Gå til innhold

Fat32, skrive filer.

Anbefalte innlegg

Hvet ikke om dette er svaret men fat32 har ikke støtte for "eiere" av filer etc (mener jeg å ha fått til svar en gang)..

Jeg prøvde å ha en fat32 disk som ftp disk på en linux men d virket ikke siden d var fat.... er vel derfor de anbefaler ntfs på w2k/xp av sikkerhets messig grunner så du kan sette opp eiere av filene etc.. JA JEG ER PÅ DYPT VANN HER :-) hehe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvet ikke om dette er svaret men fat32 har ikke støtte for "eiere" av filer etc (mener jeg å ha fått til svar en gang)..

Jeg prøvde å ha en fat32 disk som ftp disk på en linux men d virket ikke siden d var fat.... er vel derfor de anbefaler ntfs på w2k/xp av sikkerhets messig grunner så du kan sette opp eiere av filene etc.. JA JEG ER PÅ DYPT VANN HER :-) hehe..

Jepp, du har rett i at Vfat ikke har støtte for linux sine eiere. Det er derfor jeg må bruker "gid=users" argumentet under mounting. Den gruppe ID en jeg spesifiserer der blir eieren av filer på disken mens den er mountet under linux, slik at de kan lese.

Ntfs støtter foresten heller ikke de eiermarkeringene som Linux bruker, så da må man så vidt jeg vet også bruker "gid=users" eller "uis=user"under mount.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kanskje jeg er helt på jordet (brukte ntfs i de dager), men har ikke fat32 en temmelig lav maksimal grense for hvor store partisjonene kan være ?

fat16 har en grense på 2gb, fat32 har en grense på 2tb, så det burde holde for de fleste :) (windows 2000/xp kan ikke lage de større enn 32gb, men linux eller fdisk og format fra en gammel win98 bootdisk kan lage de større :) Fat32 partisjoner som er større enn 32gb er fullt brukbare i win2000/xp.

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...