Baen Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Jeg har fått en regning fra DHL som er faretruende nær prisen på en pakke jeg bestilte på ebay. De (eller tollvesenet?) har satt "statistisk verdi" til 367 kr, altså rundt 50 kr mer enn det jeg faktisk betalte. Hvem er det som har rota her? Er det DHL eller tollvesenet, og kan jeg klage direkte til DHL? Lenke til kommentar
grenness Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 ...eller selger av varen som ikke (tydelig) har oppgitt vareverdi (kjøpspris+frakt) på pakken..? Lenke til kommentar
Baen Skrevet 15. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2015 Ja, det kan nok være, men jeg kan jo tross alt dokumentere hvor mye det faktisk har kostet. Regner med det må gå an å rydde opp i. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Det er en kjent problemstilling, dessverre. Om speditøren ikke ser klart og tydelig varepris og forsendelsespris, så gjør de en skjønnsmessig vurdering når det gjelder grunnlag for MVA, og det ender som regel veldig ufordelaktig for mottaker skal man tro mange av de trådene som finnes rundt "statistisk verdi". Du kan jo se på denne tråden: http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1911732 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 http://www.dinside.no/933958/tollvesenet-vi-belastes-av-klager-paa-350-kronersgrensa Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Du må også huske at hvis kursen på valuta har gått opp etter at du kjøpte. 350 kr grensa gjelder når varen kommer til norge, ikke hvor mye selger belastet deg. Lenke til kommentar
Baen Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 Jeg kjenner til 350kr-grensa, og kursen har ikke endret seg så mye på 4 dager. Spørsmålet er heller om dette er noe jeg må finne meg i eller om jeg kan gjøre noe med det. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Jeg kjenner til 350kr-grensa, og kursen har ikke endret seg så mye på 4 dager. Spørsmålet er heller om dette er noe jeg må finne meg i eller om jeg kan gjøre noe med det. Du kan klage på det og legge ved korrekt faktura fra avsender om avsender ikke har gjort det. 99% av slike feil skyldes mangelfull faktura med varene fra avsender. Både varens verdi og fraktbeløp MÅ stå på papirene som sendes sammen med pakken. Lenke til kommentar
vk Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Send korrekt betalingsbevis/faktura/osv. til [email protected] og forklar saken for dem. I min erfaring har DHL (Norge) betydelige driftsutfordringer for tiden (både med logistikk, tollbehandling, fakturering m.m). Det var bedre før. I år opplevde jeg faktisk både feilutregninger (på tross av prikkfri dokumentasjon), og faktisk greide de å glemme 1 gang å legge til frakten til mva beregningen! Samtidig blir jeg hver gang irritert på de saftige gebyrer for deres "utlegg" mens jeg sitter og venter på at varene skal komme gjennom flaskehalsen i Norge. Hva skal man gjøre... Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Det er importør (Du) som står ansvarlig for å rydde opp i denne saken selv. Du plikter å gjøre deg kjent med lovverket når du kjøper noe fra utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå