IntelAmdAti Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Hvorfor blir vestlige medier sensurert så mye? Tåler vi ikke sannheten?De tre som er pågrepet for drapet på Lisa var alle sammen utenlandske gjestearbeidere.I artikkelen er derfor kommentarfeltet stengt.http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverigepolitiet-med-roerende-facebook-melding-etter-lisa-drapet-hele-sverige-stoppet-opp/a/23470546/Hva syntes du? Er det bra med slik sensur eller ikke? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 De tre som er pågrepet for drapet på Lisa var alle sammen utenlandske gjestearbeidere. I artikkelen er derfor kommentarfeltet stengt. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverigepolitiet-med-roerende-facebook-melding-etter-lisa-drapet-hele-sverige-stoppet-opp/a/23470546/ Hvor står det at det er grunnen til at kommentarfeltet er stengt? 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Hvorfor blir vestlige medier sensurert så mye? Tåler vi ikke sannheten? De tre som er pågrepet for drapet på Lisa var alle sammen utenlandske gjestearbeidere. I artikkelen er derfor kommentarfeltet stengt. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverigepolitiet-med-roerende-facebook-melding-etter-lisa-drapet-hele-sverige-stoppet-opp/a/23470546/ Hva syntes du? Er det bra med slik sensur eller ikke? Det er vel vanlig at kommentarfelt hvor drap og andre saker hvor det er pågående etterforskning er stengt, ellers ville det vel blitt et inferno av spekulasjoner og navn på mistenkte kastet om seg i det offentlige. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Kommentarfelt blir ofte stengt fordi mediene skjønner at disse folka ikke har noe konstruktivt å bidra med. edit: Den artikkelen jeg linka til var morsommere enn forventet. Sitat: " Mange av de venstrejævlene som mobber meg i kommentarfeltet mener at jeg er en rasist og islamofob. Det er jeg selvfølgelig ikke. Jeg har jo to kattepuser, Sara og Andrea. Sara er svart, Andrea er hvit." Hahaha! Hun har en svart katt som bevis på at hun ikke er rasist, jeg ler så jeg griner. Endret 14. juni 2015 av EternalSunshine 2 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) En kommentar bør være konstruktiv og helst informativ. Endret 14. juni 2015 av Sommerstund Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Norske medier pleier ikke å "henge ut" mistenkte før evt. dom foreligger. Det er slik det bør være, ellers kan en person få få sin fremtid ødelagt selv om han er uskyldig. Kommentarfeltet under en slik artikkel vil selvsagt være fullt av spekulasjon, og det kan ikke avisa stå for. Andre fora, slik som Diskusjon og Kvinneguiden (KG har svar på alt ifølge tegneserien Lunch) er ofte fulle av liknende spekulasjoner. ABB var identifisert av forumbrukere lenge før det var offisiellt. Det samme gjelder Kriss "Rampegutt". Om disse i ettertid hadde vist seg uskyldige, hadde livet deres likevel blit påvirket av urettferdige rykter. Men det er en del selvsensur som er mer kontroversiell. Saker der tiltalte er en ikke-vestlig innvandrer/asylsøker, og avisene ikke opplyser om dette. Endret 14. juni 2015 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Kommentarfelt blir ofte stengt fordi mediene skjønner at disse folka ikke har noe konstruktivt å bidra med. Etter hva jeg har lest der, så kommer de med nyttig informasjon. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 "Nyttig" informasjon som spekulasjon om gjerningsmannens identitet? Noen ganger er de skremmende treffsikre, slik som ABB og "Rampegutt". I et annet tilfelle var en kjent norsk artist arrestert i Bergen, siktet for å ha onanert på Torgallmenningen - med politiet som tilskuer., og all informasjonen i avisene fikk folk til å tenke "Kurt Nilsen". Begge hadde f.eks. vunnet en kjent pris. Men det var faktisk ikke Nilsen som var den skyldige. http://www.seher.no/kjendis/alle-vet-hvem-onanisten-er-30326 Spekulasjon kan være skadelig, og avisene vil ikke stå for det folk skriver i kommentarfeltet deres. