Gå til innhold

Kjøpe NAS eller bygge selv? Hjelp!

Gjest Slettet+512

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+512

Hei! Har lenge tenkt å utvide lagringsmulighetene siden alle harddiskene begynner å bli fulle. Tanken var å starte lett med en Synology DS215j med 2x6TB WD Red disker. Planen er å lage et automatisk oppsett for nedlastning av filmer og TV-serier ved hjelp av SickBeard, CouchPotato i kombinasjon med et torrentprogram og en privat tracker (ikke Usenet). NAS-en skal da fungere som et mediebibliotek for Kodi som kjører på en RPI2 og generell backup av bilder og dokumenter. Den skal helst ha lite fotavtrykk, da den vil mest sannsynligvis bli plassert i en trappeoppgang sammen med router for å få kablet nett. Den skal ikke kjøres i raid.

Jeg hadde nesten bestilt DS215j, men tenkte jeg skulle Google litt mer for å være sikker. Da fant jeg litt mer informasjon som gjorde meg urolig - dårlig nedlastningshastighet med NAS-en jeg valgte og mange av de andre modellene. Jeg har mulighet for å laste ned med 18,5 MB/s, og tanken på at NAS-en skal laste ned med mellom 3-5 MB/s som jeg leste i en haug med tråder gjorde meg urolig. 

Vil det være fordelaktig å heller bygge en DIY NAS med nok kraft til å kjøre alt skikkelig, å i tillegg ha mulighet for å transcode 1080p 'on the fly' om jeg skulle velge å gå over til Plex i senere tid? Hva vil noe slikt koste? Hvor begynner man? Hvilket hardware er anbefalt?

Kom med tips, jeg sliter som bare det!

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du å kjøre RAID1 på diskene?

Om en disk ryker er sjansen stor for at den andre ryker under rebuild. Følgen da er at du mister all data.

Jeg har selv en Asustor (6 bays), den klarer i alle fall å laste ned rundt 7.8MB/sek, men da makser den ut linja mi.

Fra 1. Juli flytter jeg og får 500/500mbit linje (dedikert), kan evt. komme tilbake med mer nøyaktige målinger da ang. maks nedlasting (om du har tid til å vente).

Du har jo mye mer fleksibilitet om du setter opp egen NAS.

Om du kun trenger fillagring, mediaserver og andre småting holder det lenge med en ferdiglagd boks. Ofte stillere og mer kompakte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Å miste all data er ikke noe problem, det vil fortsatt være flere backups av de filene som er viktig (bilder og dokumenter). Mediefilene kan bare lastes ned på nytt, selv om det er surt. 

Okei! Hvilken Asustor er det snakk om? Tenkte jeg kanskje kunne sjekke hardware specs mot DS215j, som forholdsvis er relativt svak. Vi får se om jeg kan vente eller ikke, er ganske rastløs i slike situasjoner!

Å sette opp egen NAS er kun siste løsning, vil helst ha plug and play og utifra det jeg har sett av Synology's DSM foretrekker jeg den interfacen også. Jeg trenger kun fillagring, mediaserver og torrenting inkl. SickBeard og CouchPotato. Er nettopp derfor jeg heller mot en ferdigbygd NAS, fotavtrykket er perfekt, og i tillegg er de stillegående, men eneste minuset er dette med nedlastningen. Slik jeg har forstått det er det nesten umulig å få noen kloke svar ut av Synology support også. Har opprettet tråd der, så får se hvor mange måneder det tar å få svar.  :hmm:

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

Kjører en Asustor AS-606T, oppgradert til 3gb minne.

Synology sitt DSM og Asustor sitt ASM er tilnærmet identiske, og har de samme appene. Ytelsesmessig er de også noenlunde like i forhold til tester jeg har sett.

Kjører selv Plex, Sickrage, uTorrent, CouchPotato, OwnCloud og et par småting til på min Asustor.

Har vel hatt boksen i 2 år nå, og har ikke hatt noen problemer bortsett fra noen WD Green disker som døde som fluer. Men det er vel mer brukerfeil (hadde harddiskene fra før, så tenkte jeg skulle teste med disse).

Nå kjører jeg 6x 4tb Seagate NAS disker.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Var den modellen jeg tenkte du hadde. Okei, men om de er ytelsesmessig noenlunde, hvordan klarer Asustor å kjøre PMS? Leser overalt at DS215j ikke klarer å transcode 720p/1080p med PMS pågrunn av for svak CPU, selv ikke DS214play klarer det ifølge o'hellige internett. 

Er jammen ikke lett å finne ut hva man skal velge! HDD-wise lander jeg på WD Red 6TB disker om jeg går for en 2-bay NAS.

Edit: Ser at 606T har 2.13GHz D2700 Atom, den er vel endel kraftigere enn en MARVELL Armada 800Mhz? I tillegg har DS215j kun 512MB ram uten mulighet for oppgradering(?). 

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Ah, da forstår jeg. Blir ikke klok på dette, hehe. Men lurer på å bestille en DS215j og teste, fungerer det ikke så får jeg bare levere den tilbake.

Lenke til kommentar

Kjøp den som er billigst av Asustor eller Synology.

Jeg kjøpte Asustor fordi den var på tilbud, og således rimeligere enn tilsvarende fra Synology.

De er vel tilnærmet identiske både på hardware og software.

Så vidt jeg vet er Asustor en gjeng tidligere Synology-ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Har tenkt litt på det, og kanskje en billig server PC som fungerer som NAS, downloader (uTorrent eller lignende) m/SickRage og CouchPotato plassert i TV-benken, koblet med ethernet til routeren og crossover fra NAS PC til RPI2 for å få tilgang til medier? Eller vil WIFI gi samme nytten? Noen som kan gi et eksempel på hva som må til av hardware for at dette skal gå fint? Her vil det m.a.o ikke være behov for transcoding som i Plex, så CPU-ytelsen trenger vel kun være nok til SickRage og CouchPotato under load. Eller vil det være mulig å installere Kodi på server PC-en og kjøre alle disse prosessene i bakgrunnen 24/7?

Vil gjerne ha dette i et HTPC-kabinett. Må selvfølgelige være stillegående, og helst ikke bruke for mye strøm med tanke på 24/7 oppetid. Link gjerne til Finn.no annonser og lignende om dere ser noe brukbart til en grei pris!

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

Jeg var i din situasjon for noen måneder siden, kjøpe en ferdig NAS eller bygge en "NAS".

Jeg valgte det siste, for med det får du så mye mer kontroll over alt. Glem de hastighetene som snakkes om ang ferdige NAS. Med en server/pc får du lett 100 MB/s over nettverket, begge veier så lenge begge ender støtter 1gbit hastighet, og du har en 1gbit ruter eller switch.

I grunnoppsett for min NAS, brukte jeg:

Cooler Master Silencio 652S Midi Tower

ASUS H97-PLUS, Socket-1150

Intel Core i5-4690K

HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Blue (2x)

Cooler Master SickleFlow 120mm Blå LED (2x)

Dette kom på 6000. Men her kan det kuttes en del, for jeg skulle også bruke min NAS til å kjøre et par virtuelle pcer, ergo bedre CPU enn hva en NAS ville trenge. En NAS vil også kunne greie seg med 8 GB RAM.

Men du må også koste på litt mer. En Strømforsyning som kanskje er veldig økonomisk. En SSD disk til OS.

Og så noen lagring disker. Jeg vill brukt en 2-3 TB snurredisk som hoveddisk, der ting lastes ned på osv.

Så, en av disse for lagring av filer du skal spare på: Seagate Archive 8TB 5900RPM SATA

Fordelen er at du kan øke antall disker ved behov, du kan bruke den som en vanlig pc med enkle grep.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Ja, hastighetene de reklamerer med er sprøyt. Føler ikke at det å overføre filer via nettet er verdt 6000,- uten HDD. Hvorfor ville du valgt den harddisken? Tittelen på anmeldelsen er "Stor disk for de med god tid og dårlig hørsel". Har ikke god tid eller dårlig hørsel. Skal tross alt sitte 2 meter fra serveren, så den burde være stillegående! 

Om jeg velger å gå for ethernetløsningen kan jeg vel egentlig droppe "NAS"-delen av det hele og heller bare bygge en rimelig HTPC med mulighet for hvertfall 12TB lagringsplass uten RAID? Poenget med å ha den som en NAS var jo at jeg da kunne overføre og streame mediefiler gjennom nettet, men om PC-en fungerer som både server og klient koblet til TV-en med HDMI vil jo det være meningsløst?

Hvilken realistisk pris kan man se for seg for en HTPC med mulighet for hvertfall 12TB (2x6TB, helst flere bays i tilfelle oppgradering), som kan brukes som download server og klient for Kodi? Er det stor forskjell på prisklasse på hardware som klarer dette og hardware som kan drive PMS med 2+ 1080p transcodes?

Lenke til kommentar

Jeg bruker min "NAS" via nettverket og så har jeg en liten lydløs Intel NUC koblet til TV i stuen.

Så jeg streamer mediafiler som filmer og serier via "NASen" min til Intel NUCen. Det er vel det du er ute etter?

"Stor disk for de med god tid og dårlig hørsel". Har ikke god tid eller dårlig hørsel. Skal tross alt sitte 2 meter fra serveren, så den burde være stillegående!

Den typen som har skrevet det må ha hybelen på kirkegården, uten en eneste støykilde i det hele tatt i hybelen. Jeg har akkurat installert 2 av disse, og disse bråker ikke noe mer enn en hver normal snurredisk på markedet akkurat nå. Byttet ut en WD Green 3 TB og en eldre WD Green 2 TB, de 8 TB diskene bråker ikke mer enn de jeg byttet ut i alle fall, heller ikke mer enn f.eks WD Red 3 TB disker jeg har i den pcen, eller de 5 Toshiba Desktop 3TB diskene som står i.

Men de bråker selvsagt mer enn SSD diskene jeg har i pcen ;)

Så å basere noe på en kommentar ett sted blir jo litt feil i mine øyne.

