Gå til innhold

Se hvordan bildet blir FØR det er tatt (med valgte instillinger)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg forsøker å bedrive litt fotografering på manulle instillinger med mitt nåværende speilrefleks, i forsøk på å lære meg effektiv justering av lukkertid og blenderåpning. (Nikon D5100 med kit-linse)

Jeg får liksom ikke helt dreisen på det. For å få en mer umiddelbar respons fra kameraet, ser jeg for meg et kamera som viser meg hvordan bildet vil bli med valgte instillinger - FØR jeg har knipset. På denne måten vil jeg kunne gjøre kontinuerlige små endringer i lukkertid og blenderåpning - for å kunne se umiddelbart hvilken effekt en justering av lukkertid eller blenderåpning vil gi.

Er dette vanlig å kunne få av et kamera i dag? Jeg har som nevnt et speilrefleks i dag, men har egentlig ønsker om å bevege meg over i det speiløse segmentet. Ser for meg at dette kanskje er mer tilgjengelig på speilløse kamera(?)

Jeg mener å ha sett akkurat dette på et speilløst Fujifilm system-kamera en venn av meg har. Så nå er jeg usikker på om dette er helt vanlig, eller om det kun er utvalgte kamera som har dette.

Ser frem til en oppklaring ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei igjen, og takk for innspill :-)

Joda, jeg har lest litt om lukker og blender, og forstår forsåvidt konseptet - selv om jeg nok burde lest meg litt mer trygg på det.

Jeg har også tenkt at fremfor å bare lese og lese, så er vel det å gå ut å teste også nyttig. Men som nevnt, sliter jeg litt med å få til de helt flotte effektene. Har nok veldig mye med meg å gjøre, men lurer (håper) at det også kunne blitt bedre med et annet kamera med litt mer lyssterk optikk.

Jeg har som nevnt en standard kit-linse til min D5100, som vel ikke er veldig lyssterk, og dette begrenser vel litt mulighetene for hvor mye jeg har å spille på mtp. dybdeskarphet. Slik at selv om bildet blir rett eksponert, blir det ikke nødvendigvis så spennende.

Jeg går derfor litt med tanker å om å bl.a. få meg en litt mer spenstig linse. Og i den forbindelse, er det jeg tenker at jeg like gjerne kunne tenkt meg å bytte system, som kunne hjelpe meg enda mer, bl.a. med å inneha den nevnte funksjonen. Mulig dette bare er "kjekt å ha", når man først behersker teknikkene i seg selv.

Ingen som ser på dette som en killer funksjon altså?

Lenke til kommentar

Du tenker noe alà https://www.youtube.com/watch?v=4Qp0PWcYJ3E ?
Hvis du ser på slutten av filmsnutten så kan man se effekten av lukkerendringer og iso direkte, dog innebærer dette selvfølgelig en ny firmware på kameraet. Blender er jeg dog usikker på, men dette er noe man lærer seg etterhvert uansett. 

Syns du uansett skal prøve deg litt fram. Hvis du ender opp med å bytte system pga. dette som du sier vil du jo egentlig bare gjøre deg selv en bjørnetjeneste fordi dette er noe alle spirende fotografer har bruk for å lære.

My two cents.

Lenke til kommentar

Du tenker noe alà https://www.youtube.com/watch?v=4Qp0PWcYJ3E ?

Hvis du ser på slutten av filmsnutten så kan man se effekten av lukkerendringer og iso direkte, dog innebærer dette selvfølgelig en ny firmware på kameraet. Blender er jeg dog usikker på, men dette er noe man lærer seg etterhvert uansett. 

Syns du uansett skal prøve deg litt fram. Hvis du ender opp med å bytte system pga. dette som du sier vil du jo egentlig bare gjøre deg selv en bjørnetjeneste fordi dette er noe alle spirende fotografer har bruk for å lære.

My two cents.

Ja, det er akkurat dette jeg tenker på :-) Nå så det jo litt skummelt ut å drive å patche firmware til et kamera, da. Men mulig dette var inkludert i den orginale fw-oppgraderingen, men hacken inneholdt noe annet? Har faktisk ikke tenkt på at kamera trenger FW-oppgraderinger i det hele tatt. Kan være verdt å sjekke ut. 

Vil nok ikke bytte system alene pga. dette. Har en stund på det, og ved eventuelt behov for ny linse er det enda mer aktuelt å foreta vurderingen igjen. Hovedsaklig andre grunner til å bytte, men dette kan være med på å avgjøre valget. Har ikke hastverk, og kommer nok til å fortsette å prøve meg frem med det jeg har, uansett. Men tanken på noe annet er sådd ;-)

Speilløst som Olympus OM-D E-M1 jeg bruker har en elektronisk søker naturlig nok og den viser meg bildet som det blir mens jeg skrur manuelt, så lysmåler bruker jeg ikke lenger...

attachicon.gif11393363_10153749319996992_8396721849489612259_o.jpg

Ja, riktig.. har tenkt på noen kamera ala det du nevner.. riktig gjerne en rimeligere variant. Har dette et navn man kan se etter i en feature-liste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...