asgeir23 Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Hei!Jeg ble trukket opp i norsk med problemstillingen:-Hva er de viktigste forskjellene mellom norrønt språk og moderne norsk?Denne problemstillingen skal jeg knytte opp mot lærerplanmålene:-Gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag.-Gjøre rede for noen sentrale likheter og forskjeller mellom norrønt og moderne norsk språk.Enkel nok problemstilling, men problemet er bare at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal knytte det opp mot språkdebattene og språkpolitikken på 1900-tallet. Noen som kan komme med noen greie tips og hjelpe meg med denne oppgaven? Lenke til kommentar
asgeir23 Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 Bump.Jeg har lest gjennom mye rart om språkdebattene på 1900-tallet, også alt som står i boken, men norrønt er ikke nevnt én gang. Lenke til kommentar
mthor Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Kanskje snakke om hvordan norrønt døde ut, og hvordan det skapte rom for språkdebatt i det hele tatt, og ikke minst hvordan nynorsk er basert på talemål, som har mer rot i det norrønne språket enn bokmålsformen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå