Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan konfigurere antall enheter som kan tilkobles en ruter?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i utlander og det er svært vanskelig å få hjelp fra selskapet vi leier nett av. 

Saken er slik av jeg bor med syv andre og vi deler på ett nett som egentlig er ment for bedrifter. Dvs at nettet har en relativt høy hastighet og kan ha flere enheter tilkoblet, uten at det går særlig utover farten.

Dessverre er det tydeligvis slik at ruteren kun kan dele ut IP-adresser eller "slots" til 10-11 enheter. Det vil si at vi kun får muligheten til å bruke en enhet om gangen. Er alle "slottene" kapret, må man logge av med enheten for så å resette hele nettverket igjen. Derfor virker det for meg som om nettet har en begrensning på antall enheter som kan være tilkoblet. Finnes det en mulighet til å enkelt kunne konfigurere dette?

Setter stor pris alle svar da dette begynner å bli et veldig stort problem. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar det er DHCP som ikke deler ut mer enn 10 IP adresser.

Har du påloggingen inn på router?

Alternativt kan du sette statisk IP.

Det ser ut som det er DHCP ja. Jeg har ikke påloggingen inn på router. 

Statisk IP? Er ikke spesielt kjent med nettverkskonfigurasjon etc, men skal prøve å lese meg litt opp. Settes dette fra egen PC eller er en nødt til å komme seg inn på innstillinger for routeren? 

Lenke til kommentar

Statisk IP setter du på egen PC. Eneste som er litt hassle er om det er telefon eller laptop, da må du fjerne denne hver gang du skal koble til et annet trådløst nett.

Start CMD, kjør kommandoen IPCONFIG /ALL

Noter ned IP adresse, gateway, subnet (255.255.255.0) og DNS adresse®.

Så søker du bare på google "Set static IP windows 7" for å se hvor du setter dette.

Legg på 20 på siste tallet i IP-adressen.

F.eks. din IP er 192.168.0.11, endre denne til 192.168.0.31 når du legger den inn manuelt.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Statisk IP setter du på egen PC. Eneste som er litt hassle er om det er telefon eller laptop, da må du fjerne denne hver gang du skal koble til et annet trådløst nett.

Start CMD, kjør kommandoen IPCONFIG /ALL

Noter ned IP adresse, gateway, subnet (255.255.255.0) og DNS adresse®.

Så søker du bare på google "Set static IP windows 7" for å se hvor du setter dette.

Legg på 20 på siste tallet i IP-adressen.

F.eks. din IP er 192.168.0.11, endre denne til 192.168.0.31 når du legger den inn manuelt.

Avhengig av nettverk så er det ikke absolutt sikkert at det der fungerer altså.. kommer an på om de er gitt et subnet siden de er låste på 10 ip adresser. 

Det ser du på subnetmaska som ikke nødvendigvis er ei /24 maske, altså 255.255.255.0

Lenke til kommentar

Nei, det er sant, men høres rart ut at leverandøren skal sperre dem til kun 10 IP adresser internt.

Er forøvrig også rart at de har satt DHCP til å levere ut 10 IP adresser.

Hugol, post Subnet-adressen her om du ikke har 255.255.255.0.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Nei, det er sant, men høres rart ut at leverandøren skal sperre dem til kun 10 IP adresser internt.

Bare stussa litt siden han sa "bedriftsnett" Hvis de kjører et vlan med forskjellige subnets så kan det bli sånn.. jeg vet for vi gjør dette selv overfor våre kunder. Og de har samme problemstillinga som han her har.. altså må de bruke 1 av de 10 ip'ene de får av oss å sette en router internt på et internnett :)

edit: skriveleif

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Bare stussa litt siden han sa "bedriftsnett" Hvis de kjører et vlan med forskjellige subnets så kan det bli sånn.. jeg vet for vi gjør dette selv overfor våre kunder. Og de har samme problemstillinga som han her har.. altså må de bruke 1 av de 10 ip'ene de får av oss å sette en router internt på et internnett :)

Ser den, men når man kjører VLAN osv. har man som regel hauger og lass av IP-adresser å ta av. Å gi et subnet alle IP-adressene burde i dag vært uproblematisk.

Tidligere var det vel mer normalt å dele opp subnet i mindre bolker enn /24 etter det jeg har erfart.

Lenke til kommentar

Ser den, men når man kjører VLAN osv. har man som regel hauger og lass av IP-adresser å ta av. Å gi et subnet alle IP-adressene burde i dag vært uproblematisk.

Tidligere var det vel mer normalt å dele opp subnet i mindre bolker enn /24 etter det jeg har erfart.

Kommer helt an på det.. hvis alt skal routes gjennom meget avanserte brannmurer typ lag 7 brannmurer så bruker du opp lisensene der hvis du legger masse /24 nett på. Så for å bruke samme regelsetta så limiter vi det ned på subnets heller. 

og ja :)

Jeg jobber som nettverksadmin :)

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Man vet heller ikke om det er såpass kjipt oppsatt at vi snakker om 10-11 OFFENTLIGE IP addresser.

Det avhenger av hvordan dere har rigget til utstyret og hvordan det er fra nettleverandørens side.

Hvilken type IP addresse får dere? 10.x.x.x eller 192.168.x.x eller 172.16.x.x? Får dere noe annet enn dette så får dere offentlige addresser, noe som er mulig for bedrifter om de skal ha servere ut på webben, verre for mobiltelefoner og annet "hjemmeutstyr", da må dere koble på en vanlig router istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...