invest Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Sett at jeg kjøper lodd i et lotteri for 1000 kroner. Sjansen for å vinne er kanskje 1 til 10. Så viser det seg at lotteriet er fikset, eller at det gjøres feil som gjør at mine lodd ikke er med i lotteriet, eller andre feil som gjør at sjansen for meg til å vinne forminskes. Hvordan får jeg mine 1000 kroner tilbake? Jeg kan ikke se at det er noe årsakssammenheng mellom den skadevoldende handling og mitt tap. Blir dette erstatningsrett innenfor eller utenfor kontrakt? Jeg tror at det sannsynligvis blir forutsetningslæren innenfor kontrakt, bristende forutsetninger, men kan det tenkes scenariorer der forutsetningslæren også kommer inn utenfor kontrakt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Jeg ser ikke helt at det er problematisk med årsakssammenheng her. Det som eventuelt er spørsmålet er jo om du overhodet har lidd noe tap. Og det er da ingen tvil om at du har lidd et tap som er lik prisen på loddet. Hvis "sjansen for å vinne forminskes" blir ikke det økonomiske tapet lik prisen på loddet, men en funksjon av det. Dette er så slik jeg ser det bare problematisk dersom du krever erstatning som er større enn prisen på loddet, typisk fordi du mener å kunne bevise at loddet ville vunnet om det deltok i trekningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå