedkortet eller evt svakt batteri og jeg har byttet batteriet og aldri hatt problem med CMOS heller. I tillegg er alle komponenter behørlig uttestet individuelt og sammen og funker som bare det.

 

Jeg har nå mistet flere uker på dette tullet og det å begynne å demontere PC-en min nå og sende dyre deler til Komplett uten noen garanti for at de kommer til å finne noe nytt er absolutt ikke noe alternativ for meg. Jeg har jo dokumentert feilen og skjønner ikke hvorfor dette ikke er et adekvat bevis på mangelen? Jeg kan jo åpenbart ikke fabrikere denne feilen egenhendig og selv om jeg kunne - hvorfor skulle jeg gjøre dette? Dette er bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Fikk et defekt hovedkort (Asus X99-E WS) fra Komplett.no. Asus Nordic Support bekreftet dette 

 

 

Hvordan kunne Asus Nordic Support bekrefte dette? Over telefon eller?

 

 

Det står vel i tråden at de bekreftet dette på epost pga resultatet da TS kjørte Asus sin diagnose-app.

 

 

 

Pinnene er blitt rettet opp og feilen dokumentert på nytt etter dette (25. juni). Komplett har bekreftet at pinnene er Ok nå og har til og med testet kortet selv men ... greier ikke å finne feilen! Dermed sendte de kortet tilbake til meg, sånn uten videre.

 

Nå har jeg returnert kortet for tredje gang (brukte samme returnummer som sist), og Komplett fortsatt nekter å vedkjenne seg noe ansvar eller ta stilling til følgende tre fakta:

  1. RTC-feilen er en klart påvist mangel i varen (hovedkortet) siden 9. juni i år (ASUS råder vareretur).
  2. RTC-feil på et hovedkort kan verken forårsakes eller påvirkes av kunden eller bruken av kortet.
  3. Feilfri funksjon av nytt kort under identiske forhold gir utvetydig bevis på at forrige kort er defekt

Komplett har nå sendt meg en email hvor de sier:

 

Vi må nesten anse saken som avsluttet fra vår side og videre kontakt kan gå via Forbrukerrådet.

 

Dette er status p.t. og sier i grunn alt om Komplett. De gjør alt de kan for å la kunden ta støtet på nesten 5 000 kroner... Kjekt å vite

FR er tilbake fra ferie 3. august. Tvi tvi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på pinner... komplett bøyde mine pinner, fikk nytt kort da (samme kort som her)

 

Takk for info. Selv om pinnene er eliminert som en faktor i diskusjonen nå, de kompliserer saken fordi Komplett må avskrive kortet (kan ikke returneres til Asus eller selges på nytt). Pinnene ble bøyd ifm første retur til Komplett og jeg er usikker  på hvordan dette skjedde. Komplett sier at det er min feil. Uansett så hadde ingen pinner blitt bøyd om det ikke var en feil og retur til å begynne med.

Lenke til kommentar

Denne saken reiser et svært interessant spørsmål. Om du fikk en defekt vare fra selger, og det oppsto en skade under returen av varen tilbake til selger, skal da kunden få noen erstatning for den defekte varen som butikken sendte til henne/ham i utgangspunktet?

 

Ifølge Komplett.no har kunden i så fall ingen rett på erstatning og må da bare bite i det sure eplet og ta de økonomiske konsekvensene alene, selv om butikken sendte en ubrukelig defekt vare til kunden i utgangspunktet (som jo var årsaken til returen)! Høres dette rimelig ut for deg? Les videre...

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fikk et defekt hovedkort (Asus X99-E WS) fra Komplett.no. Asus Nordic Support bekreftet dette og sa at jeg må sende kortet tilbake (RMA) til butikken. Bare det i seg selv er passe kjedelig men Ok. S... happens. Jeg sendte kortet tilbake forrige tirsdag.

 

Til min store overraskelse fikk jeg beskjed fra Komplett.no i dag (7 dager senere!) om at de ikke kan erstatte kortet fordi noen pinner i hjørnet av CPU sokkelen var bøyd. Dette skal ha skjedd under monteringen av plastbeskyttelsen av CPU sokkelen til returen. Jeg er ikke så sikker på når og hvor dette har skjedd, men uansett. Hvilken rolle spiller dette? Kortet var jo defekt fra FØR av!

 

Dette var imidlertid beleilig nok for Komplett.no til å nekte å ta imot kortet og å la kunden ta støtet istedet. På tross av dette IKKE gjorde kortet mer ubrukelig enn det som kortet var i utgangspunktet! Dermed fløy mine kr. 4749,- rett ut av vinduet! Makan til kundeservice og total ansvarsfraskrivelse... Hvem er da ansvarlig for at jeg fikk et defekt kort for nesten 5000,- spenn i utgangspunktet?

 

Jeg synes at bare det å få et defekt hovedkort til å begynne med fortjener en unnskyldning og full kompensasjon. At Komplett.no velger å bruke en meningsløs feil mot meg for en vare som allerede var defekt (DOA), er passe kynisk og dypt urimelig etter min mening. Klart at de kunne tatt ansvar for dette og gjort noe med saken hvis de ville, men ... neida. No such luck.

 

Jeg vet ikke om dette er nye takter hos Komplett.no. Jeg har kjøpt tidligere varer for tusenvis av kroner der gjennom årene men ... dette blir nok siste gang for min del. Kan hende de er greie mot alle andre kunder og dette er en isolert sak... Vel, jeg har mine tvil.

 

Styr unna folkens... Det finnes bedre butikker med mye raskere levering/behandling og lavere priser!

Jeg var borti lignende sak hos komplett.no.

 

Defekt på hovedkort hovedkort, bios lagret ikke innstillinger.

De fant ikke feilen, fakturerte 1500kr for feilsøking i feilfri pc.

Under ny gransking fant de feilen.

De kunne ikke gi nytt hovedkort, men krediterte tidligere faktura og refunderte ca 1000kr for hovedkortet.

 

Deretter sendte de pcen tilbake til meg i deler, prosessoren kostet 8000kr ny og var fremdeles verdt mange tusen da det knapt fantes noe raskere på markedet.

 

Jeg satt da igjen med en ubrukelig pc i deler og nytt/brukt hovedkort var ikke å få tak i. Endte med at jeg måtte bare selge alt i deler.

 

Litt av en kundeservice, har ikke handlet der siden :)

Lenke til kommentar

Bøyde pins kan fint forårsake diverse rare feil, selv om de tilsynelatende ser pene og rette ut. Dette er ikke så simpelt som på AMD-chipper, at dem står rett ut, og det er gitt at ting funker hvis samtlige sniker seg ned i sokkelen. Du kan fint ha en LGA-pin som står rett opp, men som har feil lenger ned, som gjør at den bommer på pad'en etter at CPUen er festet skikkelig.

Når det gjelder bøyde pins i sokkel er det ÅPENBART ikke fraktfeil, da det måtte kommet hull i esken eller lignende. Hvis noe hadde rotet seg oppi sokkelen (lsøt deksel eller lignende) ville bøyingen hatt en mer tilfeldig karakter. Dette lukter monteringsfeil i min bok, f.eks. at man har holdt CPUen skrått, og så "senket" den ned i sokkelen, fremfor å sette den i rett ovenfra. Kan også være feil fra produsent, sånt skjer jo en gang iblant. Jeg tviler på at OP kan være sikker på at feilen har oppstått "nylig"; og ikke var der helt i starten, altså rett etter første montering, eventuelt allerede før dette. Intet er dokumentert som tilsier dette, såvidt jeg kan se (men, det er jo sent på kvelden, jeg kan ha oversett noe).

Andre variabler som ikke er nevnt er datakabelen til lagringsenheten i seg selv, datakabelen, små stabilitetsproblemer med minnebrikkene (enten defekter der, eller at auto-innstillingene ikke er 100% slik de burde vært), og overativsystemet i seg selv. Denne RTC-feilen virker helt uvesentlig, og det samme er denne effektavlesningen - som selvsagt ikke er reell på noe vis. OK, du har KANSKJE en defekt sensor - men den går garantert gjennom en pin, f.eks. en som ikke fungerer p.t. Jeg prøvde å google opp dette med RTC-feil, og det er nesten utelukkende "noobs" som spør - altså ikke "hardcore"-PC-folk, som typisk vet når det er fare på ferde. Normen synes å være at dette er noe man trygt kan ignorere. Jeg inviterer hvertfall OP, med sin erfaring, til å forklare hvordan effektavlesningsfeilen og/eller RTC-feilen kan forårsake feil på en lagringsenhet og/eller andre reelle problemer.

Det er mulig OP har bygget noen maskiner, men hadde dette vært meg hadde jeg sjekker ut andre ting før jeg gadd sende det inn og lage mas av det hele.

Når det gjelder "kjip kundeservice" kan man rette pekefingre i alle retninger. Jeg er like spent hver gang, enten det er komplett, digitalimpuls, eller hvem det nå måtte være.

Lenke til kommentar

Bøyde pins kan fint forårsake diverse rare feil, selv om de tilsynelatende ser pene og rette ut. Dette er ikke så simpelt som på AMD-chipper, at dem står rett ut, og det er gitt at ting funker hvis samtlige sniker seg ned i sokkelen. Du kan fint ha en LGA-pin som står rett opp, men som har feil lenger ned, som gjør at den bommer på pad'en etter at CPUen er festet skikkelig.

 

Hvis du leser nøyere igjennom tråden så vil du kanskje oppdage at det er kjørt full Intel Processor Diagnostic test på CPU-en hver gang feilen ble konstatert, også før og etter bøyde pinner, og den har passert 100%. Så "snikende feil" i sokkelen er en fin teori men den holder ikke i praksis. Også alle andre komponenter er testet tilsvarende (første ting man gjør når man setter sammen en PC). Les neste...

 

Det er mulig OP har bygget noen maskiner, men hadde dette vært meg hadde jeg sjekker ut andre ting før jeg gadd sende det inn og lage mas av det hele.

 

Ja, jeg har faktisk litt erfaring med slikt siden 1982, og som det fremgår av tråden så har jeg sjekket alle mulige aspekter før jeg "gadd lage mas av det hele". Trodde du virkelig at jeg ikke hadde gjort det? En helt annen sak er at du ikke en gang gadd lese hva jeg har sjekket og dokumentert før du tok storslegga. Saklig...

 

Når det gjelder "kjip kundeservice" kan man rette pekefingre i alle retninger. Jeg er like spent hver gang, enten det er komplett, digitalimpuls, eller hvem det nå måtte være.

 

... og poenget ditt var?

 

Jeg har faktisk erfart noen reklamasjoner gjennom årene og aldri hatt slike problemer før (2 ganger med Digitalimpuls, 1 gang med Multicom og 1 gang med Amentio i sin tid). Så stort sett fungerer dette fint, bare ikke denne gangen som ikke er i nærheten av noe man kan kalle for ryddig kundeservice. Makan...

Lenke til kommentar

 

 (...)

 

Jeg var borti lignende sak hos komplett.no.

 

Defekt på hovedkort hovedkort, bios lagret ikke innstillinger.

De fant ikke feilen, fakturerte 1500kr for feilsøking i feilfri pc.

Under ny gransking fant de feilen.

De kunne ikke gi nytt hovedkort, men krediterte tidligere faktura og refunderte ca 1000kr for hovedkortet.

 

Deretter sendte de pcen tilbake til meg i deler, prosessoren kostet 8000kr ny og var fremdeles verdt mange tusen da det knapt fantes noe raskere på markedet.

 

Jeg satt da igjen med en ubrukelig pc i deler og nytt/brukt hovedkort var ikke å få tak i. Endte med at jeg måtte bare selge alt i deler.

 

Litt av en kundeservice, har ikke handlet der siden :)

 

 

Wow! Litt av en historie dette her. Godt å kjenne at jeg ikke er alene i klubben "Sorte Per", men trist at du ble utsatt for alt dette. Ja, Komplett har tjent en god del titusener på meg før, men ... dette var nok siste gangen for min del også. Nok av bra butikker der ute å velge mellom!

Lenke til kommentar

Nytt eller brukt hk var ikke å få tak i skrives det, hva mener du komplett burde ha gjort da? byttet ut cpuen og hobedkortet?

 

Her ligger vel noe av ansvaret på kunden , om man er så snodig at man kjøper utgående hardware ingen kan erstatte.

 

Jeg har en fordel hos komplett, har handlet for 600.000 der, så uansett hva som er feil, så får jeg nytt. Sikkert hatt 100 rma siste 3 årene.

Lenke til kommentar

Har handlet for en del selv. har også fått mine RMA'er godkjent hvergang. Da har jeg alltid fått pengene tilbake (noe jeg har etterspurt).

 

Nå som Komplett har fjernet sitt pick up point her i sør, så er jeg ikke like keen på og bestille derfra lenger, men vi får se.

Lenke til kommentar

Har handlet for en del selv. har også fått mine RMA'er godkjent hvergang. Da har jeg alltid fått pengene tilbake (noe jeg har etterspurt).

 

Jeg hadde kanskje bare uflaks da?

 

Det kan være verdt å nevne at i korrespondansen med Komplett siden juni er det 3-4 forskjellige personer som har svart på må få, ofte uten å vite hva forrige man hos Komplett skrev eller hva jeg hadde forklart osv. Veldig mye rot og tilfeldige meninger delvis preget av personlig synsing og snakk om perifere ting uten å adressere kjernen i saken (de tre fakta som jeg skrev om tidligere).

 

Det har hendt i supportsaker hos de store (f.eks HP, Seagate, o.l) at én ny person overtar saken men da vet vedkommende alt om saken og jeg har aldri opplevd å måtte forklare flere ganger ting som allerede er avklart. Dette er noe ganske annet enn Komplett.

Lenke til kommentar

Jeg har en fordel hos komplett, har handlet for 600.000 der, så uansett hva som er feil, så får jeg nytt. Sikkert hatt 100 rma siste 3 årene.

 

Over 30 RMA pr. år i snitt sier en del, selv om man kjøper i bulk... Man burde kunne forvente litt bedre varekvalitet kanskje?

 

Jeg driver ikke butikk men har handlet for rundt 40 000 kroner hos Komplett det siste 1.5 året (over 300 000 på tvers av butikker), og har vært langt heldigere med varene (inntil denne siste saken). Jeg er kanskje litt nøye med hva jeg bestiller fra hvem, men stort sett har det gått bra.

 

Om man må kjøpe for 600 000 kroner for å få service hos Komplett så melder jeg meg ut av denne konkurransen :)

Lenke til kommentar

Penger styrer alt, sånn er det bare.

Jeg folder på gpuer , 100% last 24/7 /365 /100

Så rma er oftest viftene på skjermkort

 

Tok en titt på linken din... Stillig! Imponerende prosjekt. Jeg kjører bare vannkjølte GPUer (og CPUer) så jeg slipper vifteproblemer, men skjønner at dette ikke passer for alle typer prosjekter :) Lykke til med F@H videre! Det står respekt av dette prosjektet.

Lenke til kommentar

Beklager off-topic, men hvordan kjøler man ned vannet på vannkjøling uten vifter?

 

He he... No problem. Det finnes bedre vifter enn de som kommer på GPUene vet du. Dyrere, ja, men mindre støy, bedre levetid og holdbarhet, og med langt bedre kjøleevne.

 

All vannkjøling bruker vifter til å kjøle væsken, men støyforholdet mellom luftkjølt og vannkjølt PC totalt sett er minst 2:1 (litt avhengig av hvor mye du kjøler), men det aller viktigste er at du aldri klarer å få så lave temperaturer med luftkjøling som med vannkjøling. Da kan du få PC-en din til å yte ca det dobbelte for de som er interessert i dette. Hovedpoenget med vannkjøling.

Lenke til kommentar

 

Bøyde pins kan fint forårsake diverse rare feil, selv om de tilsynelatende ser pene og rette ut. Dette er ikke så simpelt som på AMD-chipper, at dem står rett ut, og det er gitt at ting funker hvis samtlige sniker seg ned i sokkelen. Du kan fint ha en LGA-pin som står rett opp, men som har feil lenger ned, som gjør at den bommer på pad'en etter at CPUen er festet skikkelig.

 

Hvis du leser nøyere igjennom tråden så vil du kanskje oppdage at det er kjørt full Intel Processor Diagnostic test på CPU-en hver gang feilen ble konstatert, også før og etter bøyde pinner, og den har passert 100%. Så "snikende feil" i sokkelen er en fin teori men den holder ikke i praksis. Også alle andre komponenter er testet tilsvarende (første ting man gjør når man setter sammen en PC). Les neste...

 

Det er mulig OP har bygget noen maskiner, men hadde dette vært meg hadde jeg sjekker ut andre ting før jeg gadd sende det inn og lage mas av det hele.

 

Ja, jeg har faktisk litt erfaring med slikt siden 1982, og som det fremgår av tråden så har jeg sjekket alle mulige aspekter før jeg "gadd lage mas av det hele". Trodde du virkelig at jeg ikke hadde gjort det? En helt annen sak er at du ikke en gang gadd lese hva jeg har sjekket og dokumentert før du tok storslegga. Saklig...

 

Når det gjelder "kjip kundeservice" kan man rette pekefingre i alle retninger. Jeg er like spent hver gang, enten det er komplett, digitalimpuls, eller hvem det nå måtte være.

 

... og poenget ditt var?

 

Jeg har faktisk erfart noen reklamasjoner gjennom årene og aldri hatt slike problemer før (2 ganger med Digitalimpuls, 1 gang med Multicom og 1 gang med Amentio i sin tid). Så stort sett fungerer dette fint, bare ikke denne gangen som ikke er i nærheten av noe man kan kalle for ryddig kundeservice. Makan...

 

 

Jeg kom med "noen aspekter" jeg ikke følte var nevnt. har jeg virkelig gått glipp av dette? Jeg ser du påstår (post 13 i denne tråden) at CPU-testen ikke ville gått gjennom ved feil i sokkelen, og det er feil. Du kan fint nappe ut 100 pinner uten at det er noe stress - sålenge det er de riktige pinnene (ground eller not connected, for eksempel). Du har heller ikke dokumentert at pinnene på noe tidspunkt var i orden før reklamasjonen, heller. De færreste gjør vel det, men der har du ord mot ord ift komplett, det eksisterer ikke dokumentasjon på at feilen ble gjort etter at produktet forlot dine hender. I tillegg synes du å tro at det "bare" er å rette ut pinner. Jo, takk... hvis du sjekker nedi sokkelen og det ikke er en noen "refleksjonsfeil" der har du et poeng men slikt er i praksis umulig å få til - ditt tilfelle er ikke noe unntak, det ser man med en gang fra bildet du har postet. Hvis det er anomalier der er ikke pinnene per definisjon 100% rettet opp, og dermed kan de ikke antas uten videre å være funksjonelle, heller. Sitter selv på en maskin med HK med bøyde pins, selv om de var rette "oppover" måtte jeg ta en runde til før jeg fikk tilbake den siste minnekanalen her.

 

Det siste kommentaren var til han over, egentlig. Hvor mange butikker gjenstår om man ikke tåler en dårlig opplevelse? For min del tror jeg kun Multicom er et alternativ, øvrige butikker har jeg hatt litt bøll med innimellom - men så har jeg ikke handlet så mye der, så det kommer nok om jeg blir "storkunde".

Lenke til kommentar

Ok. La meg prøve å forklare litt. Når jeg sier identiske forhold så mener jeg identiske forhold hele veien.

  • At to hovedkort (eller to CPUer) er forskjellige betyr ikke at de skal feile på selvtest. Jeg håper ikke du mener dette.
  • Første ting man gjør ved ny installasjon er å oppdatere BIOS - begge kortene kjører således siste BIOS 1102.
  • Neste ting jeg gjør er å teste både installasjonen og alle komponenter hver for seg. Det var slik jeg oppdaget feilen.
  • RTC Accuracy er 1 av 5 kritiske selvtester (CMOS, CPU, RTC, USB, PCIe) som Asus har i sin PC Diagnostics. Viktig nok?
  • Selv om jeg ikke hadde CMOS feil så byttet jeg CMOS batteri for å sikre at ikke dette driver RTC-feilen. Det var det ikke.
  • Da kontaktet jeg Asus Teknisk support om RTC-feilen og de rådet meg å returnere kortet. Så viktig er altså en RTC-feil.
  • Det var nettopp det jeg gjorde. Jeg fulgte Asus sitt råd i god tro (heldigvis hadde jeg tatt bilde av feilen på forhånd).

RTC elektronikken har fint lite med CPU-sokkelen å gjøre forresten, og om du lurer på hva som kan få RTC til å feile anbefaler jeg denne her: http://www.intel.com/content/dam/doc/application-note/ich-family-real-time-clock-accuracy-considerations-note.pdf

 

For øvrig har Komplett godtatt at pinnene er rettet opp Ok. De greier til og med ikke å finne noen feil med kortet overhodet! Jeg føler dermed at dine lange utredninger rundt pinnene på CPU-sokkelen er kanskje en smule overdrevet i så måte.

 

Jeg lurer litt på om du faktisk har erfart noe av det du skriver om eller bare lest om det? For min del er dette kortet første som feiler på RTC og det er ikke det jeg har betalt for uansett hvor viktig denne feilen kan synes for noen. Jeg har betalt for et 100% friskt kort!

 

Jeg kunne videre argumentere for hvorfor diverse komponenter ikke har noe å si, men det holder plenty med at det nye kortet verken klager på noen av de nøyaktig samme komponentene eller feiler på selvtest. Slik som det skal være.

 

Jeg er hellig overbevist om at hvis jeg tester 5 (friske) kort til så vil de passere selvtesten med de samme komponentene samme hvor forskjellige disse kortene kan være ifølge deg. Hvis RTC selvtesten var så upålitelig som du vil ha det til, så hadde annet hvert kort feilet med de tusener av varianter av konfigurasjoner som folk installerer der ute... Det gir jo ingen mening at Asus skal ha en slik selvtest hvis den er så lett å feile av ulike komponenter.

 

Jeg setter pris på at du involverer deg så pass i denne saken selv om jeg er litt usikker på hva du egentlig mener. Jeg kan i alle fall forsikre deg om at alle de aspektene som du kommer med er godt dekket allerede (noen av disse er innforstått uten å måtte skrive om det).

 

Jeg reagerer dog litt på at du spekulerer i om jeg hadde bøyde pinner i utgangspunktet. Hvis jeg hadde det så hadde flere av de andre testene feilet (i beste fall) og mest sannsynlig hadde kortet og Windows ikke kommet opp overhodet. Som du kan se av bildene tidligere så kjører PC-en på vanlig måte bare at RTC testen feiler. Tenk litt før du kommer med slike påstander. Noen ville kanskje til og med blitt fornærmet av en slik mistenkeliggjøring men jeg skjønner at du er bare ivrig til å vise hva du kan. Helt Ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...