Darkbill Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Hei Driver firma og har noen kunder som ikke betaler. Slik jeg har forstått det er saksgangen som følgende. Faktura med forfallsdato 14 dager etter forfall sendes inkassovarsel med kr65 gebyr. 14 dager etter inkassovarsel sendes betalingsoppfordring med kr195 i gebyr. 14 dager etter betalingsoppfordring sendes saken til namsmannen. Men nå 15 dager etter betalingsoppfordring dro jeg innom namsmannen, men han sa veldig mye forskjellig som at jeg bla.a ikke trenger å sende inkassovarsel (?!) eller betalingsoppfordring og at jeg må vente ytterlige 14 dager ETTER de 14 dagene fra betalingsoppfordring og sende et annet varsel? Men jeg finner ikke noe særlig om dette på nettet. Han nevnte varsel om utlegg, selv om betalingsoppfordringen min inneholder alle lovpålagte tekster om bla.a siste frist osv slik det står på nettsiden til skattetaten. Skyldner er forøvrig privatperson. Er det noen som kan gjøre meg litt klokere? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 I inkassosammenheng skiller man mellom rettslig og utenrettslig inndriving. Utenrettslig inndriving handler om å skrive purrebrev og dytte på med gebyrer i håp om at skyldner betaler frivillig. Rettslig inndriving handler om å be om myndighetenes hjelp til å tvinge skyldner til å betale. Det er ikke en forutsetning at man har "fullført" det utenrettslige inndrivingsbeløpet først. For å iverksette rettslig inndriving (krav om tvangsutlegg) er det bare et krav om at man har gitt motparten varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. Dette varselet kan tidligst sendes ved forfall. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 Så teknisk sett kan jeg sende 4-18 på dagen ved forfall, og dra til namsmannen 14 dager etter forfall? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Ja. Du kan ikke kreve gebyr for varselet, men du kan kreve inntil 1R (860 kr) for å skrive utleggsbegjæringen etter sakskostnadsforskriften § 2. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 Ok Så korrekt prosedyre nå er å skrive og sende ut varsel, på totalbeløpet inkl purringer hittil. Om det forsatt ikke er betalt etter 14 dager, skriver/sender jeg inn begjæring om utlegg og plusser på kr860? Hvor finner jeg R satsene? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Bruk skjemaene til Namsfogden. Du skal ha skjemaet Varsel om utlegg (§ 4-18), som er varselbrevet, og Kombinert utlegg og forliksklage, som er selve begjæringen. Skjemaene er rimelig selvforklarende. For rettsgebyrene, se lenken Rettsgebyr på venstre side i lenken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå