Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Besvime

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde først prøvd å få kontakt med vedkommende, hvis ingen kontakt så hadde jeg sjekket respirasjonen og tilkalt ambulanse / startet hjerte- lungeredning om nødvendig. Hvis folk var i nærheten hadde jeg ropt om hjelp og fått dem til å hjelpe til (for eksempel ringe ambulanse mens jeg utfører førstehjelp). Hvis/når personen puster hadde jeg lagt personen i stabilt sideleie og sjekket respirasjonen med jevne mellomrom fram til ambulansen kommer. Passet på at personen ikke frøs osv. Jeg hadde også sjekket lommene til personen og samlet informasjon om hvem personen er og eventuelle diagnoser/medisinsk bakgrunn og orientert ambulansepersonellet om dette når de kommer.

Lenke til kommentar

Som alltid, kommer det helt an på hvem den kollapsende er.

Men hvis vi tar utgangspunkt i at det er en helt vanlig person, ville jeg gjøre det som er påkrevd og forsvarlig ut fra det som hører inn under norsk lovs allmenne hjelpeplikt: Tilkalle offentlig nødhjelp.

I tillegg ville jeg: 1. Sjekke pusten. 2. Sjekke om vedkommende blør. 3. Motvirke, forebygge sjokk.

Selvsagt ville jeg igangsette tiltak, der det er påkrevd for å motvirke helseskade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...