Gå til innhold

Trenger hjelp med anlegg i TV-stue

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med kjøp av nytt anlegg til TV-stua

Det vi har nå er Dynavoice M65 og en gammel Yamaha forsterker. Syntes forøvrig det spiller bra til å være så billig. Så det blir å ta dette i garasjen når vi kjøper noe nytt icon_mrgreen.gificon_mrgreen.gif

Grunnen er forøvrig i at vi holder på å bygge på og vi vil ha et litt mer sjenerende musikkanlegg i hovedstua. 
Har kikket litt på Elac AM150/180, men kan de stå på stativ? Blir litt stusselig å ha det på gulvet. Samt at man må vel ha en forforsterker som volumkontroll, da blir det fort dyrt.

Så da er det vel stativhøyttalere som er aktuelt. 

- Lydplanke blir vel litt i det stusselige laget?
- Kan gjerne kombineres med noe trådløst Sonos opplegg
- Må ha volumkontroll da det blir brukt som TV-lyd og til musikk.
- Budsjett 5000-10000,-
- Fordel med trådløst/viaplay/ app på android o.l.
- Dette blir primært TV-lyd og sekundært til musikk.
- Surround er uaktuelt.
- Liker kvalitet på lyden fremfor å kunne spille megahøyt.

Noen som har noen geniale tips? wink.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elac'ene er såkalte stativhøyttalere, så ja de kan stå på stativer. De kalles ofte som bokhyllehøyttalere, da folk ikke normalt ønsker stativer, da tar de jo like mye plass som vanlige høyttalere.

Du trenger kun noe som justerer volumet. Og siden du nevner Sonos som noe du kunne tenke deg, så har Sonos Connect analog inngang, og mulighet til å justere volumet på utgangen sin. Da kan du koble TVen inn på Sonosen, og la denne styre alt. Henger TVen på veggen, så er det bare å gjemme Sonosen bak.

Ett tips er å ha en dedikert styringsenhet for Sonosen, bruk en gammel smarttelefon. Da slipper man at man ikke får skrudd ned volumet når telefonen man styrer i fra ringer.

Lenke til kommentar

Elac AM150 og 180 ikke bare kan ha stativ, de BØR ha det. Til volumkontroll har du en forforsterker, eksternt lydkort, dac med volumkontroll etc. Alt fra noen hundrelapper til .... toppen. En god forforsterker ville jeg nok anbefalt til de høyttalerne, de har mye potensiale og spiller glimrende. En lydplanke kommer ikke på samme planet som dette engang.

Men det blir vel flott for bare tv-lyd, dette vil spille musikk på en god måte.

Lenke til kommentar

Ja for meg er høyttalere på stativ mye mer stilfult enn gulvhøyttalere, men det er jo smak og behag.

Hvordan er foreksempel B&W CM1 sammenliknet med Elac AM180 ?

Du trenger kun noe som justerer volumet. Og siden du nevner Sonos som noe du kunne tenke deg, så har Sonos Connect analog inngang, og mulighet til å justere volumet på utgangen sin. Da kan du koble TVen inn på Sonosen, og la denne styre alt. Henger TVen på veggen, så er det bare å gjemme Sonosen bak.

Så med den Sonos Connecten så er det mulig å bruke fjernkontrollen til TV å styre volumet med?
Siden vi har Logitech Touch Harmony fjernkontrollen, så regner jeg med at vi kan bruke den da?
For jeg har lyst til å ha andre muligheter enn å bruke mobilen til å styre volumet...

Lenke til kommentar

Marantz NA6005 har analog utgang, så den går mot Sonos Connect ja.

Du får ikke styrt volumet på Sonosen fra Logitechen, da den ikke har IR mottaker.

Og om du får styrt volumet via TVen kan være mulig hvis TVen har variabel analog utgang. Noen har hatt det andre ikke.

Lenke til kommentar

Marantz NA6005 har analog utgang, så den går mot Sonos Connect ja.

Du får ikke styrt volumet på Sonosen fra Logitechen, da den ikke har IR mottaker.

Og om du får styrt volumet via TVen kan være mulig hvis TVen har variabel analog utgang. Noen har hatt det andre ikke.

Merker jeg henger ikke helt med i denne verdenen..

Så man kan ikke Koble Marantzen direkte til høyttalerne altså? Og bare bruke fjernkontrollen til Marantzen?

Trodde man kunne bruke en nettverksspiller som en slags forforsterker, men det kan man kanskje ikke!!?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med selve den Marantzen, og jeg så kun at det stod Analog Out på utgangen, og da er det normalt fast nivå som ligger, og ikke variabel utgang som du trenger.

Har selv en nettverksspiller i fra Musical Fidelity (M1Clic, som du kan kjøpe hvis du skulle ønske :hm: ) som har denne muligheten. Den har 2 utganger, en fast og en variabel utgang. Grunnen til at jeg skal kvitte meg med den er at den via app kun kan styres av Apple produkter, og da jeg har flyttet til ny leilighet, så får jeg ikke brukt skjermen på den mer, da jeg har flyttet alt utstyret til ett rack i ett skap.

Denne har også flere digitale innganger for å utnytte signaler fra TV og annet, (samt analoge innganger), og halv bredde i forhold til Marantzen også.

Lenke til kommentar

Det er vel en litt annen pris også på den nettverksspilleren din tenker jeg :)

Det eneste jeg er ute etter er egentlig en dings som jeg kan ha fjernkontroll til, eventuelt få det inn på Logitech Harmony fjernkontrollen, sånn at jeg kan styre volumet på go gammeldags vanlig måte, uten at man MÅ ha apple produkter osv.

En forforsterker gjør vel dette, men det er jo noen helt svimlende summer på de fleste av de!?

Så en kombinasjon av en nettverksforforsterker hadde jo vært det optimale da..

Lenke til kommentar

Nettverksstreamer med volumregulering er det ikke mange av i det rimelige segmentet. Kikket på Pioneer sine N30 og N50, ingen volum. Argon Stream 2, ser ikke ut til å ha volum. Naim Uniticute kan du få til grei pris brukt, kanskje ned mot 5000. Da har du bra dac og preamp i tillegg til streaming.

Lenke til kommentar

Nettverksstreamer med volumregulering er det ikke mange av i det rimelige segmentet. Kikket på Pioneer sine N30 og N50, ingen volum. Argon Stream 2, ser ikke ut til å ha volum. Naim Uniticute kan du få til grei pris brukt, kanskje ned mot 5000. Da har du bra dac og preamp i tillegg til streaming.

Nei det er ikke så lett å finne ser det ut til!

Ser det ligger en sånn en Naim ute på finn nå til 5700 ja. For da kobler man høyttalerne til "preamp output" bak på Naim'en, som da har volumkontroll? Vil dette bli et greit oppsett å gjøre det slik mon tro?  

Lenke til kommentar

Naim kan være volumkontroll for det du kobler til i preout ja. Til Elac am 150/180 får du en meget kapabel pakke.

Stor prisforskjell på 150 og 180 da. 150 har jeg sett på brukten til ca 3000, 180 til det dobbelte. Men de dukker ikke ofte opp.

180 har vel mest riktig lyd, bånddiskanten er fjørlett og detaljert. 150 noe mer punchy, litt mindre detaljer i toppen men tøff bass og mellomtone. Men du har gjerne hørt begge allerede...

Eventuelt kan du se på Dynaudio Xeo, som benytter en sentral base med dac og volumstyring. Trådløst fra denne til høyttalerne. Og streamingen kan du da ordne med en Argon Stream, i tillegg har du muligheter i basen for tilkobling fra tv osv. Bruker selv et par Xeo 3 på kontoret hjemme.

Lenke til kommentar

Naim kan være volumkontroll for det du kobler til i preout ja. Til Elac am 150/180 får du en meget kapabel pakke.

Stor prisforskjell på 150 og 180 da. 150 har jeg sett på brukten til ca 3000, 180 til det dobbelte. Men de dukker ikke ofte opp.

180 har vel mest riktig lyd, bånddiskanten er fjørlett og detaljert. 150 noe mer punchy, litt mindre detaljer i toppen men tøff bass og mellomtone. Men du har gjerne hørt begge allerede...

Eventuelt kan du se på Dynaudio Xeo, som benytter en sentral base med dac og volumstyring. Trådløst fra denne til høyttalerne. Og streamingen kan du da ordne med en Argon Stream, i tillegg har du muligheter i basen for tilkobling fra tv osv. Bruker selv et par Xeo 3 på kontoret hjemme.

Takker for gode tips!

Har egentlig ikke hørt på noe som helst, og tror jeg må reise langt avgårde hvis jeg skal få hørt på Elac. Så det er kun ut ifra tester jeg har lest og andres anbefalinger. Og så tror jeg kanskje man får mest for pengene med aktive høyttalere kontra vanlige høyttalere.

Samt at forsterkeren i en aktiv høyttaler er jo bygd for høyttalere, så slipper man å lete seg i hjel etter en forsterker.

Har alltid vært interessert i god lyd, men det har aldri blitt noe av. Så jeg tenkte for en gangs skyld jeg skulle ha noe som er litt over det Ola Normann kjøper på Elkjøp og Expert :)

Xeo så også spennende ut :)

Lenke til kommentar

Veldig bra start at man ønsker seg god lyd over det vanlige gjennomsnittet. Det skal faktisk ikke så mye til heller, for på mange pakkeløsninger hos expert/elkjøp og lignende betaler man for en drøss funksjoner. Funksjoner som man gjerne aldri får brukt, eller kan legge til etter hvert som behovene melder seg. Da er det greit å starte med en kilde, CD/NAS f.eks., deretter en god dac som konverterer fra digitalt til analogt og en forsterker som får opp signalene, til et par bra høyttalere.

Elac har svært gode høyttalere, men det er tildels stor forskjell i lyden på dem.

Lenke til kommentar

Det er vel en litt annen pris også på den nettverksspilleren din tenker jeg :)

Det eneste jeg er ute etter er egentlig en dings som jeg kan ha fjernkontroll til, eventuelt få det inn på Logitech Harmony fjernkontrollen, sånn at jeg kan styre volumet på go gammeldags vanlig måte, uten at man MÅ ha apple produkter osv.

En forforsterker gjør vel dette, men det er jo noen helt svimlende summer på de fleste av de!?

Så en kombinasjon av en nettverksforforsterker hadde jo vært det optimale da..

M1Clic'en har en helt normal fjernkontroll ved siden av muligheten for app styring.

Har selv brukt den fra min Logitech Harmony fjernkontroll.

Hvis den er av interesse så kan du få en deal av meg. Har en iPod Touch 8gb som kan følge med på kjøpet. (kan ta det på pm)

Tanken var å bruke denne for streaming fra Logitechs Squeezebox software, men det funket ikke slik jeg ønsket.

Gidder heller ikke ha den ekstra liggende for M1Clic sammen med andre ting på stuebordet, da planen min er å ha Sonos i rommene jeg ønsker lyd, og der foretrekker jeg Android appen fremfor Apple appen for Sonos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...