Gå til innhold

Beretløp or not?

Toonlink

Anbefalte innlegg

Hei! Er på min andre uke av vakt og sikringskurs her på Ørlandet. Til nå trives jeg veldig og har til nå kost meg meget i forsvaret. Veldig fornøyd med befalet og hvordan de behandler oss..

La oss bare si jeg gikk inn med et negstivt syn på dem, og vil mest sannsynlig gå ut med det motsatte..

Nå som det er sagt.. Fra dag en her på kurset sa befalet at det ikke ble noe beretløp.. (Det innebærer altså 12-30 timer med drit og du blir vekket midt på natten. Opplevde en mild versjon vil jeg si på madla da vi holdt på i 8 timer..) folk fra tidligere kurs, og folk på kurset som sier de har 'hørt' det fra andre sier at det blir det og befalet sier alltid at det ikke blir noe..

Helt siden da har jeg voknet midt på natten, kaldsvettende med høy puls og tror det er beretløp. Det er skikkelig irriterende ettersom det påvirker motivasjonen min.. Det jeg lurer på, er, har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Er dette bare vås alt sammen og skal jeg bare holde ut? Eller burde jeg få hjelp?

Er det eventuellt noen som har vært på kurs her nylig som kan bekrefte ryktene?

Takk for svar :s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

They be messin' with yo head. Når du minst venter det... BANG! Beretløp. Opp og stå, kjopp kjopp kjopp. På med støvla, ut og løp.

Prøv å kom på tomannshånd med et av befalene, og forklar problemet. Kanskje de gir deg et rettferdig svar. Jeg kjenner meg litt igjen i det du beskriver. Jeg har det ofte sånn før eksamen. Du kan prøve å "meditere" litt før du legger deg hver kveld. "Konfrntere" frykten for berettløp og innse at det ikke er så fryktelig jævlig. De skal jo ikke akkurat ta livet av dere.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

En del av utdannelsen som soldat er å lære seg å takle usikkerhet - altså hva du sliter med nå.

Hvis beretløp kommer, så kommer det. Ikke tenk noe på det på forhånd. Når løpet kommer er det bare i overkant av et døgn med intens hating. Det går over.

Lenke til kommentar

Var ikke vaktsoldat selv, men var hundefører på Ørlandet. Så var en del av vakt troppen. Når jeg var inne så hadde vaktsoldatene vært på vaktkurs på Rygge. Så de hadde allerede hatt beretløp der. Men de vaktsoldatene som ikke hadde fått beret pga ikke fullført beretløp, hadde det samtidig som oss (var vel 2 vaktsoldater + oss hundeførerne).

På Ørlandet har de til vanlig hatt beretløp for vaktstyrken. Befalet sier at dere ikke skal ha, fordi de ikke vil at folk skal ligge påkledd hver eneste natt og vente på at det skal bli løp eller døgne (ja begge deler har skjedd). Tviler på at et befal vil gi deg noe klart svar. Ettersom du da kan avsløre for de andre. Men noe du bør tenke etter er at befalet pleier å ha beretløp etter en feltøvelse eller som en del av en feltøvelse. Mener at alle vaktkurs har en øvelse helt på slutten av kurset (hint hint)?

Er bare å prøve å slappe av! Beretløp er ingenting å bekymre seg for. Befalet ser det an hvor hardt de kan pushe dere, hvis de ser at flere sliter vil de korte ned løpet eventuelt gjør det mindre intensivt. De vil jo at alle skal få beret. Jeg kan ikke si sikkert om befalet tuller med dere eller ikke. Men det eneste du kan gjøre er å holde ut, er ikke så veldig mye som vil hjelpe deg. Det er normalt å grue seg til noen du er redd for skal bli vanskelig. Husker jeg var små nervøs for min første mestringsøvelse på hundeførerkurset. Prøvde å finne ut alt jeg kunne for å være mest mulig forberedt.

Vil bare si at jeg sitter igjen med utrolig minner fra beretløpet! Var 20 timer med samarbeid, hating og glede! Skapte et enda bedre samhold blant oss hundefører og de to vaktsoldatene som var med. Ingenting skaper mer kameratskap som å hate sammen. Og gleden av å sitte 5 slitne gutter på rommet, med hver sin cola, barbere beret og snakke om hvor mye befalet tråkket på bremsepedalen når man dyttet MBen er en magisk følelse.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...