Gå til innhold

Bytte ut dxr3-kort og lydkort?

Anbefalte innlegg

Har per i dag et SoundBlaster Live!-kort som ikke fungerer uten at jeg kobler det til et dxr3-lort. Problemet er at jeg har en brenner og en dvdspiller, og på SB er det bare en cd-in. Går det an å kjøpe en "dobler/fordeler" av den flate, svarte typen (vet ikke hva kabelen heter)? Går det an å bytte ut de rektangulære, små hvite bablene med bare flate svarte?

Kan noen anbefale et kort som gjør at jeg kan kvitte meg med dxr-kortet? Eller kanskje noen har en annen løsning? Går det f.eks. an å lage en PCI-slot som ikke trenger å stå på hovedkortet (hvis dere skjønner - dumt spørsmål!)?

Har bare tre PCI-slots og vil veldig gjerne frigjøre en slot til tv-kortet mitt...

Takk for all hjelp!! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg skjønner ikke helt hva et dxr3-kort er for noe.

2. Hvorfor bruker du CD-in på lydkortet i det hele tatt? De aller fleste hovedkort og CD-rom'er som har kommet det siste 3-4 årene støtter digital overføring via flatkabelen (ATA). Dvs. at du skal kunne spille CD'er helt uten den analoge CD-inngangen på lydkortet og de analoge kablene fra CD-rom'ene dine.

3. Hvis du mangler PCI-porter så er vel eneste fornuftige løsning å kjøpe nytt hovedkort med flere enn 3 porter. I tillegg kanskje du frigir noen porter ved å velge et hovedkort med bra lyd-krets, LAN, og kanskje noe mer du har i form av PCI-kort.

Lenke til kommentar
tja, jeg har ett slikt kort...vel ikke akkurat det da, men et tilsvarende...og en ting er klart, billed kvaliteten er MYE bedre på det enn vanlig TV out med f.eks windvd..

På hvilken måte?

Er bildet interpolert?

Hvilket skjermkort sammenligner du med?

Jeg har et DXr3 kort liggende som jeg har brukt en del før i tiden på min P133... og jeg vil si at kvaliteten på dette Mpeg2 kortet var meget bra, sammenlignet med et ATI Raden kort (husker ikke nå hvilket) med Power DVD og DXr3 slår dette ned i støvlene med tanke på kvalitet! :nice:

Lenke til kommentar

De fleste nyere lydkort har mer enn en "CD-IN". Og man kan også bruke digital utgangen på CD-rom'en, og koble til "SPDIF" (CD-Digital på noen) på lydkortet.

DXR3 dekoder kort gir MYE bedre billed kvalitet på DVD avspilling enn det software basert DVD playback, enkelt og greit forde hele mpeg dekodings prosessen blir utført i spesialisert hardware. Selv med et Radeon 9x00 eller GeForce FX blir mesteparten av dekodingen gjort i software. Mange tror at å skru på "Enable hardware accelleration" i DVD-avspillings prog'et sitt gjør at alt gjøres i hardware. Slik er det ikke. Programmet vil kunne få "drahjelp" til enkelte prosesser av skjermkortet, men så lenge skjermkortet ikke har en komplett fullverdig mpeg chip, så blir det ikke like bra som med et DXR3 eller Hollywood Pro kort. Hovedforskjellen er at bildet blir skarpere, med bedre definisjon og bedre farger. Spessielt vil forskjellen når du får det ut på TV bli ganske tydlig. Med et godt mpeg-kort som f.eks. det nevnte DXR3 og en god dvd-rom, vil bildekvaliteten kunne bli helt på høyde med dedikerte dvd-spillere i mellomklassen (5000-10000). Bruker du derimot software dekoding (f.eks. power-dvd + skjermkort i radeon/geforce klasse) vil du få kvalitet mere i stil med "billig" dvd-spillere. Før noen kommer og kaller meg idiot, og at kvaliteten med software blir MYE bedre enn det billig dvd-spillere kan levere, så husk: Om du ser DVD på PC'en, så har du en helt overlegen skjerm sammenliknet med et TV. Et standard TV har oppløsning på max 768x576 (normalt kjøres vel 320x240) ellerno rundt der (husker ikke 100%, men det er i allefall den oppløsningen som er "broadcasting quality" innen MPEG, altså det formatet som brukes for digitale tv-sendinger), mens en god PC-skjerm normalt kjører minst 1024x768, og i dag kanskje mer ofte 1280x960 (det nevnte er format med 4:3 forhold. Mange kjører heller 1280x1024 som gir et litt høyere 5:4 forhold), noe som uannsett gir bedre bilde enn det selv superdyre TV'er kan klare å diske opp med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...