Gjest Slettet+512 Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Leste at det var helt vanlig å kjøre FreeNAS på minnepenn, og apps på HDD. :-) Utstyret ellers er jo vel helt kurrant? Utifra forskjellige HTPC/Server/Plex builds jeg har sett på diverse sider fungerer dette fint til opptil flere 1080p streams, noe som ikke var et krav i utgangspunktet. :-) Billigere enn dette tror jeg ikke jeg klarer å få det til. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Da er det jo bare å kjøre på. Funker det så er det jo supert. Funker det ikke, så vet du jo hvor du må begynne å oppgradere (som f.eks en SSD disk) osv. Da regner jeg med at det er alternativ 2 du går for minus SSD? En ting ang minne. Om du tenker å kanskje oppgradere til 16 GB så er det ikke dumt å kjøpe kun 1 8 GB brikke. Men skal du få dual channel på minnet, må du ha to minnebrikker. Men for å være ærlig vet jeg ikke hvor mye ytelse det vil utgjøre med da 2 x 4 GB brikker i stedet for en 8 GB brikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512 Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Ja, alternativ 2 minus SSD mest sannsynlig. :-) Minimum anbefalt for FreeNAS er 8GB til en fungerende hjemme-NAS med mange brukere. Her vil det kun være 2 brukere i mange år, så har tro på at 8GB skal holde. Angående 2x4 eller 1x8 har jeg lest at det er mellom 2-10% forskjell, i dette tilfellet velger jeg å gå for 1x8GB basert på pris. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Leste at det var helt vanlig å kjøre FreeNAS på minnepenn, og apps på HDD. Det er ikke bare vanlig, det er slik FreeNAS er laget for å kjøres. Lenke til kommentar
Outrage Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Freenas og ZFS fordrer ECC minne og det fordyrer en del siden man må over på enterprise komponenter (Intel). Personlig har jeg fundert i samme gaten, men fant ut at jeg ikke hadde tid og ork lenger, i tillegg blir prisdifferansen liten, så kommer til å gå for Synology etterhvert som skattepengene tikker inn. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Jeg kjører ZFS, bruker en AMD Phenom II X6 1055T (disse prosessorene støtter ECC, men hovedkortet må selvfølgelig også støtte det) med 16GB ECC minne. Likte ikke FreeNAS den gangen jeg satte opp denne serveren første gang for flere år siden (var for mye feil, det ble fort trøbbel om man brukte GUI og zfs shell-kommandoer om hverandre), så jeg kjører Ubuntu server istedenfor. Mye mulig disse problemene er løst for lenge siden i FreeNAS. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Kjører Freenas selv, og er veldig fornøyd. Har ikke opplevd noen problemer utenom når minnepennen min krasjet og jeg hadde ikke tenkt på å ta backup an config file (skulle tenkt på det tidligere ). Har ikke brukt GUI og zfs shell-kommandoen om hverandre så kan ikke uttale meg om dette. Kjører en mumble server, plex og backup av bilder og dokumenter på Freenas, og det fungerer utmerket (4 personer i huset). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 tingo - Riktig, for FreeNAS gjør vel all lagringsplass på harddisken det installeres på ubrukelig? Hvilken andre gode alternativer finnes det for server/NAS? Outrage - Ville helst gå for en Synology jeg og, mye på grunn av DSM og 'plug and play', men der finner jeg ingen modeller som kan transcode 1x1080p og 1x720p inkl. subtitles samtidig, hvertfall ikke i nærheten av hvilken prisklasse jeg er ute etter. Man blir jo også mye mer låst for oppgraderinger, gjenbruk av hardware o.l. Bjonness - Takk for tipset, skal huske å ta backup av config, hehe! Hvilket hardware kjører du på? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Ja, freenas gjør alm lagringsplassen på harddisken ubrukelig, det anbefales minst 8GB. Jeg gikk for en 16GB av billigste sort (viktig med usb 2.0,3.0 kan kødde det litt til iblant). Kjører freenas på en Intel i5-3570 cpu og 16GB med 1333MHz ram,ingen ecc ram siden jeg brukte komponenter fra en tidligere pc. Hadde holdt med 8GB ram, men hadde 16GB liggende. Bruker kun 1 2TB Wd red harddisk nå. Har dette i et Fractal R5 kabinett pga støy. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Jeg ville nå heller sagt at FreeNAS gjør lagringsplassen tilgjengelig, men ... :-) 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Kan anbefale Openfiler om man skal bygge selv. Brukte det selv en lang periode og var fornøyd. Men grunnet mindre tid til hobby gikk jeg etterhvert over til Synology. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Du kan jo ta en titt på www.openmediavault.org Synes den er veldig bra til min bruk iallfall Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Jeg ville nå heller sagt at FreeNAS gjør lagringsplassen tilgjengelig, men ... :-)Hæ? Hva mener du? Når du installerer FreeNAS på en harddisk/minnepenn, så blir resten av plassen som ikke brukes til freenas på den ubrukelig. Du kan altså kun ha FreeNAS på den enheten, ikke noe annet. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Han mener vel bare at FreeNAS tilgjengeliggjør diskplass, selve definisjonen på NAS. 1 Lenke til kommentar
BlackNeckLiama Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Spørsmål....Hvordan fikk du ATX kortet og vifta til å passe i ITX-kabinettet.Har kjøpt setup, men ser ikke ut til at dette ITX kabinettet ikke støtter ATX???? Jeg endte opp med dette og det ser greit ut....Må returnere msi hovedkortet, litt kjedelig, men det må til. Ville vel valgt alternativ 1, grunnet at du da har mye mulighet til å øke antall disker i det kabinettet. Og cpuen er helt OK, vil funke til fullHD osv. https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564636&su=58ED59AD-3EBF-48FE-A22B-F7ABEF99340A Er dette greit nok, for bra/for dårlig? Noe som kunne vært gjort rimeligere? Denne klarer hvertfall 2x1080p streams ifølge CPU benchmark, noe jeg egentlig ikke har behov for per dags dato (lenge til ungen er gammel nok til å streame selv). Men igjen, om denne plasseres i TV-benken trenger jeg ikke transcoding siden alt blir spilt av lokalt, så da må det vel finnes rimeligere alternativer? Alternativ 2: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564656&su=D224ED1D-78AF-4406-8A0F-F6ADADC66A7D Alternativ 3: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564658&su=62C3AD26-700B-439E-A46A-145851E277BC Alternativ 4: Dette blir nok for svakt for å kjøre FreeNAS i tillegg til SickRage, CouchPotato & Transmission? https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564660&su=E5D76D27-3D41-42C2-AB12-D343714C2B68 Endret 22. oktober 2015 av BlackNeckLiama Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 (endret) Om du legger inn nas4free/freenas så blir den plassen du har tilgode tilgjengelig nå du mounter opp (mbr) det komme frem klart under install. Om det er SSD eller annen lagringsmedia spiller nada rolle Endret 28. oktober 2015 av Lindsay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå