dragon88 Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Hei. Lurer litt på om det som har blitt opptjent i feriepengegrunnlag er det dette beløpet man får i feriepenger/honorar eller blir det trekk i % og skatt. F eks til nå har jeg Opptjent feriepengegrunnlag 82890 kr. Og når utbetales de eventuelt? Takker for svar... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Hei. Lurer litt på om det som har blitt opptjent i feriepengegrunnlag er det dette beløpet man får i feriepenger/honorar eller blir det trekk i % og skatt. F eks til nå har jeg Opptjent feriepengegrunnlag 82890 kr. Og når utbetales de eventuelt? Takker for svar... Jeg er ikke bombesikker her, men der det står "feriepengegrunnlag" er vell brutto inntekt i fjor, altså du får 12% av dette(om du har den femte ferieuken). Men mulig dette er feriepengene dine også, husker ikke hvordan det er ført. Letteste å se dette på er jo å tenke om du tjente ca 100 000 i fjor eller 700 000. Feriepenger er normalt trekkfrie, altså man betaler litt ekstra skatt hver måned slik at det ikke blir trekt noe på feriepengene. Om du får utbetalt feriepenger fra samme år må man skatte. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Feriepengegrunnlag er det beløpet som det skal betales feriepenger av. Har du tjent opp 82890,- i feriepengegrunnlag får du enten 10,2% (4uker ferie) eller 12,2% (5 uker ferie) av dette beløpet utbetalt som feriepenger. Normalt kommer disse istedet for juni lønnen. Lenke til kommentar
dragon88 Skrevet 15. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2015 Takk for svar. Men selv skal jeg ikke ha feri skal jobbe alle dager i ferien. Blir det da uansett trekt 12% da? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 (endret) I en måned er det i gjennomsnitt 26 virkedager ved seks dager pr uke. (6 virkedager ganget med 52 uker i året = 312 virkedager som delt på 12 måneder gir 26 virkedager pr måned). Gjennomsnittlig daglønn er derfor 1/26 av månedslønnen. Antall feriedager beregnet ut fra seks dager pr uke i fem uker er 30 virkedager (30/26). Ved å stoppe lønn i juni trekkes 26 av disse dagene. Det gjenstår da fire dager som trekkes i feriepengene. I feriepengene trekkes derfor 4/26 av månedslønnen (Ved full stilling og tarifflønn) Endret 15. juni 2015 av AllFather Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Takk for svar. Men selv skal jeg ikke ha feri skal jobbe alle dager i ferien. Blir det da uansett trekt 12% da? Jeg tror du tenker veldig feil. Feriepengene dine er grunnlaget * 0,12. Altså 12% av grunnlaget. Av disse 12% skal det ikke trekkes skatt(da du allerede har betalt det inn og skal gjøre det resten av året ved litt høyere skatteprosent). Men, jeg mener fast bestemt at en ikke skal få utbetalt feriepengene om man ikke tar ferie, da disse pengene skal gå til ferie og ikke til en ekstra månedslønn.. Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Takk for svar. Men selv skal jeg ikke ha feri skal jobbe alle dager i ferien. Blir det da uansett trekt 12% da? Men, jeg mener fast bestemt at en ikke skal få utbetalt feriepengene om man ikke tar ferie, da disse pengene skal gå til ferie og ikke til en ekstra månedslønn.. Det er feil. De feriepengene har du krav på uansett om du tar ut ferien din eller ikke. Går man på timelønn vil man da få en relativt koselig måned med både feriepenger og lønn om man ikke tar ferie. Går man på fastlønn er ofte juni måned uten lønn, men med feriepenger. Uansett, feriepengegrunnlaget er den summen feriepengene dine blir utregnet fra. Tipper at trådstarter har timelønn. Han vil dermed få 82.890x0,12 = 9.947,- utbetalt. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 (endret) Før noen kommer med bombastiske utsagn så les på denne siden, når man ikke tar ut feriepenger så får man kun vanlig lønn og ikke feriepenger http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Når ferie ikke avvikles Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at ferien blir avviklet, og arbeidstaker har plikt til å ta ferie.All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd. Endret 15. juni 2015 av Lugmeister Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Takk for svar. Men selv skal jeg ikke ha feri skal jobbe alle dager i ferien. Blir det da uansett trekt 12% da? Men, jeg mener fast bestemt at en ikke skal få utbetalt feriepengene om man ikke tar ferie, da disse pengene skal gå til ferie og ikke til en ekstra månedslønn.. Det er feil. De feriepengene har du krav på uansett om du tar ut ferien din eller ikke. Nei. Det er ulovlig å utbetale feriepenger uten at arbeidstaker tar ut ferie. Det finnes kun ett unntak, og det er som ledd i sluttoppgjør. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd. Akkurat. Du skifter jobb, tar ikke ferie, og får full lønn fra den nye arbeidsgiveren pluss feriepenger fra den forrige. Ikke verre enn det; har gjort det noen ganger. Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Rart hvordan jeg da fikk feriepenger og lønn når jeg jobbet deltid som student da. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Rart hvordan jeg da fikk feriepenger og lønn når jeg jobbet deltid som student da.1: Reglene ble nylig endret. 2: At din arbeidsgiver bryter loven er ikke noe argument for at andre arbeidsgivere kommer til å gjøre det samme. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 (endret) Snedig. Jeg har alltid fått utbetalt feriepengene mine sammen med lønn i juni, uavhengig av hvor mye eller lite jeg velger å ta fri i juni eller resten av året. Feriepengegrunnlaget mitt er alt jeg tjente året før, ekskludert feriepengene. Altså beregnes feriepengene ut fra all vanlig lønn, men jeg får ikke feriepenger på feriepengene. Endret 15. juni 2015 av Zarac Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Altså slik var det der jeg jobbet. Relativt tvilsomt at de bryter loven. Jeg hadde et feriepengegrunnlag på la oss si 150.000. 12% av dette fikk jeg utbetalt 25 juni året etter. Altså nå om 10 dager. Samtidig vil jeg få utbetalt lønn 25 juni for de timene jeg jobbet i perioden 1-31 mai. Alt dette utbetales nå 25 juni. Dette er i sammenhengen deltidsansatt på timelønn. Lurer på om vi er enige men har forskjellig vinkling. Er enig med deg når det kommer til fastlønn. Da får man jo feriepenger i juni og 0 lønn. Alternativet med at man ikke har ferie ila et år er vel ikke så ofte tilfelle i en slik situasjon? Alle mine arbeidsgivere har bedt meg ta ut ferie. Uavhengig om jeg har fastlønn som 100% fast ansatt eller deltidsansatt under studier. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Det er feil. Elsker når folk sier andre har feil uten å henvise til kilder eller fakta. Skulle gjerne gjort det selv, men ser det er mangen nok som allerede har diskutert dette med deg lengre nede i tråden. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 (endret) Dristig og legger til ett spørsmål i tråden jeg: Jeg skiftet jobb i fjor, begynte i nåværende jobb juni 2014. Feriepengene fra jobben jeg slutta i fikk jeg med en gang da det var praksis der å få de utbetalt sammen med sluttoppgjør. Dvs. at i år får jeg feriepenger for halve året i fjor... Er jeg enda pålagt å ta 5 uker ferie? (Har månedslønn, så jeg vil da få utbetalt feriepengene mine nå i juni). Endret 15. juni 2015 av PerAndre123 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Dristig og legger til ett spørsmål i tråden jeg: Jeg skiftet jobb i fjor, begynte i nåværende jobb juni 2014. Feriepengene fra jobben jeg slutta i fikk jeg med en gang da det var praksis der å få de utbetalt sammen med sluttoppgjør. Dvs. at i år får jeg feriepenger for halve året i fjor... Er jeg enda pålagt å ta 5 uker ferie? (Har månedslønn, så jeg vil da få utbetalt feriepengene mine nå i juni). Det er mulig å ikke avvikle ferie om dine opptjente feriepenger ikke strekker til mener jeg på. Altså at du vill komme i en dårlig stilt økonomisk situasjon om du blir trekt for full ferie. Så det er vell avhengig av din nåværende lønn og hvor mye du får i feriepenger. Lenke til kommentar
dragon88 Skrevet 15. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2015 Er vikar på en sesong/sommer jobb nå hos diplomis. Før jobbet jeg ett år på engasjement kontrakt. Tror det var kanskje at det var snakk om på sluttoppgjøret som kommer noen måneder når jeg er ferdig. Men detcer lik beregning når det gjelder på sluttoppgjør og honorar? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Er vikar på en sesong/sommer jobb nå hos diplomis. Før jobbet jeg ett år på engasjement kontrakt. Tror det var kanskje at det var snakk om på sluttoppgjøret som kommer noen måneder når jeg er ferdig. Men detcer lik beregning når det gjelder på sluttoppgjør og honorar? Feriepenger som er opptjent i inneværende år skal skattes av, feriepenger fra i fjor er trekkfrie. Håper jeg forsto deg rett? Lenke til kommentar
dragon88 Skrevet 15. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2015 Men opptjente feriepenger som er på lønnslippen er for forige eller nåværende jobb? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå