Gå til innhold

Trenger hjelp til formel for regneark.

foenix

Anbefalte innlegg

Hvordan regner man ut tap/fortjeneste for de siste dagene i en gitt kalendermåned.  Jeg har allerede lastet inn tall for hver dag og trenger hjelp til å utlede en formel for prosentvis beregning av dette.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lastet inn tall for daglig omsetning over en periode på mange år og har satt dato for disse i kolonne A mens omsetningstallene ligger i kolonne B. Jeg ønsker å regne ut den prosentvise økningen/reduksjonen i omsetningen for de siste dagene i en bestemt måned som f.eks fra 23.5 til ut måneden. Jeg lurte på om man kan kan lage en formel som også tar hensyn til datoene for kalendermåneden.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 23/5 og 31/5 i prosent. Dersom noen av disse dagene er Lørdag eller Søndag så vises ikke disse datoene, så det gjør det muligens litt komplisert. Jeg er altså ute etter en formel som tar hensyn til de siste dagene i en bestemt måned.

Lenke til kommentar

Hei Dagfinn

Med det tidligste tallet i A1 og det senere i A2 finner du prosentvis vekst eller fall i intervallet med formelen

=A2/A1-1

formatter cella som prosent.

Datologikken må du forklare mye mer detaljert. Hva står hvor hvorfor og skal virke hvordan?

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ført inn datoene for Lørdag og Søndag i kolonne A. Derfor kan det enkelte år forekomme at datoer som f.eks 23/5 og 31/5 ikke er tilstede. Jeg trenger derfor en formel som gir en utregning for de siste dagene i hver måned, men samtidig ikke er bundet til to spesifikke datoer.

Lenke til kommentar

Siden det ikke forekommer omsetning på Lørdag eller Søndag, så er det vel ikke ubegripelig at man ikke fører inn disse dagene i tabellen, men jeg lurte på om det er mulig å lage en formel som f.eks tar hensyn til dagene i slutten av måneden på tross av at noen datoer i måneden ikke er oppført i kolonne A.

Lenke til kommentar

Hvis noen ikke forstår f.eks. et ord du bruker og gir uttrykk for det, må du prøve å finne en annen måte å si det på, ikke gjenta det samme ordet gang på gang.

Du har vært så heldig at eksperten Harald Staff svarer deg, og han gir deg denne beskjeden: "Datologikken må du forklare mye mer detaljert. Hva står hvor hvorfor og skal virke hvordan?"  Hva gjør så du? Gjentar deg selv, og kommer ikke med en eneste ny opplysning. Du er ikke alene, dessverre. Mange spørsmålstillere på forumet ser ut til å ha en utpreget motvilje mot å skrive mer enn to-tre linjer, og nye opplysninger må hales ut en etter en. Tungvint, og gjettekonkurranser liker vi ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...