Gå til innhold

Nybegynner søker råd for innkjøp av kamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen nok beskriver så er jeg ute etter råd for et kamera (inkludert objektiv) som passer til:

- Hovedsakelig portretter (mest innendørs, noe ute)

- Trenger ikke filmstøtte overhode eller noen form for vidvinkel, "actionhøyhastighets shots",

utendørspanoramaer etc.

- Støtte for tripod,  fjernutløser, fleksibel timer

- Pris opp til 5000,-, men helst rundt 3000,-

- God "auto", men også tillate noe innstillinger slik at jeg kan lære meg å "tweake" dem slik at

jeg en dag kan gå over til et bedre kamera når jeg har blitt dyktigere

Setter stor pris på om noen kunne gitt noen innspill her slik at jeg kan lage meg en "shortlist" over kameraer som er aktuelle for meg. 

Mvh.

Endret av le_giraffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du villig til og ha flere objektiver eller bare et objektiv?

Vil gjerne holde kostnadene ned til å begynne med så kun ett for nå. 

Har forstått det slik at 50-85mm f1/8 vil kunne være et greit valg ? Fint om dette kunne inngå i en "pakke" med kamera og så kan jeg jo siden eventuelt oppgradere til et bedre objektiv.

Kritiser gjerne dette!

Mvh.

Endret av le_giraffe
Lenke til kommentar

Har forstått det slik at 50-85mm f1/8 vil kunne være et greit valg ? Fint om dette kunne inngå i en "pakke" med kamera og så kan jeg jo siden eventuelt oppgradere til et bedre objektiv.

Du får ikke en 50mm f/1,8 eller 85mm f/1,8 med i noen brukbar kamerapakke til den prisen. Kamera til 3000 kr inkludert objektiv har som regel et 18-55mm f/3,5-5,6 eller tilsvarende. Noen ganger uten stabilisering.

Jeg foreslo i en annen tråd her, Pentax K-S1 + 18-55mm f/3,5-5,6 og Pentax 50mm f/1,8 (begge "objektiver" stabilisert siden stabiliseringen sitter i kameraet) og det kom på ca 5100 kr.

Lenke til kommentar

Enig med andre her. Det er veldig vanskelig å få det du vil ha nytt for maks 3000. Det nærmeste jeg fant er en Canon 1200D + Canon 50mm F1.8. Det kommer på nesten eksakt 3000 hvis du skal ha med et minnekort også. Det er da standardzoom uten stabilisator og gammel versjon av Canons 50mm, med ny versjon havner du på rundt 3500.

Må si begge kombinasjoner er mye for pengene, men samtidig et kamerahus hvor de har spart på alt. Ser imidlertid ikke noen grunn til at det ikke skulle fungere for ditt bruk. Personlig ville jeg gjerne hatt litt lengere brennvidde enn 50mm for portretter, men det er en smakssak og Canons 85mm F1.8 koster over 3000 alene så skal du ha den holder det ikke med 5000 heller.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da var det på tide med en oppdatering!

Endte opp med følgende:

Nikon D3200 (lite brukt, inklusiv kit linsa og SB-400 blitz), kjøpte deretter separat et lite brukt Nikon af-s 50mm f/1.8g objektiv.

Prisen for alt utstyret ble ca. 3500 med frakt.

Regner med at dere synes at dette var et passende valg for en fersking. Holder nå på å lære meg å bruke dette :)

Takk for alle innspill!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...