Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve betaling fra utleier


Anbefalte innlegg

Dette er en sak jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal angripe.

 

Jeg leier en studioleilighet, ett av fem rom, gjennom Utleiemegleren som mellomledd, så jeg har aldri hatt direkte kontakt med utleier. Både utleier A og utleier B er selskaper. 

 

Det hele startet da jeg flyttet inn, da noen personlige eiendeler ble stjålet av vaskehjelp innleid av utleier. Denne utleieren, utleier A, gikk med på å erstatte verdien av dette. Saken trenerte til tross for mange purringer - disse purringene måtte da gå gjennom Utleiemegleren. Beløpet er 500 kr. 

 

I påvente av at utleier A skal få gjort sitt, så blir oppvaskmaskinen ødelagt - noe utleier står for reparasjon av ifølge kontrakten. Denne blir ikke reparert/sett på før etter 3 uker. For denne mangelen ble det beregnet et fratrekk i leie på 200 kr per uke, totalt 600 kroner. Utleier A gir ikke respons på om han godtar at leien reduseres med dette beløpet.

 

Siden ingenting skjer, så deponerer jeg 1100 kroner fra neste måneds leie (500 kr erstatning + 600 kr fratrekk i leie). Utleiemegleren sier at jeg kan deponere disse pengene på en konto hos dem, en løsning jeg synes var grei da pengene tross alt ikke ville gå til utleier A. 

 

Jeg får så vite at mens oppvaskmaskinen var ødelagt, så ble bygget solgt fra utleier A til utleier B. Jeg har nå krav mot utleier A på 700 kr og utleier B på 400 kroner. Utleier B sier seg enig i at det var en mangel og overfører sin andel på 400 kr via Utleiemegleren. Utleier A sier seg etterhvert enig i kravet om redusert leie og sier at han skal overføre disse 700 kronene, men dette har ennå ikke skjedd.

 

Spørsmålet er nå hvordan jeg skal gå frem mot utleier A. Kan jeg kreve at Utleiemegleren overfører tilbake beløpet som står hos dem, da utleier A ikke bestrider kravet? Eller er jeg nødt til å ta saken inn for Forliksrådet/Husleietvistutvalget. Dette koster 1R, men vil utleier A bli tvunget til å betale for mine kostnader (1R + de 700 kronene) totalt hvis han taper saken?

 

edit: Det er ikke pengene det står på, det er bare veldig irriterende at folk tror man kan holde på sånn som man vil..

Endret av Ronald Ulysses Swanson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbetaling til Utleiemegleren anses i forhold til reglene om deponering som en innbetaling til utleier, fordi Utleiemegleren er utleiers fullmektig. 

 

Ved en ordinær deponering ville du ha trengt utleiers samtykke eller rettskraftig dom (eller annen avgjørelse som har samme virkning) for å rå over beløpet. Du ville da ha gått til sak mot utleier for å løse tvisten.

 

Hvis du skal ha beløpet tilbake fra Utleiemegleren må du stevne dem for forliksrådet, det blir strengt tatt et tilbakesøkningskrav (du krever tilbakebetalt beløp de ikke har rett til å disponere over), og ikke et krav om å få forføye over deponerte midler. Du kan også trekke utleier inn for Husleietvistutvalget med et krav om prisavslag og påfølgende tilbakebetaling. 

 

Taperen betaler saksomkostninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...