Gå til innhold

Monarki eller Republikk?

Gjest Slettet-aj7hPT

Monarki eller Republikk?  

70 stemmer

1. 1. Monarki eller Republikk

• Republikk?
      29
    • Monarki?
      41

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

Kongen i Saudi Arabia er ikke lenger en konge, men en diktator/tyrant.

Så bra du tok frem et eksempel om hvorfor det er bedre å ha republikk. Saudi Arabia har fremdels monarki hvor kongen er statsoverhode, du kan lese denne saken hvor dagbladet fremmer Abdullah av Saudi-Arabia som en konge og ikke en diktator.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kongen i Saudi Arabia er ikke lenger en konge, men en diktator/tyrant.

Så bra du tok frem et eksempel om hvorfor det er bedre å ha republikk. Saudi Arabia har fremdels monarki hvor kongen er statsoverhode, du kan lese denne saken hvor dagbladet fremmer Abdullah av Saudi-Arabia som en konge og ikke en diktator.

Jeg er ikke glad i konge selv, men foretrekker en konge foran en diktator. Dårlig fremstilt av Dagbladet. Saudi Arabia har ikke lenger noe monarki og kan sammenlignes med Nord Korea. En monark må sørge for at folket har det godt. Saudi Arabia gjør det motsatte og de er dermed tyraner.

Når det gjelder Monarkiet i Norge så vet jeg ikke om de er tyraner. Jeg vet ikke om monarkiet i Norge er god eller ond før monarkiet får politisk makt.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Slettet-7WVSGN

Går vel an å ha begge på samme måte som det Australia, Canada og New Zealand har? De 3 nevnte landene er republikk med Dronning Elizabeth II som statsoverhode.

Lenke til kommentar

Jeg er for at Norge skal erstatte kongedømmet med presidentstyre hvor presidenten er statsoverhode og lurer derfor på om hvor mange av dere ønsker dette? Denne tråden er en tråd for dere som har lyst til å diskutere hva som er best og hvorfor.  

Heller føderalt demokrati som Sveits (fylker = kantoner). Kongefamilien kan vi beholde. Det verste et land kan ha er en president.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg er for at Norge skal erstatte kongedømmet med presidentstyre hvor presidenten er statsoverhode og lurer derfor på om hvor mange av dere ønsker dette? Denne tråden er en tråd for dere som har lyst til å diskutere hva som er best og hvorfor.  

Heller føderalt demokrati som Sveits (fylkter = kantoner). Kongefamilien kan vi beholde. Det verste et land kan ha er en president.

Kunne godt tenkt meg en føderal modell av noe slag, men med en folkevalgt president. Monarker som arver titler er anakronistisk og udemokratisk.

Lenke til kommentar

Går vel an å ha begge på samme måte som det Australia, Canada og New Zealand har? De 3 nevnte landene er republikk med Dronning Elizabeth II som statsoverhode.

Det er selvsagt både teoretisk og praktisk mulig. Spørsmålet blir hvorfor man skulle ønske et slikt system. Fordi, uhm, det er tradisjon?
Lenke til kommentar

Republikk er en av de verste styreformene et fritt land kan ha. Frankrike er en av de minst demokratiske og frie landene i Europa, og de har en lederstilling med altfor mye makt (president).

Det er ikke en modell vi bør anse som ønskelig. USA har også president og et forferdelig korrupt og anti-demokratisk "valg"-system.

Hvorfor skal et samfunn overhode ha en person til å lede landet? Det er jo per definisjon antidemokratisk.

Legg ned alle lederposisjoner i politikken, slik tiltrekker kun avskum. Politikk skal ikke handle om individer, det skal handle om å gjøre det som er riktig og bra for samfunnet. Få bort de røde løperne og de store egoene, og erstatt disse med folkemakt.

Selv vil jeg mye heller stemme på politikk enn å stemme på individer og partier. Å stemme på et individ til å lede en nasjon er en rimelig patetisk greie. Sorry. Men jeg kan ikke si det på en annen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det OK om vi kaller presidenten for Statsminister, og beholder Kongen som nikkedukke?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Er det OK om vi kaller presidenten for Statsminister, og beholder Kongen som nikkedukke?

Hvorfor skulle vi det? Som Quote siterer her har kongehuset en total utgift på 400 millioner kroner og det er penger brukt fordi Norge ønsker å beholde kongefamilien pga tradisjon og møteplass under 17. mai. 

Lenke til kommentar

Hvorfor må man velge mellom enten pest eller kolera?

... når vi kan ha både og som idag?

Hvorfor skulle vi det? Som Quote siterer her har kongehuset en total utgift på 400 millioner kroner og det er penger brukt fordi Norge ønsker å beholde kongefamilien pga tradisjon og møteplass under 17. mai. 

Hvor mye koster Stortinget?

SB2016.jpg

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/statsbudsjettet-2016/blabok2016.pdf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Hvorfor må man velge mellom enten pest eller kolera?

... når vi kan ha både og som idag?

Hvor mye koster Stortinget?

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/statsbudsjettet-2016/blabok2016.pdf

Siden du kopierer og siterer kan vel jeg og.

Under punktet «Det kongelige hus», oppgis overføringene til å være 232 millioner kroner. I tillegg har Dagbladet funnet 117 millioner kroner fordelt på andre budsjettposter. Men regninga for monarkiet er mye større. 

Dagbladets undersøkelser viser at store hemmeligholdte utgifter bringer den årlige prislappen opp på minst 460 millioner kroner. 

Dagbladet kan avdekke at utgiftene til kongehuset har skutt kraftig i været de siste årene.

•  De samlede utgiftene til monarkiet har vokst minst 37 prosent på seks år, fra 336 millioner kroner i 2010 til minst 460 millioner kroner i 2016.

• Lønnsutgiftene til hoffet er mer enn doblet siden 2002. Da brukte hoffet 52 millioner kroner til å lønne faste og midlertidig ansatte. I 2014 var tallet økt til 119 millioner. Antallet fast ansatte økte i samme periode fra 136 til 153, ifølge hoffets årsberetninger.

• Siden 2002, da kronprins Haakon avsluttet studiene, har staten over tredoblet overføringen til kronprinsparets stab, som i 2016 mottar 18,8 millioner kroner. 

• I samme periode er kronprinsparets skattefrie apanasje doblet til 9,3 millioner kroner i 2016. 

Under et møte med Dagbladet fredag 4. mars ga hoffsjef Gry Mølleskog en presentasjon av omstillinger ved hoffet. Hun har avslått å stille til intervju med Dagbladet om dagens drift av Slottet og hoffet.

- Vi får mer monarki for pengene. Det kan du sitere meg på, sa Mølleskog.

http://www.dagbladet.no/2016/04/03/nyheter/innenriks/politikk/kongehuset/kongemakta/43732573/

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Du får heller klage på korporatistene i de Norske myndighetene som gir seg selv gaver hele tiden. Klag heller på at de unødvendig gave hele stortinget et meget uetisk produkt, fra et autoritært selskap. Det handler selvsagt om Ipad.

Klag heller på alle røde løpere, privatfly og privatbiler som benyttes av politikerklassen for å dra på champagnefester.

Se ting litt i perspektiv og klag heller over det som virkelig er verdt å klage over. Med kongefamilien får vi iallefall noe tilbake for investeringene våre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...