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Kommentarfelt blir ofte stengt fordi mediene skjønner at disse folka ikke har noe konstruktivt å bidra med. edit: Den artikkelen jeg linka til var morsommere enn forventet. Sitat: " Mange av de venstrejævlene som mobber meg i kommentarfeltet mener at jeg er en rasist og islamofob. Det er jeg selvfølgelig ikke. Jeg har jo to kattepuser, Sara og Andrea. Sara er svart, Andrea er hvit." Hahaha! Hun har en svart katt som bevis på at hun ikke er rasist, jeg ler så jeg griner. Artikkelfeltene er stengt fordi mediene ikke kan, eller ikke gidder å modere på ordentlig vis. AtW 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Var det ikke snakk om at man i Sverige pikselerte bilder fra overvåkningskameraer slik at man ikke kunne identifisere mistenkte på bildene i avisen som mørk, eller er det kun en myte? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Hvitpixling, eller hva det het, er neppe en myte. Det var jo en redaktør som innrømmet denne praksisen for en stund siden. Noen linker har jeg dessverre ikke. Dette handlet ikke om å gjøre det umulig fra bilder og se at vedkommende var mørk, men å få den mørke huden til å se lys ut. Dette er noe av det mest sjokkerende jeg har lest om de siste tiårene og grunnen til at jeg konverterte til rasisme. Hele saken burde vært sensurert vekk fra norsk media. Den er fullstendig uinteressant. At en jente er drept i utlandet, er ikke en egnet nyhet i Norge. Dette er ren underholdning kamuflert som nyheter. Jenta er selvfølgelig pen. Hadde hun vært stygg, tror jeg ikke dette ville blitt en så stor sak. Jeg synes det er greit at det ikke åpnes opp for kommentarer i slike underholdningssaker fra utlandet. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Dette kalles selvsensur, og er alt annet enn kontroversielt. PFU: http://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/vedtekter/ 1 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Kjenner ikke til VGs policy, men trodde hovedregelen var at man alltid stengte kommentarfeltet i slike drapssaker ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Pågåande saker har ein nesten aldri åpent komnentarfelt på. Og sjølv om mange sikkert vil spekulere i detaljane i slike saker så er det bra for rettsikkerheita at ein ikkje heng ut mistenkte. I denne saka så er det naboar til funnstedet som blei arrestert etter merkelig oppførsel. Det kan være at dei er drapsmenn, men dei kan også være rusa og psykisk ustabile naboar som blei arrestert for å gi politiet arbeidsro. I så tilfelle er det dumt å ha hengt dei ut som drapsmenn. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Jeg vil tro de også er muslimske, stemmer det? Det sier en hel del om deg at du "vil tro" dette. De er fra Litauen, ikke mange muslimer der.. Endret 14. juni 2015 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Ja, men nå begynner vel drittsekkene å snakke om å stenge grensene mot EU også... Lenke til kommentar
Visum Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Jeg vil tro de også er muslimske, stemmer det? Det sier en hel del om deg at du "vil tro" dette. De er fra Litauen, ikke mange muslimer der.. Dette er kanskje få av de store sakene hvor muslimene ikke er de tiltalte. Senest igår var det en sak mot muslimer. At muslimene har ett dårlig omdømme er kanskje ikke overraskende, selvsagt finnes det gode muslimer (men de er i mindre tall). Det har vært flere terrorangrep, der terroristene dreper ikke-muslimer, mens de lar muslimer overleve. Eksempelvis i Kenya. Endret 14. juni 2015 av Sommerstund Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 VG bestemmer selv om de vil ha åpne kommentarfelt eller ikke. Hvis man føler seg sensurert fordi man ikke får anledningen til å herje på kommentarfeltene til VG, så har man misforstått litt. Det er ingen som sensurerer deg hvis du f. eks. lager en egen blogg. Eller egen avis, for den saks skyld. Jeg har ingen krav til å få lov til å ytre meg på NRK i beste sendetid, og jeg kan heller ikke forvente noe annet når det gjelder VGs private kommentarfelt. Ikke-sak. 4 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 (endret) Noen titalls gutter og menn blir borte hvert år her i landet. De får ikke en notis en gang i nasjonal media. Det meste en slik sak får av oppmerksomhet er maksimalt et par linjer i lokalavisa blant helgens hendelser. Det blir skrevet om denne jenta i alle aviser i hele norden i store forsideoppslag i ukevis ene og alene fordi det er en attraktiv ung jente. Endret 15. juni 2015 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå