Gå til innhold

Første inntrykk Scourge of War: Waterloo

Anbefalte innlegg

Jepp nok en historie tung "review"

Først en personlig historie  For mange år siden, når dinosaurene lavde og hang på SOL.no

Fant jeg en demo(så lenge siden) av et spill som het Take Command: First Bull Run.

Et spill laget av to karer i usa, om slaget ved bull run/manassas under amerikanske borgerkrigen.

Demoen var at du hadde kommando av en brigade, du måtte flytte dine 1500 mann avgårde, du fikk en melding fra din overordnede om at et slag hadde begynnt og du må komme og hjelpe oss.

Demoen besto av å lære å plassere mine 3 regimenter for å så marsjere langs veien for å hjelpe med slaget, brettet var enormt med mange minutter ble brukt på å flytte tropper langs veien.

Jeg ble forelsket og kjøpte spillet på stedet, Fantastisk spill, jeg prøvde jo å reklamere for spillet på blant annet gamer på den tiden, og fikk bare spillet er stygt gå din vei!. 

Det unike er at ja, du kan være general for en hær, men også en brigader general, eller divisjons general, eller krops general. Som brigader styrer du bare 1000-3000 man, men du er aldri alene, Som brigader får du ordre fra generalen over deg, som er en divisjons general, han igjen får fra korps genralen som igjen får det av hær generalen, Om jeg velger å være en divisjons general, har jeg 2 eller flere brigader under meg, som jeg kan gi ordere til, men igjen jeg får ordre fra de over meg.

Om jeg er en hær general, gir jeg ordre til de under meg, men jeg har ikke 20 "enheter" som i Total war, Jeg har opp til hundrevis, hver brigade har 2 til 6 regimenter, hver division har 2-4 brigader, hvert korps har 2-4 divisjoner osv. Enorme antall enheter. 

Så hvis jeg er en hær general gir jeg ordre til mine korsp de er styr av en ai, så i teorien kan jeg gi ordre til 3 enheter(3 korps) og la ai gjøre alt annet, men jeg kan også gi ordre til enkel divisjon eller til og med enkelt regimenter. 

Hvor mye du vil micromanage er opp til deg,

Denne oppskriften gikk videre til Take Command Second Manassas, bedre grafikk, bedre ai større kart.

kart er så store det kan ta 20 minutter å få tropper dit du vil ,mang en gang var jeg i slag og roper på forsterkninger, men det er 15 minutter til de får kommet seg opp veiene. Så da må jeg holde ut i 15 minutter, men mine menn dør rundt meg. Å se at akurrat når din din divisjon er i ferd med å kollapse, kommer det 20 000 nye soldater opp veien for å redde deg....

Etter 2nd manassas gikk Madminutegames(skaperne) i oppløsning Og NordSoft ble laget av en av de som drev MMG, Han med et større team lagde Scourge of war Gettysburg, mye likt, brukte en oppgradert versjon av motoren til de første spillene, igjen ble kart og grafikk oppgradert. Dette spillet er nå mange år gammelt og sett på som et utrolig bra spill,  det har fått expantion packs med nye slag. Nå 6+ år etter Gettysburg  kom de med Waterloo, første spill ikke fra amerikanske borgerkrigen.

Spillet er fremdeles i samme oppskrift.

Noen poeng.

Brettene er store 5x5km

Sprites(spillet bruker fancy 2d sprites for soldater ikke 3d modeler)

Nytt er at tropper kan bruke visse bygg til forsvar(kirker osv)

Spillet har 3 moduser (pluss multiplayer)

Campaign Dette er 20 "senarioes/missions" 10 fra hver side. Hvert senario tar for seg et aspekt av slaget, som angrepet på la haye sainte, eller slaget ved placimont. De første slagene er mindre mens det siste senarioet på hver side er hele waterloo, altså enten spiller du Napoleon eller Wellington/Blücher. I siste senario vil du ha 80-110 000 man under din kommando.

