Gå til innhold

Homeseer plugin til KNX

Anbefalte innlegg

Det er jo flere måneder siden jeg leste og skrev et KNX telegram med egen (VB) kode men som vanlig så dalte engasjementet dramatisk når jeg så at dette var mulig og at det kun var arbeid som skulle løse oppgaven :)

Nå er det litt kipt å ha handlet KNX utstyr for over 5000 Kr uten at det blir noe mer så jeg må jo plukke oppigjen tråden og komme meg i gang igjen.

Problemet er at jeg ikke har noen skikkelig KNX installasjon å teste på.

Så jeg trenger å alliere meg med noen som har KNX i huset og som også kjører Homeseer.

(Hm, dette så VELDIG sjeldent ut når jeg leste det jeg har skrevet :) )

Man altså: Er det noen slike her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo flere måneder siden jeg leste og skrev et KNX telegram med egen (VB) kode men som vanlig så dalte engasjementet dramatisk når jeg så at dette var mulig og at det kun var arbeid som skulle løse oppgaven :)

Nå er det litt kipt å ha handlet KNX utstyr for over 5000 Kr uten at det blir noe mer så jeg må jo plukke oppigjen tråden og komme meg i gang igjen.

Problemet er at jeg ikke har noen skikkelig KNX installasjon å teste på.

Så jeg trenger å alliere meg med noen som har KNX i huset og som også kjører Homeseer.

(Hm, dette så VELDIG sjeldent ut når jeg leste det jeg har skrevet :) )

Man altså: Er det noen slike her?

Jeg har en lisens til homeseer3 og ganske mye KNX-utstyr.

AtW

Lenke til kommentar

Yay, AtW. Veldig bra. :)

Fermate, jeg kan ikke hjelpe deg med KNX-utstyr (iallfall ikke enda). Men jeg kan hjelpe deg med plugin-programmeringen hvis du vil. Jeg kommer til å slippe en beta-versjon av en Fitbit-plugin i løpet av kvelden, og jeg er i ferd med å ta siste finpuss på mitt eget plugin sample. Det neste er en enkel DMX-plugin til DMX/ArtNet utstyr som jeg begynner å få litt av. Jeg begynner å få bittelitt kontroll på plugin-skriving, men det er alltid mer å lære. :)

Lenke til kommentar

Høres bra ut.

Jeg har en slik en som foreløpig Interface mellom PC og KNX:

http://www.weinzierl.de/index.php/en/all-knx/knx-devices-en/knx-usb-interface-330-en

Så få en se senere om andre interfacer er mere aktuelle/populære...

Her er det et lisensfritt SDK som jeg har fått til å kjøre.

Tanken er IKKE å lage noe for programmering av KNX modulene, det gjøres av en KNX fyr med svindyr software og kurs og sånn under KNX installasjonen uansett.

Nei tanken er å lage noe RFXCom aktig der en kan detektere "input devicer" når en trigger KNX sensoerer/brytere og definere "output devicer" som sender tilsvarende kommandoer ut på KNX bussen.

Jeg (har lest litt og) tror jeg har forstått at jeg skal adressere meg på "gruppe" nivå og så blir det noen variasjoner i data delen av pakkene med type og lengde og sånn.

Høres dette fornuftig ut ATWindsor?

Lenke til kommentar

Glemte litt denne tråden, beklager det, er litt info lenger opp. Det er definitivt telegrammer av typen EIS 1, 2, 5 og 6 som brukes mest, så du bør fokusere på det først. Har lagt ved et utklipp av trafikk på bussen som jeg bare tok nå. 

Det du ser på source adress der er adressen til selve den fysiske enheten, feks en dimmer, hver fysisk enhet har en unik adresse på formen x.x.x, nesten som en IP. På destination adress så har du adresser på formen x/x/x som er det pluginen din må forholde seg til. Det er en adresse til en FUNKSJON, feks så har min dimmer masse funksjoner, feks å slå av kanal A, dimme kanal A relativt, dimma kanal A absolutt, Status kanal A, osv. 

Disse heter gruppe-adresser og er IKKE unike, feks om jeg på en dimmer "slå av/på" funksjon setter 1/1/1, så vil den dimmeren slå av lyset om det kommer et telegram med en "off"-kommando til 1/1/1, men jeg kan ha 2, eller for den sak skyld 100 dimmere med adressen 1/1/1 på sin slå av/på-funksjon, og alle vil slås av om det kommer et telegram med "av" på 1/1/1. Din plugin må sende telegrammer til gruppeadresser, og motta fra gruppeadresser. Fordi dimmeren sender også sin status tilbake (med en annen gruppeadresse), slik at pluginen vet at telegrammet er mottatt og utført.

Så¨input - pluginen trenger er telegramtype, gruppeadresse, og om det er read eller write. Feks et EIS1 telegram (en bit, på eller av), med adressen 1/1/1, kan både være ordren "slå deg av" TIL dimmeren, eller "jeg er av" FRA dimmeren, derfor er det forskjell på read og write-telegram, og det må inn i homeseer på noe vis, om det er et input eller output du definerer.

På/av er forøvrig 1 bit

Absolutt dimmenivå er 1 byte (8-bit unsigned)

AtW

post-11439-0-70255100-1434888618_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...