dantastic Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 (endret) Hadde legday i dag, og etter at jeg hadde tatt legpress så skulle jeg bøye meg ned å legge vektene på plass (var ikke særlig tunge vekter heller). Plutselig fikk jeg utrolig vondt i nedre rygg å måtte avbryte resten av treningsøkta å dra hjem. Gjør enda vondt når jeg bøyer meg ned. Er dette normalt? Gjør jeg øvelsen feil kanskje? Og hvordan kan jeg unngå det? Endret 15. juni 2015 av dantastic 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Høres ikke normalt ut. Kanskje du bøye deg ned på en forkjært måte? Det skal lite til å belaste nederste del av ryggen dersom en holder vekter og bøyer seg fram. Det er vel å sette vektene på plass som er det farligste. Du kan jo også sjekke om platen som støtter ryggen, har noen feil, men du ville kanskje kjent da du trente? Du kan jo få noen til å ta en liten video av deg når du trener og så sammenligner du med videoer hvor eksperter demonstrerer. Jeg er ikke ekspert. Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 (endret) Jeg kjente det også litt i ryggen de første dagene med benpress, men ikke så vondt som du beskriver det. Det gikk gradvis over, og fjerde gangen jeg gjorde det kjente jeg ingen ting. Aner ikke hva det var, men mistenker feil liggestilling eller dårlig mobilitet i en eller annen muskel. Se noen videoer på nettet, og prøv litt forskjellige liggestillinger neste gang, men vær forsiktig hvis smertene ikke går over. Da bør du vurdere å gå til fysio. Er mange treff på google på "back pain leg press" og lignende søk. Her feks: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=118045461 Ser ut til at en anbefaling mange kommer med er å ikke ta føttene så langt ned at rumpa kommer opp fra setet (ie dårlig mobilitet). Endret 16. juni 2015 av In Ter Face Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Det er nok sannsynligvis bare muskelstrekk. Det gjør vondt, men hvis du kom deg hjem på dine egne to føtter, så er det sannsynligvis ikke mer alvorlig. Dette kommer, på benpress, gjerne av at man løfter rumpa når plata er nærmest kroppen. Du burde helt klart tøye og skumrulle både ben og rygg før du setter i gang med leg day. Dette gir deg bedre begevelses-rekkevidde, og forhindrer strekkskader. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Har opplevd lignende et par ganger. Første gangen var i beinpressen, Jeg gikk for lang ned og rumpa ble løfta av puta som ga en ganske guffen strekk i nedre rygg. Har også opplevd det etter rygghev/markløft, spesielt når jeg har pump i nedre rygg. Veldig lett å ikke tenke seg om å bøye seg litt feil f.eks etter vannflaska eller vektskive og vips er det gjort Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Mange føler en falsk sikkerhet fordi ryggen ligger lent inntil en vegg. Husk at det er ved bekkenregionen at nesten alle får ryggproblemer, altså nedre lumbal (korsrygg). Selv om du trener benpress, må bekkenet og korsryggen holdes i en stabil, mildt svai stilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå