Gå til innhold

Overtrent, melkesyre eller....?

Anbefalte innlegg

Jeg har litt nedsatt lungefunksjon, og trener ukentlig 2 ganger i helsestudio. Jeg tror jeg har blitt overtrent eller lignende. Jeg begynner med litt oppvarming, og så fullt på tredemølle. Det er bare det at jeg ikke yter like mye som før på mølla. Jeg bruker samme fart og stigning, men nå må jeg i store perioder holde meg på armlene. Jeg blir fort støl i beina (vet ikke om det er melkesyre), så blir jeg slapp i kroppen og pusten går da fortere. Slik var det ikke før da. Men lungelegen min sier jeg likevel har bedre pust nå når jeg trener. Noen som har peiling ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med nedsatt lungefunksjon er ikke noe jeg kan gå særlig innpå annet enn at jeg vil tro at "temperaturer" og forandringer i lufta vil ha noe å si på dems maksimale kapasitet - sommer/vinter osv.

Er det f.eks veldig mye varmere på senteret nå enn for et par måneder siden?

Er du på slankærn? Dette vil ha mye å si for hvordan kroppen restituerer seg til neste trening.

Om ikke kostholdet fungerer blir man fortere sliten og kan forsterke ringvirkninger som tidlig melkesyregang, slapphet og generell slitenhet.

Prøv med et par bananer, en rett før trening og kanskje en midtveis slik at kroppen får i seg litt energi til treningen.

Lenke til kommentar

Jeg har litt nedsatt lungefunksjon, og trener ukentlig 2 ganger i helsestudio. Jeg tror jeg har blitt overtrent eller lignende. Jeg begynner med litt oppvarming, og så fullt på tredemølle. Det er bare det at jeg ikke yter like mye som før på mølla. Jeg bruker samme fart og stigning, men nå må jeg i store perioder holde meg på armlene. Jeg blir fort støl i beina (vet ikke om det er melkesyre), så blir jeg slapp i kroppen og pusten går da fortere. Slik var det ikke før da. Men lungelegen min sier jeg likevel har bedre pust nå når jeg trener. Noen som har peiling ?

Du er ikke overtrent, det skal en del til.

Har du MÅLT ytelsen din?

Jeg har selv 27% lungekapasitet så jeg vet litt om hvordan det er å trene med lungeatrofi.

Det du opplever er mest sannsynlig at du har blitt i bedre form og at du gir mer som igjen resulterer i opplevelse av mindre ytelse.

Jeg ror nå fortere på romaskin selv om det føles tregere. Det er rett og slett snakk om å flytte smertegrensene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...