Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp til å regne i prosent

Anbefalte innlegg

Kan dere hjelpe meg å regne ut følgende ting ,gjerne med forklæring eller hvordan dere løser det ved utregning

Ingvarjobber som barnehagelærer og tjener i året 437000 i året. Det trekkes 36 prosent skatt. Hvordan løser jeg den.

Har vekstfaktor noe å gjøre mwd regningen?!

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønn/1,skatteprosent=netto.

Dvs

437 000/1.36=

Regner med du skal ha netto årsinntekt. Skal du vite hvor mye som er betalt i skatt trekker du bruttoen fra nettosvaret ditt. Svaret kommer med minus foran, men tallene er det samme

Endret av Slendrian89
Lenke til kommentar

Ta summen (437000) og del det på 100

437000 / 100 = 4370 (som du sikkert har forstått er da 4370,- 1% av årsinntekten.

Så ganger du 4370 med 64 (64% er det som er igjen etter 36% har blitt trukket ifra)

4370 * 64 = 279680

279680 er da det riktige svaret her.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva dere har lært, jeg skjønner ikke hvorfor dere driver å styrer med deling i denne oppgaven.

Prosentregning, altså endring av et beløp iforhold til opprinnelig mengde:

0 prosent endring = 1 i vekstfaktor (Å gange med 1 gir akkurat samme tall).

Øker du opprinnelig beløp så får du en vekstfaktor over 1.

Feks 20% gir en endring i vekstfaktor på 20/100=0,2. Vekstfaktoren blir da 1,2.

Reduserer du opprinnelig beløp så får du en vekstfaktor under 1. Feks -20% gir -20/100=-0,2.

Vekstfaktoren blir da 0,8.

I denne oppgaven så kan vi enten regne ut hvor mye skatt som betales, og så trekke ifra opprinnelig beløp:

437000 * 0,36 = 157320

437000 - 157320 = 279680

Alternativt så kan man regne vekstprosent på det som er igjen med engang: 1 - 0,36 = 0,64 og få akkurat samme svar.

Det vi egentlig løser er:

Opprinnelig beløp * en endring = nytt beløp

Hvis vi kun vet endringen og det nye beløpet, så må vi igang med deling.

En typisk oppgave er at en datamaskin er satt ned med 15% til 12000, hva var den opprinnelige prisen?

Ukjent opp. pris * (1-0,15) = 12000      -     Her ser vi at vekstprosenten blir under 1, noe som stemmer med at prisen er satt ned.

Ukjent opp. pris = 12000/0,85 = 14118       -      Her har vi delt på 0,85 på begge sider

----

For min del så har jeg kun brukt vekstprosent opp igjennom tiden. Regning i prosent gir ekstra overganger og føring, og hvis det spørres etter et prosentsvar så ganger man bare vekstprosenten med 100.

Kort fortalt: Lær deg vekstprosent og ting burde gå finfint :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...