Andre modues er Sandbox, er velger du tropper, hvor på rangstigen du vil være(fra brigader til toppen) hvilket kart(er vel 6 å velge mellom) og hvilken type(attack/defend) "line of sight" "hunt them down) Selv foretrekker jeg hunt them down, der begynner du på siden av kartet og du må flytte tropper til strategiske steder på kartet, men du prøver å finne og slå fienden.

Og til slutt(og nytt for spillet)  Er Sandbox Campaign, tenk deg en mini total war kampanje, Du har et kart over deler av belgia med byer, du flytter tropper, prøver å finne fienden, du kan ikke lage tropper, du har det du har og du må jobbe med det(napoleon har vel 130 000 soldater, Wellington/Blücher 150 000+)

Jeg har ikke prøvd dette så vet bare hva jeg har blitt fortalt, du kan velge et mission, en av de for napoleon er å "ta brussel"

Du kan dele opp hæren din, samle den igjen osv, mange veier å ta hvor kommer fienden?

I dette første inntrykket skal ta for meg slaget ved waterloo som Napoleon.

Siden jeg er veteran fra serien(før serien var serien) tenkte jeg det går greit.

Jeg har slåss i en del timer nå og det er fremdeles opp i lufta. 

Slaget starter med de historiske posisjonene. 

Slaget starter med avfyring av mit "grande batterie"  Dette var 180 kanoner.

waterloo_zpsr34rdu2l.jpg

waterloo2_zpsiqxq3kle.jpg

I virkeligheten var denne veldig lite effektiv, bakken var myk fra regnet, og Wellington hadde plassert de fleste av sine tropper på andre siden av bakken, derfor beskyttet.

Her er deler av kavaleri reserven min

waterloo3_zpsxbpgoxyo.jpg

Cuirassiers, den "vanlige" tunge kavaleri typen til Frankrike, de hadde stål hjelm og står bryst/rygg plate (cuirassier) Det var vel 15 regimenter av de ved Waterloo

waterloo4_zps5xovmmxj.jpg

Jeg begynner angrepet mitt, jeg har ikke god tid, jeg vet Prøysserne vil dukke opp om noen timer. best å slå Anglo-Allierte før de dukker opp.

waterloo5_zpsmwlvytce.jpg

De har gjort kraftige oppgraderinger til "spritne" De måtte dette da det var mye mer uniformer å ha med i dette spillet en under amerikanske borgerkrigen.

waterloo6_zps1dn4l407.jpg

Det er noen ting jeg ikke liker med spillet og de er alle på det tekniske, av en eller annen grunn har utviklerne bestemt at "vi trenger ikke optimalisere" Jeg får 20fps maks i dette slaget.

Når jeg klagde sa de " man tregner ikke 60fps dette er ikke et skytespill"

Dette er en sannhet med en modifikasjon ja det er mindre animasjoner, du trenger ikke 60fps, men når jeg ligger mellom 10 og 20 fps mesteparten av tiden, har de ikke gjort en god no jobb.

Spillet bruker nesten ikke noe GPU kraft, du kan nesten ha et Geforce 2 kort og det ville være da samme, har du et GTX 970 vil det ikke har noe bedre effect enn et GTX 550. SLI har ikke noe si...

Ram blir brukt ,men har du over 8gig vil det ikke ha noe å si.

Derimot bruker spillet enorme mengder CPU kraft(og spillet utnytter ikke alle kjerner, nå er det vel 1.5 kjerner den bruker)

Man kan spille Crysis 3 med et godt 3d kort og en i5.

Her får jeg 10+ fps med en i7 3770k.

I starten var det så uvant at jeg fikk vondt i hode. vendte meg til det, men helt ærlig dette er, dette er min ene STORE klage og den er stor, hjelper ikke at utviklerne driter i det, og syns alt over 5fps er nok for spillet, At de ikke en gang prøve å få det til å gå stabilt på 30fps er egentlig uakseptabel.

Deres unnskyldning er at spillet har en drit bra ai og den krever masse cpu kraft. Det er sant at de har den beste aien i noen strategi spill.  Men de er heller ikke proffe de er indy folk, de bruker en motor som i grunn er over 10 år gammel, de prøvde å få spillet til å bruke alle kjerner(noe som ville fikset dette med en gang) men da ble multiplayer  ustabilt så da sa seg fornøyd med 1.5 kjerner. 

Også siden motoren er så gammal, er det masse overflødige koder som gjør at det går tregere enn det må. 

Disse folka lager gode spill, men hadde virkelig trengt litt mer "tech savy" At de tror at det er ok å gi ut spill der 90% av spillere vil ha under 25fps nesten alltid. er bare hæ... 

De fleste er amerikanere av eldre garde(for spill utviklere) De ser ut til å mangle litt peil på ting. 

Dette var ranten dette plager meg, men jeg tror de fleste som spiller dette spillet ikke aner hvordan man finner ut fpsen og er fornøyde.

På den andre siden spillet er dønn stabilt så noe vet de å få til..

Og videre til spillet 

Jeg forsetter å flytte titusenvis av menn,

waterloo7_zpsuvco8bb6.jpg

Dette er hogemount, i virkligheten greide aldri Napoleon aldri ta denne gården, jeg tok den ganske greit.

waterloo8_zps9zhzw4gg.jpg

Jeg bestemmer meg for å flanke Wellington jeg angriper hans høyre flanke/min venstre Der var det først bare 3 britiske bataljoner. Jeg tar frem kavaleriet mitt dette tvinger brittene i "square" Da tar jeg et batteri og fyrer av canister på nært hold.

waterloo9_zpslga19fnw.jpg

Mens artilleriet mitt fyrer løs bringer jeg opp en brigade, som dere ser er det store skader på de britiske enhetene.

waterloo.10_zpscp8uhdbb.jpg

Jeg har nå tvunget ganske mange av brittene i "square"

waterloo11_zpsoerypmjd.jpg

Til og med andre bataljon av 95th rifles er i square

waterloo12_zpsffcfvpz1.jpg

Jeg har nå tatt både Hogemount og La Haye Saintem mens jeg forsetter å mate soldater inn i kampen.

waterloo13_zpscuba1md5.jpg

Jeg begynner å gå tom for reserver. Dette er Carabiners, bare 2 regimenter av de, relativt like cuirassiers, bortsett fra gyllent stål og hvit uniform.

waterloo14_zpsvmieekho.jpg

På venstre flanke er der det skjer, senter og høyre er ganske dødt, jeg har ikke så mange soldater her, faktisk i senter har jeg bare en divisjon av cuirassiers og artilleri, men det er nok til at allierte ikke angriper der.

waterloo15_zpsiec4jsi4.jpg

waterloo16_zpsldnolo7v.jpg

Massive kamper, så langt har jeg mistet 16 000 man, Jeg er snart tom for reserver(bare garden igjen og den trenger jeg mot Prøysserne når de kommer)

waterloo17_zpsfcvc19hu.jpg

Som dere ser jeg presser brittene hardt, men har ingen reserver å dytte inn, nå blir det blodbad og jeg håper jeg får slått gjennom! Jeg håper også at garden min(ca. 3 divisjoner infanteri og 2 divisjoner kavaleri) Kan stoppe prøyssene. 

waterloo18_zpsniv6ftwj.jpg

Hanoverian bataljon får juling.

waterloo19_zpscnw9iybz.jpg

Dette er så langt jeg kom i slaget, dette er Real time, jeg kan forvente å bruker ca. 8 timer på dette salget, er vel 4 timer inn nå, ting går raskere  i dette slaget, kan jeg slå Wellington før Prøysserne  kommer? 

waterloo20_zpsyvxjnvhp.jpg

Jeg er veldig fornøyd så langt, bortsett fra mitt store problem med fpsen(det verste er at de ikke syns det er noe problem)'

Du kan justere grafikk osv, antall soldater på skjermen, men dette påvirker ikke cpu noe særlig. Det er aien og kalkulasjoner(hver enkelt kule er kalkulert( for å sette dette i perspektiv ca. 1 million muskett baller ble skutt ut og 150 000 kanon kuler.)

Til slutt noe om aien. Som sagt den er god og krever vist en deep though pc for å spille med 30+fps.

Hver ai er unik, altså den har stats, en brigader general er briljant og gjør det bra, andre er kanskje pysete. Om jeg ber en agressiv general å stå stille og passe på dette stedet, kan det hende han tolker dette som "angrep er beste forsvar" og går til angrep i stede. 

De er "mennesker" de gjør feil, noen er bedre enn andre osv. Du kan se stats til hver offiser. For å finne ut om han er brukbar til det du vil bruke han til. 

Andre problemer i spillet som "fikses nå"

En del bugs, et par senarioer funker ikke 100% enda, 

Kavaleri er litt "svake" de gjør litt lite skade når de angriper infanteri. dette fikses også.

En del bugs for de som bruker win 8.1(fikses ved å sette Win 7 compabiliy mode) 

Ja det er dette, jeg vil oppdatere når jeg spiller ferdig slaget og jeg vil også oppdatere når jeg spiller "sandbox campaign"  Da dette er det jeg gleder meg mest til.

Planen for serien er nå og gjøre ferdig 100 days, det betyr 3 nye slag, 2 som skjedde 2 dager før og et som skjedde samtidig med waterloo.

Etter dette blir det nok nye slag fra Napoleons krigene, hvilke vet vi ikke, det er også folk som lager mods til spillet, Gettysburg har allerde et Napoleons krigs mod, og de jobber med å overføre den til Waterloo, Da vil vi få russere og østrikere. 

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg prøvde meg på sandbox campaign.

Jeg tok full OOB, det betyr 222 000!!! soldater på Alliert og prøysisk side, og 122 000 på Fransk side. Med andre ord på dette kartet over Belgia er det 341 000 soldater!! 

Jeg greide å "fange" Napoleon ved Sombreffe

sombreffe_zpsao6zp8bt.jpg

Napoleon hadde hele hæren sin(noe jeg ikke viste med sikkerhet)

Jeg hadde hele hæren min bortsett fra Prince of Orange sitt krops, så 191 000 mann, mot napoleons 122 000. Til sammen 313 000 soldater.

Nord for byen møter noen av mine tropper franskmennene.

Jeg sender inn en prøysisk brigade.

north%20of%20town_zpsf746hcur.jpg

north%20of%20town2_zpswdrae1k9.jpg

Det blir seriøst!

north%20of%20town3_zpslnn7oj4f.jpg

Menn faller som fluer.

north%20of%20town4_zpsux6uqgrv.jpg

Prøysiske frivillige jegere.

north%20of%20town5_zpso29c7vcv.jpg

Jeg sender hundrevis av prøysiske kavalerister som tvinger franskmennene i "square"

north%20of%20town6_zpshj5tzy5o.jpg

Jeg har en enorm her, og jeg vet ikke hvor alt av den er enda, etter hvert som jeg finner brigader og divisjoner mater jeg de mot landsbyen og mot det som skjer.

Jeg fant blant annet en Britisk brigade hussarer, Jeg flytta de langs veien og plasserte de nord for franskmennene, Dette er 1500 dashing hussars,

De tar to franske batterier, og siden franskemenne ikke har noe kavaleri selv enda, er det nå bare franskt infanteri mot Prøysisk og britisk, infanteri, kavaleri og artilleri.

north%20of%20town7_zpsshxrwmxs.jpg

Så de sitter der i firkantene sine og blir utsletta.

north%20of%20town8_zpst23wcday.jpg

For å gjøre dagen demes verre sender jeg inn Picton sin division fra sør, hans, highlanders, Rifles og line infantry, er veteraner og hard fighters.

Fransmennene nord for landsbyen har nå fiender, vest for seg, sør for seg og nord for seg...

north%20of%20town9_zpsxvqjre7p.jpg

De begynner å kollapse, Jeg har nå 5000 kavaleri, 20-30 000 infanteri og nærmere 100 kanoner i dette området. 

De legger på løp og stikker jeg jeg marsjerer mine tropper over slagmarken.

north%20of%20town11_zpsfo43fz7p.jpg

På dette området ble det drept og skadet sikkert 5000 mann...

north%20of%20town12_zpssv0gxu3v.jpg

Mens alt dette skjer nord, så øst for byen, møter kavaleriet mitt noe fransk kavaleri

west%20of%20town_zpsrqlp5wam.jpg

Det eskalerte litt...

west%20of%20town%202_zpspdqcpzvp.jpg

Litt vel mye...

west%20of%20town%203_zpsz3twfiww.jpg

west%20of%20town%205_zpsgct5d5ih.jpg

west%20of%20town%209_zpsn0rsory3.jpg

Slaget blir bare større og større...

west%20of%20town%208_zpsrdvfhcsw.jpg

Helt nord, dukker pluttselig den gamle garden opp, jeg møter de med artilleri og kavaleri og tvinger de i firkant.

Old%20guard_zpso57b6wds.jpg

Nord for garden, dukker mine Havoverians opp, så garden har kavaleri og artilleri rett sør for dem, og nå masse tyskere nord, Hanoverians er milits og nesten utrente, alene ikke noe match mot garden, men garden kan bare bruke 1-2 bataljoner om gangen da resten holdes på stedet med kavaleri. Så selv om en mot en er mine hanoverians dårlige mot garden, er det 5 ganger så mange!

Old%20guard2_zpsa6wjo3oi.jpg

Garden begynnte å flykte, Sånn skjer når man vandrer rundt med en divisjon  alene. da blir man utmannet!!

Old%20guard3_zpsp6zqsmez.jpg

Sør for byen ser jeg Franskt kavaleri komme opp veien mot meg, jeg er ikke redd, jeg har vel 40k mann i byen, og det er bare kavaleri, så jeg finner noen nederlanske karabinere. 

south%20of%20town2_zps2jksdo73.jpg

Og sender de mot franske cuirassiers.

south%20of%20town_zpsucokigo9.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg elsker at du prøver, Setter altid pris på det du skriver om disse spillene dine :) . Men på dette forumet synger du nok for døve ører, med en eller to untag ;)

Finnes det forresten demoer til dette, eller noen av de andre spillene du anbefaller? Ikke det at jeg er lat å ikke kan google selv, men er på jobb med begrenset tid akkurat nå.

Lenke til kommentar

Er ikke demo til denne, men er demo til "originalen" gettysburg

Øvers i hjørne til venstre.

http://www.norbsoftdev.net/

Spillene er så like at du vil fort finne ut om du liker "typen" eller ikke.

De største forskjellene er(litt forbedret grafikk, litt forbedret ytelse. Og at motoren er forbedret til å passe til Napoleons krigene, samt mini kampanje saken.

Men Gettysburg er så likt, at det funker som "proof of concept"

Et spill jeg skal skrive om senere, er Pike and Shot Campaign, jeg skrev om det orginale pike and shot her(ligger på forumet rundt i oktober eller noe fra i fjord) 

Pike and shot campaigns legger til en enkel kampanje modus, samt masse nye hærer og slike ting.

Lar deg spille De italienske kriger(veldig kult periode) 30 årskrigen(også veldig kul periode) Og engelske borgerkrigene(en mindre og kjedeligere versjon av 30 års krigene) 

I pike and shot campain, legges også til Franske religions krigene, samt div andre land som kriget under de italienske kriger(så du kan spille dumme Tudors som prøver å vinne kriger med langbue og bills, mot fiender som bruker pikes and arkebusere)

De legger også til Nedelendrene som kjempet 80års krigen mot spania(som ble end del av 30 års krigene)

Grafikken er mye mer abstrakt (simulerer malerier fra perioden) Spillet bygger også på en papir regel bok som heter Field of Glory renesansse. Så spillet spilles som et miniatyr spill. Som gir det hele en egen feel, du ikke ser i vanlige strategi spill.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...