Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

En kompis av meg satt og fortalte om noen pick-ups han hadde kommet over på eBay. Han sa at disse hadde kraftuttak (slik man finner på traktor, PTO). Jeg ble litt nysgjerrig, men fant ingenting. Vet dere om noen slike pick-ups? Eller andre biler som går som B og C1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Land Rover Defender har/hadde det. Ikke særlig vanlig å se biler som faktisk er utstyrt med det siden 50-60-tallet, men muligheten for å montere det som ekstrautstyr har så vidt jeg vet vært tilstede helt frem til i dag. Man tar av et lokk bak på transfer-kassa, der akselen fra hovedgirkassa kommer inn (det betyr at kraftuttaket kan brukes med hovedkassa i gir og høy/lav-kassa i fri) og monterer en aksling (eller, om man vil, en hydraulikkpumpe, kompressor eller noe annet; eventuelt en reimskive for flatreim, bildet nederst) og inn/ut-koblingsmekanisme.

 

Dette er årsaken til at bilen har et stort rundt hull i "rear crossmember" (til høyre for hengerfestet); det er her akslingen er ment å komme ut. (De to mindre hullene, et på hver side, er til jekken.)

 

kahn-land-rover-defender-xs-90-photo-gal

 

Prøv dette google-søket for flere bilder. :)

 

rearPTO2.jpg

 

 

rearPTO.jpg

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...