Unix_Guru Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Howdy folks!! Har ett kjappt spørsmål: Har vannkjøling på gang, og vil da seff ha litt fancy show med opplegget. Leste om noe stoff jeg kunne hive i vannet som når det ble belyst av blacklight el.l. utrstrålte "neon"-glow... Funker det med noe hjemme-mekka greier, eller må man kjøpe? Noen som har prøvd dette? Forstyrrer det pumpe, filter og sånnt? Litt ukult hvis selve cpu-kjøleblokka blir tilstappa med gørr som det lyser neon av.. :/ Kom med tips/url's hvis dere gidder.. Det er jo tross alt fredagsquell og klokka er mye.. Mvh, Kay-Thomas. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Det kalles Dye-lite. Jeg mente man kunne få kjøpt det hos 3dfxcool, men jeg finner det ikke nå. Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Hvis du drar på en bokhandler så kan du sikkert få kjøpt refill til slike markeringstusjer... Gult stoff... Hadde det i håret en gang jeg var på diskotek... så lyset helt ned til øynene... Lenke til kommentar
KreAture Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Du må aldri bruke marker-tusj av noe slag for denne effekten! Det vil ødelegge kjølesystemet ditt og fremfor allt pumpen! Dye-lite består av en vannløselig olje som er fluoreserende. Denne oppfører seg som resten av vannet. Alle markør-tusj refiller og lignende består av pigmenter. Dette er ørsmå partikler fast stoff. Mange av disse har til og med form som skarpe små firkantede krystaller. Dette vil slite på bladene i pumpen og redusere levetiden betraktelig. I mange tilfeller har fokl måtte bytte rotor i pumpene sine etter en måneds drift. Andre har fått skiten ut av systemene sine fort etter å ha sett slitasje på rotoren etter bare noen dager. Dye-lite er ekstremt drøyt i bruk, og 2 dråper er nokk til å få 1 liter vann til å lyse! Det anbefales å gå sammen flere og kjøpe en liten flaske. Det holder. bruker man for mye får man feil effekt. Jeg har neon-blue fargen, og bruker jeg for mye (4 dråper pr liter) ser det grønnt ut! Du trenger en rimelig kraftig UV kilde for at effekten skal se best ut. 20w og oppover er bra. Pass på å bruke UV-kilder med filter for de farligste strålene og for synelige stråler. Ellers bare lyser du opp kabinettet med lilla. det ser ikke kult ut! Lykke til. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-02-23 00:28, Xell skrev:Det kalles Dye-lite. Jeg mente man kunne få kjøpt det hos 3dfxcool, men jeg finner det ikke nå. TJcomputer i Sverige har det, Kylning.com har det, netconnection har det og jeg trodde faktisk 3dfx hadde det, men de tror jeg har sluttet. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Høres stilig ut, har allerede bestilt alt som trengs. Men noe som jeg kunne tenke meg i tillegg er en gjenomsiktig kjøleblokk til CPU`en. Med metall plate inn mot chipen. Har noen hørt om noe lignende, og hvor får jeg kjøpt det, eller må jeg belage meg på å lage en selv? Lenke til kommentar
Idiss Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei Hva med satf??? Blir kansje litt klissete....... Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 20:34, Nervevrak skrev:Høres stilig ut, har allerede bestilt alt som trengs.Men noe som jeg kunne tenke meg i tillegg er en gjenomsiktig kjøleblokk til CPU`en. Med metall plate inn mot chipen. Har noen hørt om noe lignende, og hvor får jeg kjøpt det, eller må jeg belage meg på å lage en selv? Den heter maze 3 og lages av danger den. Jeg har peltier versjoen som heter 3-1. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 I norge selges den av netconnection.no, men du kan også kjøpe den direkte fra dangerden i usa, men hvis du bare skal ha blokka, så blir portoen ganske dyr. Tror den var på rundt $25. Lenke til kommentar
qwerty Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei Eldorado2097! Lurer litt på hva slags resultater du har fått med Maze 3-1 og 226 watt peltier (hvis det er det du har)? Har du målt noen temperaturer enda? Hva bruker du som strømforsyning? Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei Jeg bruker foreløpig kun Maze 3 uten peltier fordi jeg ikke har fått kjøpt meg peltier enda :smile: Jeg har kikket litt på 226w og eventuelt en 431W Enermax strømforsyning. 350W blir vel litt for lite tror jeg. Akkuratt nå ligger jeg på 29-32 grader idle. det kommer litt an på romtemperaturen. jeg kjøpte den vel mest fordi den ser bra ut tror jeg. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Er det forresten noen som har bedre forslag til strømforsyning jeg kan bruke. Jeg har tenkt på å kjøpe 226W peltier, og har som sagt kikket på Enermax 441 w PSU, men hvis det finnes billigere løsninger, så er jeg mottakelig for tips .. