Gå til innhold

[Løst] bruk av feriedager og ein liten forvirret gutunge

2 stemmer

1. 1. bruk ferie u/ lønn

• ja
      1
    • nei, bruk ferie m/ lønn
      1
    • nei, annet
      0

Anbefalte innlegg

Eg sitter nå med muligheiten av å bruke ferie uten lønn eller dei dagene eg har opptjent av type ferie med lønn.

Eg skal ha ferie i 14 dager og er nysjerrig på kva eg burde velge, ettersom dette er min første jobb, startet i januar, så er ikkje så kjent på dette området. Eg har fått forskjellige tilbakemeldinger om kva som er smartest, men føler nå at eg burde ta det til eit forum for eit bredere syn på saken.

Eg har jobbet nå siden 5 januar, og ifølge ansvarlig som ordner jobbtider, ferietider etc. så har eg fått opp arbeidet meg 12 feriedager med lønn som eg kan bruke, og ta avspass på resterende periode av ferien, har litt lite timer til avspass.

Eg har ei månedslønn på 25000 før brutto, og skatter 35%. Opptjente feriepenger er på ca. 22000kr og kontrakten min går ut 31 juli.

Derfor lurer eg på om eg tjener best på å ta ferie u/ lønn og få utbetalt feriepenger i august, skatte på disse og eventuelt få igjen litt på skatten med tanke på at eg jobber bare 6mnd, bruker eg opptjent feriedager m/ lønn så antar eg at eg ikkje får feriepenger, noko som gir inntrykk av at eg taper penger.

Ettersom eg kommer til å jobbe 12 dager og ta ferie i 14 dager, så vil lønningen ~halvere seg om eg tar ferie u/ lønn, velger eg dette får eg i tillegg feriepenger på minimum 22000kr før brutto.

Men før eg tar ein endelig avgjørelse, kva vil dokke seie er smartest?

virker som ferie u/ lønn, men antar eg ikkje ser logikken bak systemet per dags dato. Fortsetter å lese alt av ordninger angående dette.

Opptjent timer som eg kan bruke: 30, aka 3-4 dager

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm her var det mye rart. Hva mener du med ferie med lønn? Dette er ikke normalt. Det som er normalt er å "betale" for feriedagene sine i juni, altså en blir trukket for ferie og får utbetalt feriepenger i stedenfor(kort fortalt får man ikke lønn denne måneden, kun feriepenger).

Da du ikke har jobbet på denne arbeidsplassen i fjor har du jo ikke feriepenger fra dem. Men har du blitt trekt for ferie? I så tilfelle ville jeg brukt dem for å gjøre det "lettest".

Om dette er noen spesielle avtale dere har med betalt ferie så må du iallefall bruke dem da jeg tviler på at du får dette utbetalt i slutt oppgjøret.

Om du har blitt trekt for ferie og ikke bruker dagene skal du ha de "tilbake" i sluttrengjør.

Lenke til kommentar

Hm her var det mye rart. Hva mener du med ferie med lønn? Dette er ikke normalt. Det som er normalt er å "betale" for feriedagene sine i juni, altså en blir trukket for ferie og får utbetalt feriepenger i stedenfor(kort fortalt får man ikke lønn denne måneden, kun feriepenger).

Da du ikke har jobbet på denne arbeidsplassen i fjor har du jo ikke feriepenger fra dem. Men har du blitt trekt for ferie? I så tilfelle ville jeg brukt dem for å gjøre det "lettest".

Om dette er noen spesielle avtale dere har med betalt ferie så må du iallefall bruke dem da jeg tviler på at du får dette utbetalt i slutt oppgjøret.

Om du har blitt trekt for ferie og ikke bruker dagene skal du ha de "tilbake" i sluttrengjør.

Eg opparbeider meg feriepenger for neste år, ettersom eg slutten nå i sommer så er arbeidsgiver pliktig til å utbetale det dei er skyldig. Er dette eg har fått vite.

Vi har ingen spesielle avtaler per dags dato, så tenker eg må spørr litt før noko blir satt. Og nei, har ikkje blitt trukket for ferie.

Ja, eg er forvirret som eg ser du har skjønt med "Hm her var det mye rart.".

Har også snakket med andre og det virker som eg ikkje taper noko uansett kva eg velger å gjer her. Er isåfall kun forvirret ettersom ansvarlig sa først at eg kanskje måtta ta "ferie u/ lønn", men har nå endret det til at eg må ta feriedager. 

Lenke til kommentar

ah, forstått.

Ettersom eg har 12 feriedager, så er det anbefalt å sette alt over overtid på OT og ikkje OTA (overtid til avspass)?

Med tanke på meir peng :)

Det skal i utgangspunktet bli likt? Avspasserer du får du utbetalt tillegg + normal lønn for disse timene. Tar du ferie får du ikke betalt normal lønn men får overtidstimene. Sålenge dere ikke har noen spesielle regler ang avspasering skal det bli likt.

Lenke til kommentar

merk , du KAN kreve feriepengene utbetalt når du slutter , men du må ikke .  tar du de ut i år skatter du direkte av de , venter du til neste år skatter du ikke direkte av de .

Rett meg om jeg tar feil, men den store forskjellen er vel om de skattes for i år eller til neste år? Er årslønna det ene året mye større enn det andre, kan det bli mange penger å spare om en velger rett.

Om det trekkes skatt av feriepengene eller ei, er en nokså betydningsløs detalj som blir rettet opp når skatteoppgjøret kommer.

Lenke til kommentar

merk , du KAN kreve feriepengene utbetalt når du slutter , men du må ikke .  tar du de ut i år skatter du direkte av de , venter du til neste år skatter du ikke direkte av de .

Rett meg om jeg tar feil, men den store forskjellen er vel om de skattes for i år eller til neste år? Er årslønna det ene året mye større enn det andre, kan det bli mange penger å spare om en velger rett.

Om det trekkes skatt av feriepengene eller ei, er en nokså betydningsløs detalj som blir rettet opp når skatteoppgjøret kommer.

selve betrakningen hva som er lønnsomt for folk må de jo konkludere med selv , jeg bare forklarte hvordan de 2 forskelige utakene blir skattet .

Lenke til kommentar

jeg bare forklarte hvordan de 2 forskelige utakene blir skattet .

Du skrev at en skatter direkte, eller skatter ikke direkte. Hva betyr så det? Ordet var nytt for meg i denne sammenheng, og ditt siste innlegg var heller ikke oppklarende.

De som ikke skatter direkte, skatter de indirekte (?), eller slipper de? (Ikke så sannsynlig det siste, kanskje...)

Lenke til kommentar

når du får utbetalt feriepenger samme år som de er opptjent trekkes det skatt av disse etter gitt skattetrekk  : Direkte

når du får utbetalt feriepenger opptjent i fjord skatter du ikke av disse, men de teller på årslønnen din som skatten beregnes av , ergo du skatter ikke direkte av feriepengene dine men dette trekkes litt mer skatt av alle andre lønninger for og kompensere : Indirekte / ikke direkte .

altså du må uansett skatte for beløpet, men det trekkes på 2 måter , du som mottaker har her ikke noe valg på hvordan det skal gjøres med mindre du slutter og ønsker feriepengene utbetalt samme år som du slutter .

når det kommer til trådstarter, så forstår jeg det slik at du har opparbeidde timer i timebanken og kan avspasere eller få disse i lønn , det beste er jo da og ta ut feriedagene dine og så tømme timebanken( ta de ut som lønn)  ( husk og at du skal ha overtidssatsen for lønnen uavhenging om du tar ut timene i lønn eller avspasering ) 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Det han mente var vel trekkfri utbetaling vs utbetaling med skattetrekk (hhv. "indirekte" og "direkte" beskattelse). 

OK, men det er et betydningsløst sidespor om det trekkes skatt eller ei. Uansett må man skatte av feriepengene.

Men hvilket år en får dem utbetalt, det kan være betydningsfullt.

Lenke til kommentar

eg skal føre x antall timer til avspass nå (OTA), men om eg velger å bruke (ferie u/ lønn) istedenfor og fører alt som OT. vil eg ikkje da tjene meir penger? 0.o

Ota og ot er noe dere har internt, så det blir vanskelig for oss p si uten å kjenne til avtalen. Jeg har iallefall aldri hørt om dette før. Men om du har betalt for ferien din(blitt trekt i lønn) så svarer det seg å få ferie. Men siden du skal slutte snart spiller det ingen rolle hvordan du gjør det. Enten får du utbetalt timene(bruker ferie) ellers får du tilbakebetalt ferie dagene. Summasummarum blir jo det samme uansett.

Men som sagt, uten å kjenne alle detaljer i avtalen blir det vanskelig å si hva som er best..

Lenke til kommentar

eg skal føre x antall timer til avspass nå (OTA), men om eg velger å bruke (ferie u/ lønn) istedenfor og fører alt som OT. vil eg ikkje da tjene meir penger? 0.o

Ota og ot er noe dere har internt, så det blir vanskelig for oss p si uten å kjenne til avtalen. Jeg har iallefall aldri hørt om dette før. Men om du har betalt for ferien din(blitt trekt i lønn) så svarer det seg å få ferie. Men siden du skal slutte snart spiller det ingen rolle hvordan du gjør det. Enten får du utbetalt timene(bruker ferie) ellers får du tilbakebetalt ferie dagene. Summasummarum blir jo det samme uansett.

Men som sagt, uten å kjenne alle detaljer i avtalen blir det vanskelig å si hva som er best..

det blei skrevet ferie m/lønn, dette var jo feil så blir trekk i feriepenger som er vanlig per dag eg er vekke.

nå har eg tatt noen kurs og tjent inn eindel timer, og mangler under 10 timer før eg kan ta avspass heile perioden istadenfor å bli trekt i feriepenger. #lykkelig

men ser den, takk for all hjelp vertfall. Har lært eindel meir om dette nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...