Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan lydtette veggen mellom to soverom?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par soverom side ved side. Veggen mellom dem er veldig veldig dårlig lydisolert, slik at man får ikke sove på det ene,  om noen prater på den andre rommet, gir en slag ekko og. Tror at veggen er fra 70-tallet, men er ikke sikker. Finnes det noen enkle måter å lydisolere dem? Jeg har ikke tenkt å rive hele veggen og gjøre alt på nytt, men om jeg skrur ei plate med gips på den ene siden av veggen for eksempel eller noe sånt, vil det hjelpe? Eventuelt andre litt enklere måter? Driver og tapetserer begge rommet, tenkte å lydisolere veggen og i samme sleng.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gips på begge sider vil nok hjelpe mye.

Det vil også hjelpe at du ikke har noen "lekasjer" mellom rommene. (hull i vegger, sprekker mot gulv eller tak)

For best resultat burde du åpne veggen på en av sidene før du legger gips, og fylle med glava/rockwool. Er ikke helt utenkelig at den veggen er uisolert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I hvert fall 1 lag gips, om ikke 2 på hver side, tetting ift. luft og helst åpne veggen og isolere med Rockwool. (Rockwool er bedre på lyd). Det vil nok hjelpe mye, men husk også at lyd forplanter seg i andre materialer, slik som gulv/tak/andre vegger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Å åpne veggen og legge inn isolasjon vil hjelpe litt. At det er tett oppe og nede er viktig, hjelper ikke med god vegg dersom det er åpninger andre steder. Som andre har nevnt er gips bedre enn spon. For å få god lydisolasjon bør veggen bygges opp med 2 sett stenderverk som er litt forskjøvet ift hverandre, slik at platene på den ene siden av veggen festet på det ene settet, og platene på den andre siden av veggen festes på det andre settet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...