Ulvlithium Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Hei, som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt. - Takker for svar. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 (endret) Turbo er jo svært vanlig i nyere bensinbiler. Syns ikke at det er så få egentlig. Turbo ble vel mer vanlig i bensinbiler i fra det 21. århundret og til i dag. Kommer så klart helt an på merke også. Noen har holdt på med turboer i tiår, mens andre ikke. Kan kanskje føles slik fordi et stort flertall kjører dieselturbo. Endret 16. juni 2015 av Vertical^ 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Har noe å gjøre med at det i mange år har eksistert en avgift på motoreffekt. Denne har slått inn når antallet hk har oversteget 170. Da blir det fort dyrt. 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Hei, som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt. - Takker for svar. Er det det da? Alle dieselbiler har turbo De fleste VAG har turbo Og begge selger i stor antall... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Hei, som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt. - Takker for svar. Er det det da? Alle dieselbiler har turbo De fleste VAG har turbo Og begge selger i stor antall... Bensindiesel? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Hei, som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt. - Takker for svar. Er det det da? Alle dieselbiler har turbo De fleste VAG har turbo Og begge selger i stor antall... Bensindiesel? Leste jo selvfølgelig bare tittel før jeg svarer 2 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Vell eller du bare kan kompis-godkjenne (oppfordrer ikke) en kompis i VAG-miljøet kompis godkjente nylig en boble med 653hk :O Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 (endret) Men hva med slike 1,2 liters japanske småbiler med turbo? Motoren blir vel mer effektiv, så hvorfor er det ikke fler av disse småbilene med turbo? Tenker da at en bitteliten tosylindret motor ikke vil få 200 hk av den grunn. Er klar over at Audi har turbo i veldig mange av bilene sine, Saab praktiserte jo dette også i sine biler. Endret 16. juni 2015 av Ulvlithium Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Jeg har turbo i bilen min, en Ford Focus med 1 liter motor og 123hk. Fungerer fint fint på den bilen. Ei heller ikke noe uvanlig at mindre biler har små bensinmotorer med turbo. Det er vel bare(?) Mazda som ikke driver med downsizing og turbo for tiden? https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EcoBoost_engine Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Men hva med slike 1,2 liters japanske småbiler med turbo? Motoren blir vel mer effektiv, så hvorfor er det ikke fler av disse småbilene med turbo? Tenker da at en bitteliten tosylindret motor ikke vil få 200 hk av den grunn. Er klar over at Audi har turbo i veldig mange av bilene sine, Saab praktiserte jo dette også i sine biler. De fleste av småbilene fra VAG har jo små bensinmotorer med turbo, 1,2 og 1,4tsi. Ford bruker jo 1 litern og 1,6l med turbo i flere modeller. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Ja! Og bugatti veyron ss bruker jo 16cyl twin turbo 8.0 liter motor Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 ^ Altså totalt 4 turboer Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Ja! Og bugatti veyron ss bruker jo 16cyl twin turbo 8.0 liter motor Biturbo er brukt av Mercedes/Brabus tidligere. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Den mindre kjendte bilen Venturi Atlantique 300 brukte også Biturbo. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Hei, som tittelen sier lurer jeg på hvorfor det er så få bensinbiler i Norge med turbo. Jeg trodde og implementere en turbo ble mer og mer vanlig pga. effektivitet på motorene og slikt. - Takker for svar. Bilene blir billigere uten turbo, og leverer mer enn nok kraft uten. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 McLaren F1 hadde verken turbo (bi, twin) eller kompressor. Men det var likevel verdens raskeste serieproduserte bil i en lengre tid. Den er nå også blant de aller dyreste i verden... Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Hovedårsaken ligger nok her, i at avgiftssystemet i uminnelige tider har straffet biler med effektive turbomotorer ettersom effekten lett oversteg 170 hk. Har noe å gjøre med at det i mange år har eksistert en avgift på motoreffekt. Denne har slått inn når antallet hk har oversteget 170. Da blir det fort dyrt. Det sagt har bl.a. Saab, Audi og Volvo hatt en rekke biler med turboladet bensinmotor siden slutten av 80-/begynnelsen av 90-tallet. Audi S4 Avant varebil var om jeg ikke husker feil en av bestselgerne i 1993-95. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 (endret) Men hva med slike 1,2 liters japanske småbiler med turbo? Motoren blir vel mer effektiv, så hvorfor er det ikke fler av disse småbilene med turbo? Tenker da at en bitteliten tosylindret motor ikke vil få 200 hk av den grunn. Er klar over at Audi har turbo i veldig mange av bilene sine, Saab praktiserte jo dette også i sine biler. Du får allerede 100Hk ut av en 1.2L motor, og det er mer enn nok i en småbil. Det er en enkel og driftsikker motor med lavt forbruk. Hvis du setter en turbo på denne motoren blir den dyrere, mer komplisert og får mye høyere effekt. (effekt folk flest ikke trenger) Du kan selvfølgelig bygge en mindre motor med turbo og oppnå den samme effekten, men da blir motoren igjen fort dyrere og mindre driftsikker enn sugemotoren du hadde i utgangspunktet. Du må opp noen prisklasser før det blir noe poeng. E: Det har veldig lite med effektavgift å gjøre, hele poenget med turbo i en vanlig bil er å minske drivstofforbruk og utslipp. Det er ikke snakk om å ta en 2,5L 190HK motor, slenge en turbo på den og lage 300HK. Det er snakk om å ta en 2,5L 190HK motor og bytte den ut med en mindre turbomotor for å oppnå den samme effekten, bare med mindre drivstofforbruk/utslipp. Endret 17. juni 2015 av Benny Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 I premiumsegmentet selges det vel knapt nok motorer uten turbo i dag.. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 I premiumsegmentet selges det vel knapt nok motorer uten turbo i dag.. Det gjelder vel i stadig større middelsegmentet også. Tror f.eks ikke skoda har en eneste selvpustende bil i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå