AnonymDiskusjon Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Hei! Jeg har fått ett "forenklet forelegg" fra politiet. Den jeg i hovedsak lurer på er om jeg kan få autorisasjon for legevirksomhet. Forleget går på besittelse av steroider til eget bruk. Boten ble på 7000 kroner. Den er betalt, dette skjedde da jeg var 18 år og jeg skal i en alder av 23 år begynne på ledeutdannelsen. Vil dette ha noe å si? Jeg har også fått ett forelegg for å kjøpe 2 snusbokser til en jente på 17 når jeg var 18. Da fikk jeg 3000 av en i sivil. Vil dette fjernes når jeg er ferdig med legeutdannelsen? Det blir jo en god stund til, men jeg lurer på om dette i det hele tatt går ann, eller om jeg må begynne å jobbe i privat sektor om det skal være noen sjangse.. Fullt klar over at det sikkert skal vurderes av en person, men hva sier loven? Er den klar og tydelig eller diffus? Mvh Anonymous poster hash: b061b...ecc Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Leger skal levere såkalt politiattest for barneomsorg etter politiregisterloven § 39 og opptaksforskriften kapittel 6. Denne attesten viser befatning med narkotika ut over brukerdose (straffeloven § 162), men ikke befatning med bruk og besittelse til eget bruk (legemiddelloven § 31) og heller ikke befatning med dopingmidler (straffeloven § 162b). "Langing" av tobakk straffes etter tobakkskadeloven § 41 jfr. § 17, og kommer heller ikke på barneomsorgsattest. I hvilken grad institusjonen og helsemyndighetene anser deg som skikket til embetsvirksomhet som lege (herunder om du kan ha rekvisisjonsrett for A- og B-preparater) er et annet spørsmål. Her er regelverket mer ullent og åpent for skjønn, og du bør ta kontakt med institusjonen du skal studere ved og Helsetilsynet. Dersom du anses uskikket vil du enten ikke kunne få studere videre, eller du kan risikere å ikke få autorisasjon eller bare få begrenset autorisasjon (f.eks. ikke rett til å rekvirere vanedannende legemidler). 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 Leger skal levere såkalt politiattest for barneomsorg etter politiregisterloven § 39 og opptaksforskriften kapittel 6. Denne attesten viser befatning med narkotika ut over brukerdose (straffeloven § 162), men ikke befatning med bruk og besittelse til eget bruk (legemiddelloven § 31) og heller ikke befatning med dopingmidler (straffeloven § 162b). "Langing" av tobakk straffes etter tobakkskadeloven § 41 jfr. § 17, og kommer heller ikke på barneomsorgsattest. I hvilken grad institusjonen og helsemyndighetene anser deg som skikket til embetsvirksomhet som lege (herunder om du kan ha rekvisisjonsrett for A- og B-preparater) er et annet spørsmål. Her er regelverket mer ullent og åpent for skjønn, og du bør ta kontakt med institusjonen du skal studere ved og Helsetilsynet. Dersom du anses uskikket vil du enten ikke kunne få studere videre, eller du kan risikere å ikke få autorisasjon eller bare få begrenset autorisasjon (f.eks. ikke rett til å rekvirere vanedannende legemidler). Tusen takk for kjappt svar! Må si jeg blir rent imponert over dine juridiske kunnskaper. Om jeg trenger en advokat en gang blir du første personen jeg kontakter! Mvh Anonymous poster hash: b061b...ecc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå