Gå til innhold

Bygg- og miljøteknikk, produktutvikling og produksjon eller energi og miljøteknikk på NTNU?

Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei, det er 15 dager til man skal ha søknaden klar og vurderer en av ingeniørlinjene ovenfor. Men hadde vært fint å vite litt om de forskjellige retningene. Lurer egentlig på hvordan disse linjene imøtekommer framtidens behov... 

Lurer på temaer som: allsidighet, lønn og jobbmuligheter, studentmiljø, etterspørsel osv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produktutvikling og produksjon er det samme som maskin ingeniør.

Maskin og byggingeniør har gode jobbemuligheter i framtiden. Studiemiljøet er svært godt på NTNU uavhengig hvilken studie du studerer (så lenge det er teknologi/realfag).

Jeg har midlertidig hørt at energistudenter har litt trøbbel med å finne jobb, mulig dette bare gjelder bachelorstudenter.  

Lenke til kommentar

Eg vil tippe at EMIL, bygg og maskin har aukande sårbarheit for dårlege tider i oljebransjen. Byggingeniørane er dei som merkar det aller fyrst og hardast når det kjem generelle nedgangstider i økonomien. Bygg og maskin er meir allsidige enn EMIL. Når det gjeld lønn og etterspørsel er det ikkje nemneverdige forskjellar å henge seg opp i, og eg vil tru det same gjeld studentmiljøet.

Lenke til kommentar

Eg vil tippe at EMIL, bygg og maskin har aukande sårbarheit for dårlege tider i oljebransjen. Byggingeniørane er dei som merkar det aller fyrst og hardast når det kjem generelle nedgangstider i økonomien. Bygg og maskin er meir allsidige enn EMIL. Når det gjeld lønn og etterspørsel er det ikkje nemneverdige forskjellar å henge seg opp i, og eg vil tru det same gjeld studentmiljøet.

Hei, tenkte på konstruksjonsteknikk, men leste om at bygg får best (start?)lønn et sted...klarer dog ikke å finne det. Hadde vært litt kult å vite om det faktisk stemmer. 

Lenke til kommentar

Hei, tenkte på konstruksjonsteknikk, men leste om at bygg får best (start?)lønn et sted...klarer dog ikke å finne det. Hadde vært litt kult å vite om det faktisk stemmer.

Eg leita akkurat litt på heimesidene til Aarhønen - linjeforeninga til bygg - men det ser ikkje ut som dei legg ut alumnusstatistikk tilgjengeleg for ikkje-medlemmar. Kanskje dei ikkje har laga statistikk i det store eg heile. Eg veit ikkje.

Uansett er det svært sannsynleg at viss bygg har høgare startlønn enn visse andre sivilingeniørlinjer, så er lønnsforskjellen liten. Eg blir overraska viss det er snakk om meir enn 20 000 i året, men eg trur eigentleg det er mindre.

Lenke til kommentar

Hei, det er 15 dager til man skal ha søknaden klar og vurderer en av ingeniørlinjene ovenfor. Men hadde vært fint å vite litt om de forskjellige retningene. Lurer egentlig på hvordan disse linjene imøtekommer framtidens behov... 

Lurer på temaer som: allsidighet, lønn og jobbmuligheter, studentmiljø, etterspørsel osv. 

Jeg tror det er nærmest hipp som happ hva du velger blant disse 3 retningene med tanke på de fleste faktorere du nevner. Alle retninger er fleksible, attraktive og gir god lønn. Alle retningene er også svært allsidige og kan gi jobb på en rekke forskjellige områder, avhengig av hvilken studieretning du velger etter 2 år av studiet. Her foreslår jeg at du velger hva du er interessert i.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror det er nærmest hipp som happ hva du velger blant disse 3 retningene med tanke på de fleste faktorere du nevner. Alle retninger er fleksible, attraktive og gir god lønn. Alle retningene er også svært allsidige og kan gi jobb på en rekke forskjellige områder, avhengig av hvilken studieretning du velger etter 2 år av studiet. Her foreslår jeg at du velger hva du er interessert i.

Hvis jeg sier at jeg er veldig interessert i kjemi, fysikk og matematikk. Ikke glad i IT, programmering og ting som har med det å gjøre :p

Jeg vet at det er enten maskin eller bygg som er noe for meg, men så utrolig vanskelig. Er det slik at det er mulig å få relevante sommerjobber med disse retningene? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...