Gå til innhold

Trenger hjelp til og ordne opp i privat økonomien


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i flere år slitt med litt diverse gjeld, det dreier seg hovedsaklig om inkasso gjeld som har pågått i rundt 10år. 

Er vært lidene av litt sykdom i 18års alderen som endte opp med 2års periode uten arbeid hvor alt begynte, så har det bare blitt verre, periodevis hvor jeg betaler en god del, før jeg ble lei, ville ha noe nytt ( tv, sofa, pc dippedutter, festing osv ) å endte opp med å prioritere alt annet en gjelden min.

 

Ga rett og slett for mye f i min egen økonomi og livssituasjon, med tanke på fremtidlige kjøp av både hus og bil.

 

Så har det uheldigvis gått litt opp og ned, begynte i 2009 å prioritere gjeld over morro, men mistet jobben pga den herlige finanskrisen å igjen ble andre ting prioritert over gjelden.

 

Tok litt tak igjen i 2013, og begynte å få balansen i orden igjen hvor det gikk mot lysere tider med både avbetaling og kontroll over min egen økonomi, men så mistet jeg jobben jeg hadde da og, å det hele begynte igjen.

 

Det meste er småregninger som har både blitt glemt, ignorert og regninger som er kastet rett i søpla uten at de er åpnet, men og to større beløp som har snøballet seg opp til rundt 24 000,-per dags dato

Totalen av all gjeld vil jeg tippe ligger på rundt 50-70 000,- uten å ha noe håndfast.

 

Har begynt og ta kontakt med de kreditorene jeg vet om, Lindorff, Akros, Melin Collect som eksempel. og fått avbetalingsplaner hos Lindorff og Melin hvor jeg betaler å er ferdig med de iløpet av sommmeren, men har begrensede midler ettersom jeg har gått arbeidsledig i god tid nå, men har foten innfor døren hos en bedrift gjennon NAV tiltak hvor håpet og signalene jeg får er at jeg får meg en fast jobb, et stykke fra drømmejobben, men nå må ting forandre seg!

 

Har sendt inn en kontakt forespørsel Debitnor som jeg fikk opp på google for å se hva de kan være behjelpelige med, men regner med de vil ha noen kroner for å være behjelpelige.

 

Så kommer det store spørsmålet:

 

Hva kan jeg gjøre for og få bedre kontroll over hvem som vil ha penger, hvor jeg skal begynne å betale osv?

Mangler en full oversikt over hva jeg er skyldig, å hva kan jeg gjøre for å finne utav dette?

 

Er det mulig, når jeg får full jobb og fastere inntekt, å ta opp et lån med kauksjonist for å dekke den gjelden jeg finner, for heller å betale et litt mer oversiktelig lån over et lass med kreditorer som opererer med 5-20% renter?

 

Jeg er fullt klare over at jeg har oppført meg dumt, på mine egne vegne, har innsett mine feilsteg og vil komme meg ut av denne gjeldshulen, å opp og fremover i livet!

 

Håper det er noen som kan gi meg noen tips for videre framgang

 

Takk for du leste

 


Anonymous poster hash: c61ad...f53



Anonymous poster hash: c61ad...f53
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes flere banker som tilbyr å samle smålån til 1 lån, med bedre rente. Men vil tro du må vise til en viss stabil inntekt over tid. Spar på lønnslipper.

 

Begynn også å legge regninger i en bunke, skriv opp skyldnere og få kontroll over beløp.

 

For å få litt cashflow så ha flere småjobber, slik at du kan jobbe mer timer i døgnet, da vil pengene på sikt komme lettere, da du vil få større kontrakt, mer % jobb og kanskje gå opp i lønn?

 

Ikkeminst, gå igjennom variable og faste kostnader, slutt å røyk\snus\vinfylla hver dag :) , spis mer fornuftig, lag mat for uke om gangen og frys ned, da vil pengene holde bedre.

 

 

Ser også at du har muligens en fot innafor i en bedrift, husk at du må vise interesse, møt opp, snakk med dem, si du er villig til å jobbe, pek på dine gode sider. Du må markedsføre deg selv, vis at du er god for firmaet, snakker ikke sleik og aftershave, men ha en god selvinnsikt.

Endret av darket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...