Gå til innhold

Ny stasjonær til basic spilling, surfing og redigering til 5-8500kr?

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny PC for snaue 7-8 år siden, så nå tenker jeg at det er virkelig på tide å bytte ut hele greia her. Kan fint ha denne som en slags back-up PC. For all del, den jeg har nå, fungerer sikkert brillefint i noen år til, men ja, trenger en ny stasjonær for å matche dagens programvarer og ikke minst noen nye spill uten problemer... Så ja, da vil man gjerne ha en helt ny maskin.

Trenger KUN maskinen. Alt av monitor, tastur osv. har jeg allerede.

Behøver ikke å være komplett da jeg har noen som kan hjelpe meg med å sette den sammen.

Har fra før en maskin med følgende specs:

- CPU: AMD Phenom II X3 720...

- Hovedkort: GA-MA790X-UD4...

- Skjermkort: Radeon HD4800 Series (yep, ingen HDMI...)

- Minne: Hele 4GB....

- Windows 7 32-bits....

- Er usikker på hvor kraftig strømforsyning jeg har, men mener å huske at den var på 750W....

Så ja, en meget flott oppgradering av det der hadde vært på sin plass!

Sett gjerne opp en stasjonær som matcher følgende krav:

- Pris: Mellom 5-7-8000kr (8000kr kan jeg med nød og neppe gå...kanskje, men ja, helst under 8000kr)

- Bør kunne vare i flere år. Gjerne 6-7 år, altså, selv om jeg vet det er å tøye grensene veldig, men men... Fungert bra den her gangen så.

- Aller, aller helst en PC med iallefall i5 eller i7 (vil helst ha i7, ja) CPU og minimum 8 GB minne!

- Bør være bra stillegående. Den jeg har nå, bruker like mye som en varmevifte fra Clas Ohlson.....

- Bør være muligheter for enkel oppgradering (mer minne osv.)

- Bør beherske noe multitasking da jeg surfer ekstremt masse, redigerer filmer, bilder og jobber en del med photoshop, afx osv. Også har jeg jo 2 skjermer, så da kunne det vært fint om det hadde vært mulighet for kjæresten å f.eks se på film/dokumentarer imens jeg jobber på den andre skjermen. Så ja, det jeg gjør, bør ikke ha så aaaltfor stor pågang på det hun f.eks ser på...

- Skjermkortet bør vel strengt tatt ha HDMI 2.0 slik at man kan prosessere 4K en gang i fremtiden... Jeg vet at dette blir ganske pricey, men kanskje det finnes alternativer?

- Bør kunne tåle en del nyere spill. Nå spiller jeg ikke SÅÅÅ mye og hardcore at det gjør noe, men skal bruke en god del timer på f.eks GTA5, som nok krever sitt...

- Gjerne en dedikert SSD HD som jeg kun blir å ha Windows 7 på, men ingen nødvendighet. Har fra før av 1x 1TB Seagate SATA HD.

- Gjerne kom med forslag på 1-2TB harddisk også.

- Bra kjøling? Om sommeren blir det fort varmt her, så da vil jeg jo ikke drepe CPU'en med varme.... Også blir det om vinteren -30 til -40 grader, så det blir noe kjøligere enn vanlig romtemperatur til tider...

Kan også nevnes at jeg er ikke den som driver på med fancy dilldall greier med hardwaren som f.eks overklokking og sånt.

Tenkte å være veldig gjennomførende med hva jeg ønsker. Kanskje det blir litt lettere for å dere å komme med forslag?

Spør om veldig mye her, men jeg satser på gode råd og tips. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per dags dato:

• i5 4690k eller i7 4790k
  • z97 hovedkort så du kan overklokke
  • Cooler master 212 evo
  • GTX 960 og oppover skal ha hdmi v2, displayport 1.3 er bedre siden da får du 8k 60 hz eller 4k 120 hz men det må du vente med.

Er snakk om LGA 1151 mot august, så kanskje lurt å vente noen måneder. R9 380x kanskje er noe bedre.

Skal du spille på 4k må du ha GTX 980 eller minst 2x 970 i SLI i de få tilfelle spillene klarer å dra nytte av høyere oppløsning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takker for veldig gode forslag her, LMH1 og c4sh! 

LMH1: Setter pris på listen din, OG den var godt innenfor budsjettet også, ser det ut til. Kunne du gitt meg eksempler på:

- Hvilken spesifikk hovedkort? Ser det er tilbud på Z97-P kortet nå. Er den ok?

- R9 380x - Er denne ute enda eller er det noe som kommer først litt senere, kanskje?

- Eksempel på hvilken kabinett jeg bør gå for som har ok med plass?

- Hva med harddisk?

- Hvilken PSU trenger jeg isåfall? Har jo bare en 650W PSU nå, og den er litt gammal....

- Hva med minne? Har nå bare 4GB jeg.... heh.

Så ja, blir nok opp mot 10k med alt, meeen men, det får vel gå.

c4sh: Tror faktisk ikke at jeg har planer om å overklokke, nei. Har ikke gjort det med den jeg har nå, så ja.... Hvilken oppsett hadde du foreslått for meg da, kanskje?

Takker igjen for gode forslag.

Lenke til kommentar

Kan komme med et par forslag. Ettersom du er interessert i i7, trenger du hyper threading til noe spesifikt?

Ser du for deg et kabinett av normal størrelse, eller noe mindre? Selv gikk jeg for Fractal Design R5. God plass, ser bra ut, og er stille. 

Oppsett med i5 4460

Totalt 7198,- 

Oppsett med i7 4790K:

Totalt 9097,-

Når det kommer til PSU bruker nyere i5 og 900-serien fra Nvidia lite strøm. Ettersom du ikke skal overklokke, trenger du ikke så veldig stor PSU (finner en kalkulator her). Likevel er det greit å ha litt å gå på (i følge det jeg regner meg frem til vil i7-oppsettet bruke rundt 365W), så 500W burde holde. GTX 960 er også veldig strømgjerrig, i forhold til AMD 280X/380X. 

Ville kanskje gått for et GTX 970, om du finner det på tilbud (har vært nede i 2699,- i det siste). Når det kommer til hvilket (Asus, EVGA, MSI etc), spiller det ikke så stor rolle. De fleste har gode kjølere, og 960/970 holder seg kjølig (anbefaler dog ikke stock kjøler).

Endret av c4sh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er de store fordelene med i7 kontra i5? Skal som sagt ikke overklokke (bare endre fra standard settings). Utover det, så brukes nok PC'en primært til surfing, generell spilling, mye filmtitting, en del video/bilde redigering oooog det er vel det... Tror derfor at en i5 hadde passet meg bedre, eller?

Vil gjerne ha en god grafikkort da.. Ser at jeg kan få GTX 970 4GB til 2599kr. Er det grei pris for det?

Hva om jeg switcher ut i7 med i5? Skal jeg gå for i5 hovedkortet da også, eller?

Tror du at jeg kan bruke den PSU'en du linker til om jeg går for i5 men en 970, kanskje?

Beklager for drøssevis med spørsmål, men måtte bare spørre. Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Den pakken c4sh linker til, med CPU+HK+RAM, er nok helt ålreit for din bruk. Hovedkortet har 4 RAM-slots, så du kan utvide med to brikker til etterhvert. Nå kommer imidlertid LGA1151 ganske snart, som nevnt tidligere, og med den støtte for DDR4. DDR3 har vært på markedet i rundt 6 år, og er nok på vei til å fases ut. Jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem å få tak i nye DDR3-brikker på en god stund, men det kan være greit å ha det i bakhodet.

Ellers har hovedkortet 6 SATA-porter, men ingen "gammel-PCI"-spor (i tilfelle du har eldre wifi-kort etc du kunne tenke deg å bruke videre). Greit å være klar over; så lenge det ikke er noe behov er det heller ikke noe problem.

Hovedkortet er også mATX, som vil si at det vil passe inn i alle kabinetter som støtter ATX, men du vil også kunne klemme det inn i et minitower dersom du ønsker en litt mer kompakt formfaktor. Med det sagt: Fractal R5, som er inkludert i forslaget til c4sh, er et temmelig genialt kabinett du kommer til å sette pris på om du har støyallergi.

Hva er de store fordelene med i7 kontra i5? Skal som sagt ikke overklokke (bare endre fra standard settings). Utover det, så brukes nok PC'en primært til surfing, generell spilling, mye filmtitting, en del video/bilde redigering oooog det er vel det... Tror derfor at en i5 hadde passet meg bedre, eller?

Vesentlige forskjeller er cachestørrelse, stock klokk og hyper threading. Jeg vil ikke nødvendigvis si at i5 "passer deg bedre", men den gir jevnt over mer for pengene - i form av at den er betydelig billigere og bortimot like bra, ihvertfall til spill og primærbruk som surfing, video etc. - og vil nok være et bedre kjøp for deg når du er på budsjett.

