Gå til innhold

Samsung har fleire dårlige SSD'er...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

As a result, we informed our server provider about the affected SSDs and they informed the manufacturer. Our new deployments were switched to different SSD drives and we don’t recommend anyone to use any SSD that is anyhow mentioned in a bad way by the Linux kernel. Also be careful, even when you don’t enable the TRIM explicitly, at least since Ubuntu 14.04 the explicit FSTRIM runs in a cron once per week on all partitions – the freeze of your storage for a couple of seconds will be your smallest problem.

Tvilsomt om noen her inne vil komme ut for dette...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Dette er på ingen måte bare relatert til Linux kernelen, men til ein buggete implementasjon unqueued trim i Samsung firmwaren. Ergo du må deaktivere dette i drivere/operativsystemet. Verken Windows 7/8 støtter unqueued trim, så det er ingenting å frykte der.

Lenke til kommentar

Ja det angår deg om du har oppdatert firmwaren.

Men jeg har EVO, ikke PRO. Og hvordan påvirker oppdatert firmware dette? Det står at oppdatert firmware gjør at disken rapporterer at den støtter unqueue trim uten at den gjør det. Men feilen du linker til gjelder vanlig trim.

Må jeg slå av TRIM i cron?

Dette er jo en grov feil, i så fall.

Lenke til kommentar

Nei, feilen gjelder elendig implementasjon av unqueue trim i Samsung. Oppdaterer du EVO disken du så får denne buggy implementasjonen som blir presentert til operativsystemet. Ergo ha den gamle firmwaren og lev livet normalt :-)

Lenke til kommentar

Men det står jo:

TL;DR

UPDATE June 16:
A lot of discussions started pointing out that the issue is related to the newly introduced un-queued TRIM. This is not correct. The TRIM on our drives is queued and the issue we have found is not related to the latest changes in the Linux Kernel to disable this features.

Jeg oppgraderte firmware pga problemet med degradering av ytelse over tid. Betyr det at jeg har den nye, eller har det kommet en nyere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...