Denne "NASen" jeg har bygd, har blitt bygd med tanke på at den skal være så stillegående som mulig. Men der har jeg MASSE mer å gå på. Bytte ut vifter, viftekontroll (som jeg har, men som ikke funker med viftene som allerede var i kabinettet) osv.

Uansett. En Core i5 2 kjerners CPU av nyere utgave bør kunne gjøre jobben helt fint, kanskje også en Core i3.

4 GB RAM.

Et kabinett etter din størrelse

En stillegående PSU

Og da 2 6 TB disker (som jeg heller ha byttet til 2 x 8 TB + en data disk)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Ja, det er samme funksjon jeg er ute etter. :-) Men siden jeg allerede har en Raspberry Pi 2 burde vel den fungere like godt til formålet.

Leste litt om harddisken i tråden du opprettet før du kjøpte den, virker ikke så verst det! Hatt noen feil med de til nå? Vet ikke hvor ofte du lagrer nye ting på disse diskene, men vil du si de fungerer like greit til mitt formål (mediebibliotek som blir oppdatert flere ganger daglig, SickRage og CouchPotato som laster ned metadata, renamer og flytter de til riktige mapper? Krone per gigabyte er jo uslåelig hvertfall! 

Skal prøve å opprette en handleliste på Komplett med deler for å se hvilken prisklasse det havner i, fruen i huset ser ikke samme nytten i å ha mye lagringsplass som jeg gjør (hun foreslår å slette hele samlingen hver gang en disk blir full! Galskap!) i tillegg er det jo sommer, så pengene kan gjerne brukes til noe annet.  :wee: Takk for tips så langt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564636&su=58ED59AD-3EBF-48FE-A22B-F7ABEF99340A

Er dette greit nok, for bra/for dårlig? Noe som kunne vært gjort rimeligere? Denne klarer hvertfall 2x1080p streams ifølge CPU benchmark, noe jeg egentlig ikke har behov for per dags dato (lenge til ungen er gammel nok til å streame selv). Men igjen, om denne plasseres i TV-benken trenger jeg ikke transcoding siden alt blir spilt av lokalt, så da må det vel finnes rimeligere alternativer?

Alternativ 2:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564656&su=D224ED1D-78AF-4406-8A0F-F6ADADC66A7D

Alternativ 3:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564658&su=62C3AD26-700B-439E-A46A-145851E277BC

Alternativ 4: Dette blir nok for svakt for å kjøre FreeNAS i tillegg til SickRage, CouchPotato & Transmission?

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1564660&su=E5D76D27-3D41-42C2-AB12-D343714C2B68

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

Ja, det er samme funksjon jeg er ute etter. :-) Men siden jeg allerede har en Raspberry Pi 2 burde vel den fungere like godt til formålet.

Leste litt om harddisken i tråden du opprettet før du kjøpte den, virker ikke så verst det! Hatt noen feil med de til nå? Vet ikke hvor ofte du lagrer nye ting på disse diskene, men vil du si de fungerer like greit til mitt formål (mediebibliotek som blir oppdatert flere ganger daglig, SickRage og CouchPotato som laster ned metadata, renamer og flytter de til riktige mapper? Krone per gigabyte er jo uslåelig hvertfall! 

Seagate oppgir at de tåler 180TB les/skriv per år. Så om du ikke har et ekstremt behov for å laste ned ting, slette dem, laste dem ned igjen osv, så burde vel 180 TB holde en stund? (det tilsvarer ca 4.500 Bluray filmer i ukomprimert tilstand, og så mange filmer ripper du ikke, laster ned, og/eller ser i løpet av et år)

Som sagt, jeg ville ikke brukt disse diskene for lagring direkte av torrents og andre ting. Bruk en egen disk til det, så henter du heller filene over på 8 TB disken når de er ferdig nedlastet. Blir mye mindre belastning på diskene den veien.

Og ville vel heller ikke lagret ting du bare skal se en gang å så slette på disse diskene, men det er fullt mulig.

Personlig har jeg en 3 TB disk som jeg laster ned til, og så flytter jeg heller filer jeg ønsker å beholde over på 8 TB disken.

Ellers bruker jeg den andre disken til en del FTP backuper av webservere, HyperV virtuelle pcer fra servere jeg har i utlandet osv. Men det er jo filer som skrives til disken en gang, og så er det jo ikke sikkert jeg trenger å hente dem frem en gang noe mer.

Ellers fungerer 8 TB disken utmerket til å se på filmer fra. Om disken ikke har vært i bruk på en stund, tar det noen sekunder før den kommer til liv, men etter det, så er det som en hvilken som helst annen disk. Som sagt, lesehastigheten er ca 150 MB/s, og du trenger under 10 MB/s for å se en fullHD film i ukomprimert tilstand, altså 35-45 GB per film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

3 brønner holder for nå, er ikke store saken å bytte når harddiskene blir full (det tar nok en stund, og da er det godt mulig mye annet må oppgraderes også). Prøver å gjøre det billigst mulig. :-) Lurer på å droppe SSD disken og heller kjøre FreeNAS fra en minnepenn, og kjører jail for apps på en av harddiskene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...