TMB Skrevet 16. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2015 Hei. Har 4 stk. 12v LED-striper på 7.2W hver. Har en trafo som gir ut 13,7v, noe som gjør at stripene blir veldig varme. Ønsker å redusere spenningen over stripene til 12v slik de er laget for. De er parallellkoblet på trafoen. Regner med jeg da kan sette en eller flere motstander i serie med stripene (som er koblet med én leder ut fra trafo og spres i Wago). Hva vil være rett motstandsverdi her? Trafoen leverer maks 7A, 96W. Takk! Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2015 Det aller meste av 12V utstyr tåler fint opptil 14V (reell spenning i en bil med 12V batteri varierer gjerne mellom 11 og 14,5 Volt). Men du kan prøve med en resistor på ca. 2,8 Ohm i serie med hver av LED-stripene. Resistoren utsettes for 1W, så velg gjerne en 5W resistor eller en som kan tilkobles en kjøler. To solide dioder i serie med LED-stripene vil gjøre samme nytte. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. juni 2015 Jeg vet de tåler det, problemet er at de blir så varme at jeg ikke kan ta på de og de er montert inne i et vitrineskap. Skal prøve, takk Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2015 Hmmm.... -da må du slutte med å ta på dem :-) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. juni 2015 Tenkte det kanskje var brannfarlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå