Lypsyls Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Tenker meg at loven vil fungere slik at på starten av hvert år blir du "lovlig" den alderen du fyller det året. Feks fyller du 16 og skal ta moped lappen kan du gjøre det på starten av året. Fyller du 20 kan du kjøpe over 22% på starten av året. Kunne likt å sett en slik endring i Norge, det vil ikke være en for stor endring men det ville hjulpet på noen fronter. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Fordelen er at alderskontrollen går raskare npr ein kun treng å sjå på årstallet. Den største ulempen er at med ett slik system så må ein nok endre enkelte aldersgrenser. Sørlug i ungdommsalderen er det stor forskjell på kor modne ungdommane er. Så ein må sørge for at dei mest umodne som er født nesten eit år etter dei eldste ikkje får lov til å gjere ting som dei ikkje er klare for. Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 15. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2015 Jeg vil nå tro at visst du går i 10ende klasse så oppfører du deg som dine medelever og ikke som et år yngre. Tror ikke aldersgrensene måtte blitt endret. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Det er ganske store forskjella, i tillegg til at det sjølvsagt også varierer frå person til person. Det er ein grunn til at aldersgrensene er lagt der dei er. Det er ikkje heilt vilkårlig at du må være 18 for å få kjøyre bil, so å sleppe til dei som er 17,1 år på lik linje med dei som faktisk er 18 vil nok ikkje være ein god idé. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Problemet med det er kaos, alle skal drikke seg drite 1. Jan, byen er nedspydd, politiet har ikke mer kapasitet, sykehusene er fulle, fyllearresten har nachspell og alle over 20 år drar selvsagt ut de å for å nye showet. Kjøreskoler vil ha for lite kapasitet en gang i året og de vil konkurrere om hvem som kan ta moped og lett-mc elever tidligt som kan føre til farlige situasjoner. Og nå er vel loven slik du beskrive med ting som faktisk betyr noe, slik som valg. 6 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Jeg synes heller en burde ta en test for alt. Dersom du er klar til å gjøre moped når du er 8, så bør du selvfølgelig få lov til det. Men du bør ikke få lov til å kjøre moped bare fordi du er 16 eller 23 dersom du av modenhetsgrunner ikke er klar for dette. Foreldre kan betale et par tusenlapper for testen for å sikre at barnet ikke begir seg ut på noe som kan være farlig. Det er jo egentlig fullstendig absurd med slike aldersgrenser. Vi rakk ikke innføre aldersgrenser på å spille sjakk på elitenivå før Magnus Carlsen dukket opp. Nå er det for sent å skape en illusjon om at det er farlig for barn å spille sjakk mot voksne. Et kamerat av meg kjørte bil da han var ti år gammel. Han kjørte også bra. Måtte ha en pute under rumpa for å få oversikt. Ikke fyllekjørte vi heller. Ellers tror jeg godt vi kunne innført den endringen som foreslås. Motargumentet med invasjon av øldrikkere 1. januar o.l. var et godt argument imot. Jeg må kanskje ombestemme meg etter hvert. 1 Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 16. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2015 Jeg synes heller en burde ta en test for alt. Dersom du er klar til å gjøre moped når du er 8, så bør du selvfølgelig få lov til det. Men du bør ikke få lov til å kjøre moped bare fordi du er 16 eller 23 dersom du av modenhetsgrunner ikke er klar for dette. Foreldre kan betale et par tusenlapper for testen for å sikre at barnet ikke begir seg ut på noe som kan være farlig. Tror du er inne på noe her. Men at en 8 åring får lov syntes jeg var litt vell ungt. Kan heller se for meg at du får lov å ta denne "testen" for å sjekke om du er moden nok. (Må vell være psykologer som gjør) så kan du ta oppkjøring til det du vil før du faktisk blir av riktig alder. Så kan vi senke aldersgrensen for mopedkjøring, bil lappen, truckførerbevis osv noen år. Da når 1. Jan kommer så får du lappen i posten visst du har tatt modenhets testen og kjørt opp. Det med at det blir endel drikking på 1. Jan skjønner jeg, men tviler på det blir værre en 16 Mai. På 16 Mai drikker jo alle om de er myndig eller ikke. (Dette er jo også den aldersgruppen som står til å bli 18) Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Men at en 8 åring får lov syntes jeg var litt vell ungt. Hvorfor tenke sånn? Hvis en 8-åring har tilstrekkelig funksjonalitet til å f.eks. kjøre moped, så er det jo bare å la ham kjøre? En annen sak er at det kanskje ikke er så mange (kanskje ingen) 8-åringer som har de evnene som kreves for å kjøre moped. Da burde begrunnelsen for å nekte 8-åringen å gjøre dette være nettopp de manglende evnene, og ikke alderen. Jeg mener at en må skille mellom alder og de evnene som i stor grad korrelerer med alder, men som ikke er forårsaket av alder, noe sånt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Man bør vel være så gammel at man både rekker ned til pedalen og klarer å se over rattet før man får kjøre bil. En psykologisk test av alle som søker førerkort med så god kvalitet som en slik test bør ha, koster antakelig altfor mye. Da er det lettere å basere aldersgrenser på gruppens signifikante verdier. Aldersgrensene fungerer fint i dag og de blir antakelig ikke fleksible. Jeg ser ikke hvilket behov en 8-åring har for førerkortet. Uansett er det ikke et mål at alle skal kunne få førerkort eller drikke alkohol fra det øyeblikket de er modne nok. Spesielt med tanke på førerkort og trafikk er det viktigere å ta vare på sikkerheten til andre mennesker som oppholder seg i nærheten av veiene. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Man bør vel være så gammel at man både rekker ned til pedalen og klarer å se over rattet før man får kjøre bil. En psykologisk test av alle som søker førerkort med så god kvalitet som en slik test bør ha, koster antakelig altfor mye. Da er det lettere å basere aldersgrenser på gruppens signifikante verdier. Aldersgrensene fungerer fint i dag og de blir antakelig ikke fleksible. Jeg ser ikke hvilket behov en 8-åring har for førerkortet. Uansett er det ikke et mål at alle skal kunne få førerkort eller drikke alkohol fra det øyeblikket de er modne nok. Spesielt med tanke på førerkort og trafikk er det viktigere å ta vare på sikkerheten til andre mennesker som oppholder seg i nærheten av veiene. Med tanke på å ha rett høgde så kunne ein rett og slett gjort det slik som på tivoli der det berre er dei som må bøye seg ned for å komme inn porten som får lov å ta berg og dalbanen. I forhold til behov og for at ein 8 åring har førarkort så vil jo det variere litt. Er ikkje så mange år sidan eit av ungdomspartia tok til ordet for at 16 åringar i grisgrendte strøk skulle få kjøyre bil innanfor eit geografisk avgrensa område for å kompansere for dårlig kollektivtilbud. Men at slik testing blir dyrt er heilt opplagt, men så lenge det er sjølvkost så kunne ein ha åpna for det. Men då bør systemet være slik at du enten må dokumentere tilstrekkelige fysiske og psykiske eigenskapar, eller være over 25 for å ta førarkortet. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Seksåringer kan i hvert fall dette med å parkere bedre enn voksne: http://www.dagbladet.no/2015/06/17/kultur/matematikk/logikk/prover/hong_kong/39724862/ Morsom test. Jeg klarte den ikke. Men det er lenge siden jeg var seks år og på topp mentalt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Altså, at man klarer ei matteoppgave på papir er ikke det samme som at man er god til å parkere en bil. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Si meg, er du født 30/12? 1 Lenke til kommentar
Chobyn Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Et kamerat av meg kjørte bil da han var ti år gammel. Han kjørte også bra. Måtte ha en pute under rumpa for å få oversikt. Ikke fyllekjørte vi heller. Imponert jeg. Tiåringer som fyllekjører er generelt et ganske stort problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå