Gå til innhold

Kjøpe Nvidia gtx 980ti eller vente på amd kortene?


Ciggy

Anbefalte innlegg

Hei.

Har egentlig bestilt et 980ti, men begynner faktisk å bli litt usikker på om jeg burde vente på amd kortene? Har ikke fulgt helt med på dem å vet ikke noe om de nye amd kortene som skal komme. Vil et 980ti være et bra valg i forhold til de nye amd kortene? Eller burde jeg vente?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blæ. har en 4k skjerm som venter på meg.. 

Er det slik at motstanderen til 980ti blir både billigere og bedre? Blir det en stor forskjell eller er det en liten forskjell? Begynner å bli ganske lei alle feilene med ccc og driver problemer. 

Endret av Ciggy
Lenke til kommentar

blæ. har en 4k skjerm som venter på meg.. 

 

Er det slik at motstanderen til 980ti blir både billigere og bedre? Blir det en stor forskjell eller er det en liten forskjell? Begynner å bli ganske lei alle feilene med ccc og driver problemer. 

vent et par dager, se hva diverse tester viser ;)

Lenke til kommentar

blæ. har en 4k skjerm som venter på meg.. 

 

Er det slik at motstanderen til 980ti blir både billigere og bedre? Blir det en stor forskjell eller er det en liten forskjell? Begynner å bli ganske lei alle feilene med ccc og driver problemer. 

 

Jeg har en 980 Ti liggende på posten og har ingen betenkeligheter med å hente den ut.  AMDs nye toppmodell blir priset helt likt med 980 Ti og lekkede benchmarks viser at de yter helt likt.  Hvor reelt det er får vi se om noen dager når de første testene slippes.  Prisen AMD har lagt seg på viser uansett at Fury X ikke overgår Titan X i ytelse og 980 Ti yter kun 2-5% dårligere.

 

Ellers ble det sagt på AMDs pressekonferanse at Fury X gjennomsnittlig vil bruke 275 watt, mens 980 Ti har max TDP på 250W.  Jeg antar at dette reelt sett vil bety en forskjell på minst 100 watt i Nvidias favør.  I tillegg kommer at AMD slipper nye drivere langt sjeldnere enn Nvidia og når de slippes er de langt oftere av laber kvalitet.  Og så kommer Fury X kun med vannkjøling, så da spørs det hvordan man stiller seg til det.

 

Summa summarum: om man utelukkende ser på ytelse så er det hipp som happ.  Ser man i tillegg på andre faktorer så taler alt i Nvidias favør.  Vel og merke før vi har sett tester, men jeg kan ikke se at de vil gi oss noen store overraskelser.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

TS:
Om du bør kansellere eller ikke er helt avhengig av grunnen til at du bestilte 980 Ti:

  • Kjøpte du det fordi det var det raskeste kortet i sitt prissjikte bør du vente et par dager.
  • Kjøpte du det fordi det var et veldig solid kort og leverte en god kombinasjon av ytelse og ekstrafunksjonalitet er det ingen grunn til å vente.

Liker du ikke driverproblemer, så kjøper man ikke amd iallefall.

Sikker på at dine problemer ikke kommer av at du pleier å ha sinnsvakt mange skjermkort i en maskin? Har hørt om svært få som har problemer med bare et kort fra AMD. De færreste vil vel påstå at Nvidias SLI-løsning er en dans på roser (selv om den er vesentlig bedre enn AMDs CFX-løsning) ;)
 

Jeg har en 980 Ti liggende på posten og har ingen betenkeligheter med å hente den ut.  AMDs nye toppmodell blir priset helt likt med 980 Ti og lekkede benchmarks viser at de yter helt likt.  Hvor reelt det er får vi se om noen dager når de første testene slippes.  Prisen AMD har lagt seg på viser uansett at Fury X ikke overgår Titan X i ytelse og 980 Ti yter kun 2-5% dårligere.

Eneste vi hittil har sett er ytelsen i 3DMark, og Nvidias Maxwell-arkitektur leverer jo bedre ytelse i 3DMark enn i spill sammenlignet mot Kepler. Ettersom R9 Fury er en utvikling av GCN, og ikke akkurat samme arkitektur som nåværende kort kan det godt hende at 3DMark ikke er en spesielt nøyaktig indikator på ytelsesøkning kontra 290X.

Det er heller ikke nødvendigvis tilfelle at AMD har lagt seg på samme pris som 980 Ti fordi R9 Fury leverer mindre ytelse enn Titan X, det kan like gjerne komme av at AMD har funnet ut at den prisen vil øke markedsandelen mer enn en høyere pris. Det er jo ikke annonsert noen game bundles med kortet, så det kan tyde på at AMD er sikre på at kortet vil selge bra til den prisen.
 

Ellers ble det sagt på AMDs pressekonferanse at Fury X gjennomsnittlig vil bruke 275 watt, mens 980 Ti har max TDP på 250W.  Jeg antar at dette reelt sett vil bety en forskjell på minst 100 watt i Nvidias favør.  I tillegg kommer at AMD slipper nye drivere langt sjeldnere enn Nvidia og når de slippes er de langt oftere av laber kvalitet.  Og så kommer Fury X kun med vannkjøling, så da spørs det hvordan man stiller seg til det.

290X har 290W TDP, og en kjapp titt på Techpowerup sine grafer antyder at R9 Fury vil ligge på ca 240W i vanlig strømforbruk mot 980 Ti sine 211W. Angående drivere, så er jeg helt enig i at de slippes sjeldnere, men det er lite som tyder på at drivere for enkeltkort holder lavere kvalitet enn Nvidias drivere. Tvert imot virker det ofte som om Nvidias kort er mer avhengige av gode drivere for å levere konkurransedyktig ytelse (Witcher 3 og Kepler-ytelsen for eksempel.)

Summa summarum: om man utelukkende ser på ytelse så er det hipp som happ.  Ser man i tillegg på andre faktorer så taler alt i Nvidias favør.  Vel og merke før vi har sett tester, men jeg kan ikke se at de vil gi oss noen store overraskelser.

Mye taler i Nvidias favør ja: MFAA, G-sync er åpenbart bedre enn freesync, bedre SLI-støtte (for de som liker å spille 3DMark og har tvangstanker angående grafikkinnstillinger,) PhysX, Gameworks ...
Summa sumarum er det megadust å konkludere noe som helst uten å ha lest en eneste test fra en pålitelig tredjepart, for alt vi vet har AMD klart å skape et magisk kort som leverer 30% mer spillytelse per GFLOP enn sine andre kort.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Summa sumarum er det megadust å konkludere noe som helst uten å ha lest en eneste test fra en pålitelig tredjepart, for alt vi vet har AMD klart å skape et magisk kort som leverer 30% mer spillytelse per GFLOP enn sine andre kort.

 

Som nettopp er grunnen til at jeg kvalifiserte mine uttalelser på samme måte.

Lenke til kommentar

"Sikker på at dine problemer ikke kommer av at du pleier å ha sinnsvakt mange skjermkort i en maskin? Har hørt om svært få som har problemer med bare et kort fra AMD. De færreste vil vel påstå at Nvidias SLI-løsning er en dans på roser (selv om den er vesentlig bedre enn AMDs CFX-løsning)"

 

 

Skal ikke sverte amd ned og hjem, og ja jeg har ca 40-50 gpuer av årets hi-end til en hver tid, men 99% av BSOD får jeg i amd-maskinene. 

Ofte mens jeg legger inn eller tar vekk drivere, og under lang last. 

Hjemme var amd bannlyst i 10+ år, Kjørte 1-2-3-4 kort av nvidia og skifter de ut flere ganger i året, hadde ikke en eneste BSOD før jeg tok med meg 290x hjem x 1. 

 

Har noen rene nvidiapcer på serverrommet, foldet fint i snart 2 år, fikk BSOD så fort jeg satte ett 290x i det.

Fikk det også etter reinstall av alt +os. 

Fikk det også i maskinene de sto i osv. 

 

Nvidia er ikke perfekt, men med 25+ pcer med ulik hardware så er det ikke bare "pcens skyld" , men for all del , jeg har amd-kort jeg ikke har fått bsod på også siste året, dog de har blackscreen, krever aktive adaptere og ikke funker med logmein uten skjerm tilkoplet^^ For å ikke nevne støy og watt. 

 

Det beste med amd er at de ikke gir nvidia monopol. 

På toppen av det hele er fargene på skjermen dårligere med amd  :rofl:

 

Kan kanskje høre ut som en nvidia-fan, men har fler hiend amd-kort en de fleste. 

295x2 krasja også idag, men de kortene forventer jeg krøll med. 

Lenke til kommentar

Mye rart du skriver om i posten din her War:

Har noen rene nvidiapcer på serverrommet, foldet fint i snart 2 år, fikk BSOD så fort jeg satte ett 290x i det.
Fikk det også etter reinstall av alt +os. 
Fikk det også i maskinene de sto i osv.

Dette høres jo ut som et defekt kort.

På toppen av det hele er fargene på skjermen dårligere med amd :rofl:

Dette høres til gjengjeld ut som om du ikke har korrekte fargeinnstillinger. Har aldri opplevd noe lignende selv utenom HDMI-porter der Nvidia rett og slett ikke leverte fullt fargerom uten en registerhack før 347.09.

Ofte mens jeg legger inn eller tar vekk drivere, og under lang last.

Hvordan i alle dager kan noe slikt oppstå av seg selv? Personlig pleier jeg å oppdatere drivere med både nettleser og MSI Afterburner kjørende i bakgrunnen uten noen problemer, og har aldri opplevd en eneste kræsj med 6950 eller 7970 (både med og uten CFX.)


En ting jeg lurer på om du kan være interessert i å teste: en på The Tech Report sine forum mener han kan justere ned powertune til -30% og bare miste 5% klokkefrekvens på sitt 290X i Furmark. Link

Jeg vet det var mulig å undervolte/redusere Powertune kraftig på 7970 og 7970 GHz, men kan ikke huske det var såpass mye som det her, og om man kan redusere et 290X til 200W TDP og tape 5% ytelse er det helt sikkert en del som vil anse det som et greit tradeoff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...