Vil gjerne ha en god grafikkort da.. Ser at jeg kan få GTX 970 4GB til 2599kr. Er det grei pris for det?

Ja.

Tror du at jeg kan bruke den PSU'en du linker til om jeg går for i5 men en 970, kanskje?

Det skal gå. 970 har en TDP omkring 170W. Komplett anbefaler strømforsyning på minimum 500W sammen med 970. Her legges det gjerne inn noe margin, og sammen med en i5 som ikke er et digert strømsluk bør et gå greit.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den pakken c4sh linker til, med CPU+HK+RAM, er nok helt ålreit for din bruk. Hovedkortet har 4 RAM-slots, så du kan utvide med to brikker til etterhvert. Nå kommer imidlertid LGA1151 ganske snart, som nevnt tidligere, og med den støtte for DDR4. DDR3 har vært på markedet i rundt 6 år, og er nok på vei til å fases ut. Jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem å få tak i nye DDR3-brikker på en god stund, men det kan være greit å ha det i bakhodet.

Ellers har hovedkortet 6 SATA-porter, men ingen "gammel-PCI"-spor (i tilfelle du har eldre wifi-kort etc du kunne tenke deg å bruke videre). Greit å være klar over; så lenge det ikke er noe behov er det heller ikke noe problem.

Hovedkortet er også mATX, som vil si at det vil passe inn i alle kabinetter som støtter ATX, men du vil også kunne klemme det inn i et minitower dersom du ønsker en litt mer kompakt formfaktor. Med det sagt: Fractal R5, som er inkludert i forslaget til c4sh, er et temmelig genialt kabinett du kommer til å sette pris på om du har støyallergi.

Vesentlige forskjeller er cachestørrelse, stock klokk og hyper threading. Jeg vil ikke nødvendigvis si at i5 "passer deg bedre", men den gir jevnt over mer for pengene - i form av at den er betydelig billigere og bortimot like bra, ihvertfall til spill og primærbruk som surfing, video etc. - og vil nok være et bedre kjøp for deg når du er på budsjett.

Ja.

Det skal gå. 970 har en TDP omkring 170W. Komplett anbefaler strømforsyning på minimum 500W sammen med 970. Her legges det gjerne inn noe margin, og sammen med en i5 som ikke er et digert strømsluk bør et gå greit.

Takker for et velinformert innlegg, mister! Hjalp mye på valgene det.

Da tror jeg nok at det blir en i5 for min del. Men, har et nytt spørsmål nå; Dersom jeg vil oppgradere fra i5 > i7, hva må jeg isåfall bytte ut av maskinvare? Det hovedkortet som er med i5, vil den passe i7, eller? Hvis det blir for mye tull med det, da holder jeg meg til i5, altså... Skal jo ikke overklokke noe heller så.

Etter litt gjennomgang og søk på det hovedkortet, er dette som kommer utover høsten, hva? Da tenker jeg at jeg får smøre meg med tålmodighet til det kortet kommer. Hvordan vil det kortet fungere med i5 og i7? Ganske bra, tenker jeg?

Har ingen gamle kort jeg skal bruke, nei. Da får jeg isåfall finne nyere kort til de kortene jeg har.. Har faktisk ingen ekstra kort i kabinettet nå.

HELT riktig! Stillegående kabinett er virkelig noe jeg MÅ ha! Fractal F5 ser også meget goodie ut iht. stillhet. Er vel ingen som er stillere til den prisen og med så god plass?

Hvilken andre PSU-valg har jeg hvis jeg vil ha litt mer strømkraft?

Takk igjen for gode råd.

Lenke til kommentar

• EVGA SuperNOVA 750 G2 er nok den beste du kan kjøpe evt høyere watt om du skulle trenge det :)

• Ville ha satset på en gtx 970 om du har pengene til det, det er nok det beste valget om du så ikke har cash til 980/980ti/titanX

i5 prosessor delen har han forklart.

Har selv et Fractal kabinett (R4) og det er veldig lydstille, men det er også psu og cpu viften. Kjører kun noctua vifter pga pris og hvor effektivt det funker, de kan være ganske store men funker også utrolig bra.

Hovedkort ville jeg bare sjekket hva jeg hadde trengt av plass og porter, kanskje lese litt om anbefalinger. z97 kortet er jo det jeg ville gått for.

Endret av deaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...