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 21:25, eldorado2097 skrev:I norge selges den av netconnection.no, men du kan også kjøpe den direkte fra dangerden i usa, men hvis du bare skal ha blokka, så blir portoen ganske dyr.Tror den var på rundt $25. Sikker?? Trodde ikke privatparsoner hadde mulighet til dette... Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Takk for tipsa. Men OUTCH....595 kr for en utfreset copper blokk med lexan glass, og 2 plugger...... Jaguma glad for at jeg er flymekaniker, med tilgang til det meste på jobb. Tror jeg freser ut, og lager, en selv....but THX for tipsa. vtf, gullbelagt radiator til 800-1000 flis?? En god gammel oljekjøler til BMW E-28 535i holder i MASSEHVIS, og den koster deg 100kr. Og du kan lakke den i hvilken farge du vil=) Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Quote: On 2002-05-04 00:12, MaxCPU skrev: Quote: On 2002-05-03 21:25, eldorado2097 skrev: I norge selges den av netconnection.no, men du kan også kjøpe den direkte fra dangerden i usa, men hvis du bare skal ha blokka, så blir portoen ganske dyr. Tror den var på rundt $25. Sikker?? Trodde ikke privatparsoner hadde mulighet til dette... Tror det går. Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Quote: On 2002-05-04 01:40, Nervevrak skrev:Takk for tipsa.Men OUTCH....595 kr for en utfreset copper blokk med lexan glass, og 2 plugger......Jaguma glad for at jeg er flymekaniker, med tilgang til det meste på jobb. Tror jeg freser ut, og lager, en selv....but THX for tipsa.vtf, gullbelagt radiator til 800-1000 flis??En god gammel oljekjøler til BMW E-28 535i holder i MASSEHVIS, og den koster deg 100kr. Og du kan lakke den i hvilken farge du vil=) Jeg har tenkt litt på det med å lage egne blokker. Har selv gjort det, og vet hvor lang tid jeg brukte på det. Når du tenker på alternativkostnaden ved å lage blokka, så kan den bli ganske høy. Det går fort noen timer, og si man har en timelønn på 120,- så kommer man fort opp i det en ferdigprodusert blokk koster, og gjerne da med bedre ytelse. Forutsetningen her er selvsagt at man har en jobb, og en jobb som lar deg jobbe når du ønsker. På toppen av dette kommer også materialkostnader. Så hva er det som får oss til å lage våre egne blokker? Lite å finne på ? Dårlig råd? Bedre selvtillit? Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Mye død tid, og materiale som ligger å flyter på jobb er en ting. I tillegg som du sa har jeg timelønn, så egentlig vil jeg tjene penger på å lage den selv på jobb=)) Var det noen som nevnte arbeids moral ovenfor arbeidsgiver?......Nei det har jeg ikke..... Jeg kjører frostveske i vannet for å ikke få korrosjon i radiatoren, og fordi den henger utenfor vinduet (kjekt om vinteren når det kan bli -30 blå her i nord). Men det gjør jo vannet blått, da blir dye-lite litt bortkasta. Så er det noen frostvesker som er blanke, slik at jeg kan forandre fargen til det jeg vil ha? Hehe kan alltids kjøre på sprit...men tror ikke jeg kan holde meg unna tanken når helga kommer. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Jeg kan ikke unngå å spørre hvilken flyplass du jobber på, siden jeg har en god del kjenninger nordover på diverse flyplasser... bla Evenes. Aktuelt å frese en kjøleblokk ekstra, siden du alikevel har så mye dødtid? :smile: Er det kun større biler som har oljekjøler, eller har mindre biler det også? Jeg har en radiator fra en fiesta 1.1, men selv den er ganske stor hvis man vil ha alt inni kabinettet... Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Har så mye privat arbeide å gjøre i de stundene som blir ledig på jobben, så noen produksjon til andre blir det dårlig med. Det er stort sett bare biler med større motorer som har oljekjølere. Jeg har finni ut at disse er bedre å bruke en vanlig radiatorer, fordi de blir ikke for store. Min er ca 30*10 cm, altså for stor å ha inne i kabinettet. Skal du ha noe billig som passer i kabinettet, og ikke koster skjorta, så bør du heller se etter motorsykkel radiatorer. Men i og med at radiatoren skal veksle ut varmen er det beste om den står så kjørlig som mulig, og da ha den inni kabinettet er ganske bortkastet spør du meg. Samme gjelder for pumpen som også genererer en del varme. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Nå har jeg ikke sett bilde av den nevnte radiatoren med gullbelegg , men grunnen er simpel: Gull leder varme bedre enn noe annet....:smile: Det er en grunn til at motorrommet i McLaren F1 har gullbelegg:) bilen går i 374 max:D 3dfxcool solgte jo noen kjølere i vifte form med gullbelegg, samme sak... Det burde ikke være noen nyhet at gull brukes mye innen elektronikk osv, på grunn av god lede evne både innen varme og strøm... Man får best lyd i høyttalerene vis man har gulledninger vistnok, uten at jeg har prøvd det.... ....Så det at den er i gull farge har nok ingenting med design og look å gjøre....snarere for å vinne litt kjøle effekt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå