h_vestbo Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Er på jakt etter ny router og trenger hjelp. Følgebde kriterier: -Rack montert -mulighet for vlantagging på både lan og wan porter (vlan id over 110) -Minimum 4 lan porter -Mac clone på wan port Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Hørtes hvertfall dyrt ut mtp at den også skal være rackmonterbar. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Hadde gått for en L3 switch jeg.. 1 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Ikke nødvendigvis ARJ , kjører rack selv men dog smoothwall med adskilte nett. VLAN har jeg på switchene for hver enkelt nett. Det som faller meg inn er pfSense. Ferdig rack satt opp koster nok en del, men må en ha det så er vel kostnaden verdt det Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Ikke nødvendigvis ARJ , kjører rack selv men dog smoothwall med adskilte nett. VLAN har jeg på switchene for hver enkelt nett. Det som faller meg inn er pfSense. Ferdig rack satt opp koster nok en del, men må en ha det så er vel kostnaden verdt det Du kan kjøpe en 19" rackmodell av en pfsense burk å bruke ja.. du får dem med 2-9 lan porter også.. Det som er med pfsense da er at det krever en god del av brukeren.. det er ikke bare rett fram med pfsense Lenke til kommentar
h_vestbo Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 Hmm. Pfsense er kanskje veien å gå. Har en hp proliant dl380 g5 med 12gb minne ellerno. Den burde vel kunne gjøre jobben som router? Den har fiberkort også om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Benytter 2U og PCIe raiserkort, skal når amd kommer med zen oppgradere. pfsense er anderledes å sette opp, men ikke værre en att det går lett å konfigure den. Det jeg ikke liker eller synes er dårlig er loggingen som etter min mening ikke er logisk. Ellers er pfsense et godt valg. openwrt x86 er også et alternativ, men har ikke prøvd dette selv. Fiberkort hjelper ikke om du ikke har switch som har dette om jeg ikke tar feil Lenke til kommentar
h_vestbo Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 Switchen har fiber, men tenkte mer på fiberen inn fra altibox.. Lenke til kommentar
vitty Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) https://www.dustinhome.no/product/5010872872/edgerouter-x-4-port-gigabit-routermen vet ikke om det finnes "rackvinger" til denne. https://www.dustinhome.no/product/5010761049/edgerouter-8xge-port-router har det du trenger men koster en god del mer, men helt rå throughput på disse routerene. mener den dyre dytter 2 mill pakker i sekundet. Blir kun begrenset av gigabitgrensesnittet. OBS! Krever å sette seg inn i operativsystemet, og god forståelse for nettverk. Evt. https://www.dustinhome.no/product/5010761044/edgerouter-pro-6xge-2xcombo-sfp-port-routerhvis du vil ha fibergrensesnitt. Endret 30. juni 2015 av vitty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå