Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finnes det noe som hjelper mot kraftig fylleangst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo mye som hjelper mot angst, om det skyldes fyll eller ikke. Men det beste er jo å roe ned inntaket, men vet selv hvor vanskelig det er når en først er i gang. Sliter selv med det samme, jeg tar atarax eller noe slikt. Er vell egenlig allergi medisin men det roer litt ned og en blir trøtt av det. Men det aller beste er jo å stå det ut, bevise for seg selv at det ikke er farlig, bare ubehagelig:)

Lenke til kommentar

Er ikke mye som hjelper når det først er i gang. Bakrus er ubehagelig for de fleste. Både fysiske og psykiske plager gjør at mange planlegger en dag med redusert aktivitet etter en fyllekule. Angst er ikke farlig eller noe, og det går over, men det kjennes jo ille nok ut når det står på. Hvis det plager deg mye, også utover bakrusen, så kunne du kanskje vurdert angstbehandling.

Ellers kan du jo prøve å kutte ned: "Slik holder du på lykkepromillen"

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om bakfylla, men fylleangst. To ganske forskjellige ting. Mot bakrus vil jeg anbefale å kutte ned på inntaket, drikke mye vann både underveis og før du legger deg, og gjerne ikke blande for mye typer alkohol men holde deg til f.eks. øl eller klar sprit. Og lykkepromille som nevnt over er en greie. 

Fylleangst er vel kort forklart en frykt for at du har sagt eller gjort noe dumt, og at du ikke kjenner omfanget av handlingene du har gjort i beruset tilstand. Eneste tips mot det blir også å kanskje ha en fornuftig alkoholinntak, prøve å bli mer bevisst på hva du foretar deg, tenke før du prater osv. Impulskontroll. Lettere sagt enn gjort, men ja. Kanskje si ifra til en god kompis du drikker med at du er redd for å drite deg ut/få angst, og be han vennligst om å si ifra om du foretar deg noe som er idiotisk. 

Lenke til kommentar

Fylleangst er noe høyst fysisk som skjer med kroppen, kjemikaliene som styrer angst er i ulage dagen etterpå. Så vidt jeg husker blir det overprodusert noen kjemikalier når man er full så man er bekymringsløs, dagen etter produseres dette knapt noe som helst. Er noe i den leia ihvertfall uten at jeg gidder sjekke nøyaktig hva nå.

Så å sin ifra til andre at man skal passe på hjelper ikke. Har hatt noen ganger der jeg på ingen måte har gjort noe dumt og husker hele kvelden krystallklart, men allikevel har angst dagen etter.

Man må rett og slett drikke mindre, angsten er en direkte konsekvens av alkoholen...

Lenke til kommentar

Finnes mange grunner til angst etter fylla. Et høyt alkoholnivå i blodet endrer kjemien i kroppen, og det tar tid å gjenvinne balansen etter dette. En konsekvens er for eksempel at det autonome nervesystemet blir mer aktivt (spesielt det sympatiske), som medfører skjelving, dårlig fordøyelse og andre angstvekkende symptomer, som kan gjøre terskelen lavere for å utløse angst. Høyt alkoholinntak gjør også søvnen dårlig, noe som påvirker evnen vår til å regulere negative følelser. Pinlig atferd skjer selvsagt også, men det er altså ikke alltid man har bæsja på leggen selv om det føles sånn ut.

Lenke til kommentar

Da lærte jeg noe i dag også. Mener fortsatt tipsene mine er relevante, men det er kanskje ikke mye man kan gjøre med det kjemiske (uten å kutte ned og drikke vann). Valium er sterke saker og bør ikke tas med letthet. Å fikse fyllenangst med valium virker for meg litt som å hive bensin på bålet for å slukke det. Men så klart, ikke spør meg (oss), spør legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...