Gå til innhold

Sparing: Betale ned lån, BSU, aksjer eller fond?


Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp fått jobb ved siden av studiene, og vil spare mellom 4-5k i mnd fra august. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør bruke disse pengene. Bankinnskudd er jo lite vits pga renten. Jeg har ca 1 mill i boliglån, og betaler kun renter. Tenker derfor at dette kan være et godt alternativ. Disse pengene kan jeg heller ikke ta ut, så da er det jo mindre sjangsje for at jeg plutselig får lyst på en ny tv/forsterker og tar ut litt penger fra sparingen (Forferdelig impulskontroll). BSU er jo et annet alternativ, men pga lite inntekt, avdrag i forbindelse med renter, så er vel ikke akkuratt skattefradraget noe å se etter. Fond har jeg også tenkt på, jeg kan ta litt risiko, men horisonten er kun 6-7 år da jeg skal kjøpe ny og dyrere bolig etter dette.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du nå betaler mer en 4-5k i skatt, så får du jo di pengene tilbake uansett via fradrag på BSU. Og siden du har dårlig selvkontroll (impulskjøp) så er jo BSU meget gunstig også. Jeg ville spart de 25K du kan spare i året på BSU, og kanskje satt av en tusenlapp eller så mye du kan avse i fond.

 

Slik gjør jeg det iallfall. Jeg har sattinn ca 20k i fond, og nå er det "verdt" 29K, dette på 6-7mnd. Renten er så billig nå at å betale ned lån tror jeg ikke lønner seg iallfall, men ingen av delene er dumt akkurat da. Bare ikke sparekonto i banken, det er både "farlig" og lite gunstig for tiden.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden klarer du å spare 4-5k i mnd med under 50k inntekt? :p Jeg trodde du skattet.. Men BSU er gunstig uansett, jeg ville ringt banken å hørt om hvordan det er om du ikke skatter i det hele tatt. Jeg tviler på at staten gir deg penger :D

 

Jeg har fond via Sparebanken. Odin Europa tror jeg det het.. Jeg så bare på siste året, siste 2år, siste 5år og siste 20år. Det hadde hatt stødig økning på hver av de punktene. Jeg setter inn fastbeløp hver mnd, samt en dæsj når jeg får ekstra penger på konto. 

 

Har funnet ut at det er god sparing for meg iallfall, siden jeg lider av det samme som deg, nemlig at det å få mye penger inn på konto, er det samme som å prøve å få mye penger ut av konto :D

Lenke til kommentar

Vil tjene ca 4k i mnd i jobben jeg begynner i. Får stipend og har lave boutgifter fordi rentene på lånet mitt blir dekt i 2 år og jeg og dama deler på resten av fellesutgiftene. 

 

Ok, skal sjekke det ut, en kombinasjon av BSU og fond kunne kanskje vært lurt. Hehe når man sparer på vanlig konto, er det så jævlig lett å bare logge inn i appen til DNB og ta ett par hundre derfra lol. 

Lenke til kommentar

Men er det noe vits å spare i BSU dersom jeg har frikort? Skatter jo ikke noe, så kan vel ikke få noe tilbake?  :ninja:

Noen fond jeg burde ta en titt på?

 

Mange banker tilbyr en konto som tilsvarer BSU, men uten skattefordelen. Nordea har f.eks en konto som heter Boligsparekonto med samme rente, og her kan man overføre penger fra kontoen til BSU om det skulle bli aktuelt å benytte skattefordelen. Pengene er naturlig nok låst på tilsvarende måte som en BSU-konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...