Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så få turbomatede biler i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Turbo er jo svært vanlig i nyere bensinbiler. Syns ikke at det er så få egentlig. Turbo ble vel mer vanlig i bensinbiler i fra det 21. århundret og til i dag. 

Kommer så klart helt an på merke også. Noen har holdt på med turboer i tiår, mens andre ikke.

 

Kan kanskje føles slik fordi et stort flertall kjører dieselturbo.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt.

 

 - Takker for svar.

Er det det da? 

 

Alle dieselbiler har turbo

De fleste VAG har turbo

 

Og begge selger i stor antall...

Lenke til kommentar

 

Hei,

som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt.

 

 - Takker for svar.

Er det det da? 

 

Alle dieselbiler har turbo

De fleste VAG har turbo

 

Og begge selger i stor antall...

 

 

Bensindiesel?  :rofl:

Lenke til kommentar

 

 

Hei,

som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt.

 

 - Takker for svar.

Er det det da? 

 

Alle dieselbiler har turbo

De fleste VAG har turbo

 

Og begge selger i stor antall...

 

 

Bensindiesel?  :rofl:

Leste jo selvfølgelig bare tittel før jeg svarer ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva med slike 1,2 liters japanske småbiler med turbo? Motoren blir vel mer effektiv, så hvorfor er det ikke fler av disse småbilene med turbo? Tenker da at en bitteliten tosylindret motor ikke vil få 200 hk av den grunn.

 

Er klar over at Audi har turbo i veldig mange av bilene sine, Saab praktiserte jo dette også i sine biler.

Endret av Ulvlithium
Lenke til kommentar

Men hva med slike 1,2 liters japanske småbiler med turbo? Motoren blir vel mer effektiv, så hvorfor er det ikke fler av disse småbilene med turbo? Tenker da at en bitteliten tosylindret motor ikke vil få 200 hk av den grunn.

 

Er klar over at Audi har turbo i veldig mange av bilene sine, Saab praktiserte jo dette også i sine biler.

De fleste av småbilene fra VAG har jo små bensinmotorer med turbo, 1,2 og 1,4tsi.

Ford bruker jo 1 litern og 1,6l med turbo i flere modeller.

Lenke til kommentar

Hovedårsaken ligger nok her, i at avgiftssystemet i uminnelige tider har straffet biler med effektive turbomotorer ettersom effekten lett oversteg 170 hk.

 

Har noe å gjøre med at det i mange år har eksistert en avgift på motoreffekt. Denne har slått inn når antallet hk har oversteget 170. Da blir det fort dyrt.

 

Det sagt har bl.a. Saab, Audi og Volvo hatt en rekke biler med turboladet bensinmotor siden slutten av 80-/begynnelsen av 90-tallet. Audi S4 Avant varebil var om jeg ikke husker feil en av bestselgerne i 1993-95.

Lenke til kommentar

Men hva med slike 1,2 liters japanske småbiler med turbo? Motoren blir vel mer effektiv, så hvorfor er det ikke fler av disse småbilene med turbo? Tenker da at en bitteliten tosylindret motor ikke vil få 200 hk av den grunn.

 

Er klar over at Audi har turbo i veldig mange av bilene sine, Saab praktiserte jo dette også i sine biler.

Du får allerede 100Hk ut av en 1.2L motor, og det er mer enn nok i en småbil. Det er en enkel og driftsikker motor med lavt forbruk. Hvis du setter en turbo på denne motoren blir den dyrere, mer komplisert og får mye høyere effekt. (effekt folk flest ikke trenger) Du kan selvfølgelig bygge en mindre motor med turbo og oppnå den samme effekten, men da blir motoren igjen fort dyrere og mindre driftsikker enn sugemotoren du hadde i utgangspunktet.

 

Du må opp noen prisklasser før det blir noe poeng.

 

E: Det har veldig lite med effektavgift å gjøre, hele poenget med turbo i en vanlig bil er å minske drivstofforbruk og utslipp. Det er ikke snakk om å ta en 2,5L 190HK motor, slenge en turbo på den og lage 300HK. Det er snakk om å ta en 2,5L 190HK motor og bytte den ut med en mindre turbomotor for å oppnå den samme effekten, bare med mindre drivstofforbruk/utslipp.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...