Gå til innhold

Oppgradere fra GTX 570 til GTX 960 verdt det?


Civilix

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden jeg har hatt mye interesse i hardware markedet, så håper dere kan hjelpe meg litt her.

 

I dag har jeg et GTX 570 (1,2gb minne) skjermkort som så langt har fungert fint for de spillene jeg har spilt så langt, men det blir litt i knappeste laget når det kommer til witcher 3 og sikkert også flere kommende spill. Så jeg leter etter en oppgradering som gjør at jeg kan fortsette å nyte spill som kommer uten at det vil koste meg alt for mye.

 

Ut i fra det jeg har lest er GTX 960 det som kommer best ut i pris/ytelse og benchmarker ser ikke så dårlig ut i mine øyne, men med tanke på at jeg ønsker et skjermkort som kan spille alle spill de neste 2 årene må jeg være sikker på at det er kraftig nok(trenger ikke klare høyeste kvalitet bare at det kan kjøre spillene i akseptabel framerate).

 

Hvordan vil jeg opplevde forskjellen fra mitt gamle 570 til et 960?

 

Jeg ser GTX 970 med dobbelt så mye ram scorer en del bedre på benchmarks men med sin 50% høyere pris er det også penger jeg ikke har så lyst til å bruke hvis jeg kan unngå, men hvis jeg trenger å gå opp til den for å være garantert gode spilleopplevelser de neste 2 år er det ikke noe spørsmål.

 

Hvis det er noe nytt på vei fra nvidia i løpet av sommeren som vil komme inn i mid-range markedet ta gjerne å informer meg om det også.

(grunnet programvare jeg bruker må det være et nvidia kort jeg velger så ikke noen poeng å anbefale amd)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tror ikke det kommer noe mer fra nvidia med det første nå som dem har lansert 980 Ti, og som mest sansynlig var det siste korte som blir laget på 28nm. De neste kortene vil bli på 14nm og vi blir nok ikke å se noe av de på en god stund. Kanskje dem vil komme ut med et slags 950 Ti??

 

Men det er opp til ditt budsjett. Så hvis du går for gtx 960 så vil jeg anbefale deg å gå for gtx 960 med 4gb og ikke 2gb. De fleste nye spillene liker 4gb eller mer. Samt hvis man vil ha høyere oppløsning så bør du ha et 4gb kort. Ser 960 2gb ligg på 2100kr, og 960 4gb ligg på ca 2500kr, men da starte man å være nært 970 4gb som ligg rundt 3100-3500kr avhengi merke/kjøleløsning.

 

Men et 960 4gb vil nok klare å holde seg i 2 år fremover, men som sagt vanskelig å si hvor mye de nye spillene de 2 neste årene krever. Begynne jo sakte med å gå fra 1080p over til 4k.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at jeg går over til 4k med det første, trenger en skjerm som kan vise oppløsningen først. Så 4gb er vel ikke så veldig nødvendig for min del(?), så ny skjerm vil vel heller sammenfalle med når jeg kjøper ny helt ny pc med alle nye deler, men føler at jeg trenger en liten oppgradering nå for skjermkortet.

Lenke til kommentar

Må nesten lure på hva du ønsker deg i forhold til skjermkortet?

 

Er støy en faktor?

Er det viktig at det trekker lite strøm?

Hvor lenge bør skjermkortet vare?

Prisklasse ?

Ønsker du å kunne spillene de fleste spillene med tilnærmet den beste grafikken?

 

For å være ærlig så vil jeg nok si at jeg tror at et 960 kommer til litt for kort for deg , av de kortene Nvidia (jeg antar du ikke engang vurderer Amd) har er derfor et bra 970 kort trolig et av de bedre kjøpene for deg. Jeg tipper at vi vil se et prisfall når Amd lanserer kortene sine i butikkene om en måneds tid.

 

Min kommende oppdatering til denne pcen kommer til å bli dyr , tipper at minst 4k på skjerm og opp mot 4 - 6k på skjermkort ( Fury X eller fury ) om jeg da ikke venter på de nyeste skjermkortene som kommer i 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nesten lure på hva du ønsker deg i forhold til skjermkortet?

 

Er støy en faktor?

Er det viktig at det trekker lite strøm?

Hvor lenge bør skjermkortet vare?

Prisklasse ?

Ønsker du å kunne spillene de fleste spillene med tilnærmet den beste grafikken?

 

For å være ærlig så vil jeg nok si at jeg tror at et 960 kommer til litt for kort for deg , av de kortene Nvidia (jeg antar du ikke engang vurderer Amd) har er derfor et bra 970 kort trolig et av de bedre kjøpene for deg. Jeg tipper at vi vil se et prisfall når Amd lanserer kortene sine i butikkene om en måneds tid.

 

Min kommende oppdatering til denne pcen kommer til å bli dyr , tipper at minst 4k på skjerm og opp mot 4 - 6k på skjermkort ( Fury X eller fury ) om jeg da ikke venter på de nyeste skjermkortene som kommer i 2016.

 

La meg svare på de direkte spørsmålene for det ikke var klart nok i første post:

-Støy er ikke relevant

-Strømkrav er ikke relevant

-Skjermkortet burde kunne kjøre de fleste spill de neste 2 år med akseptabel framrate

-Prisklasse er jeg litt fleksibel på, men ønsker meg 'verdi for pengene' mid-range kort, jeg spiller ikke ofte nok til å rettferdiggjøre for meg selv å bruke 4k+ på skjermkort.

-Jeg klarer meg fint med å kjøre spill på mindre enn maks grafikk, men kortet må kunne kjøre også mer grafikkintensive spill, for å gi ett eksempel: når cyberpunk 2077 kommer vil jeg kjøre det uten at det faller under 30 fps på noe tidspunkt, men har ikke noe i mot å ha det på "medium" grafikkinstillinger og dårlig AA.

 

Når du sier 'ett bra 970 kort' hva mener du med det? Er ikke alle nvidia kort basert på samme referansedesign med bare forskjellige kjøleløsninger? Da vil det ikke være noen forskjell på 970 kortene etter de kriterier jeg nevner...

Lenke til kommentar

Tja utifra kravene dine har jeg personlig avventet til neste år og 4xx serien til Amd og 1000 serien til Nvidia siden vi får lavere nm , trolig billigere skjermkort og bedre ytelse.

 

Oppsettet ditt per dags dato gir ikke kritisk dårlig ytelse og skal du ha noe som varer må du nok ut med ca 3 til 4k,

Noen 970 kort kommer overclocket fra fabrikk,..

Lenke til kommentar

Ja verden går videre, ser ut som om jeg må gå for ett 970. Når har dette 570 kortet holdt for meg i 4 år så vil føles feil å gå til ett kort som ikke holder i 2 år en gang :p Sjekket ordreloggen min og betalte bare 2200,- for 570 kortet tilbake i 2011, 550/år det var verdi for pengene :p

Lenke til kommentar

Nå kommer jo AMD sine i butikken hvert øyeblikk, de flest er rebrand, men følg med på prisen, kanskje noen av de havner akkurat til din lommebok! 

Å blir kanskje en smule priskriging mellom AMD og Nvidia nå! Men det ser vi nå de kommende ukene!

Så anbefaler deg hvertfall å vente et par tre uker!

Lenke til kommentar

Nå skriver jo TS at AMD ikke er aktuelt, og et GTX 970 til den prisen som dustinhome har nå.. så kan du faktisk ikke gå feil om du spør meg. 

 

Broren min kjøpte seg et GTX 970 fra MSI for en stund tilbake på salg til 3200 kr. Det er ekstremt stillegående, og yter fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...