Scorpio7 Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Sakens emne ligg igrunn i tittelen.. Eg skal til å setje opp ein garasje heime på garden min. Eg driv mitt eige ENK (tømrar/sagbruk/salg av skog). Garasjen som skal settast opp er ein dobbelgarasje på nedsida av kårhuset, til "privat" bruk (Bil, verktøy, osv). Eg tenker at det må då finnast ein måte eg kan føre opp denne garasjen som relatert til foretaket mitt, og dermed sleppe å betale mva for å få satt den opp? Bilen er ikkje registrert på firmaet, men på meg privat. Eg vil jo likevel bruke garasjen til mykje som har med jobb å gjere, i form av oppbevaring av både kjøyretøy og verktøy. Nokon som har kunnskap om dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Du vil altså ha mva-fritak for noe som skal holdes utenfor selskapet? Det er så vidt jeg vet en ulovlig sammenblanding av privatøkonomi og bedriftsøkonomi. Jeg tror det ryddigste her vil være å bygge garasjen privat (med mva) og leie ut deler av den til firmaet. Leieprisen må stå i stil til gjengs leie i området og andel av garasjen som er leid ut til bedriften. Hør med revisoren din hva han mener er fornuftig i denne saken. Hovedpoenget er i hvert fall at du ikke får mva-fritak for dine private kjøp. Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 I og med at eg har eit ENK og ikkje eit AS, so er det vel ikkje snakk om å halde noke innafor eller utafor selskapet? Alt går vel på meg som person uansett, men fråtrekka ein kan få er jo avhengig om innkjøpa og investeringane kan relaterast til typen yrke ein jobbar i? Slik er hvertfall mi oppfatning av ENK vs AS saken. Men eg er med på det du seier, null mva fritak for private kjøp. Eg tenker meir i dei baner at eg får jo fråtrekk for kjøp av f eks arbeidskle, verktøy, vedlikehald av sagbruk, løe, osv, so då burde det jo vere mulig å finne eit (lovlig) vindu for fråtrekk i forbindelse med bygging av ein garasje på garden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Joda, ENK og din privatøkonomi må holdes adskilt og ikke rotes sammen. Hvis jeg har forstått det riktig skal garasjen være i din private eie? I så fall kan du ikke regne det som ditt ENK sin eiendom under oppføring og deretter som privat etterpå. Utleie av din private eiendom til ditt ENK er derimot helt greit så fremt det er reelt og riktig priset. Priser du leien langt over gjengse priser for den type leie i ditt område så kan fort revisor og skatteetaten se på det som underslag fra ditt ENK. De andre tingene du nevner er typiske ting arbeidstakere får dekket i en bedrift fordi det er direkte arbeidsrelaterte kostnader. Alternativet er at bedriften stiller med arbeidsklær, verktøy, etc. At du er eneste ansatte og du eier selskapet gjør ingen forskjell. Du for fortsatt arbeidsklær dekket som følge av at det er direkte arbeidsrelaterte kostnader som arbeidsgiver (ditt ENK) ellers måtte dekket. Utleie av deler av garasjen, sagbruk og løe fra deg som person til ditt ENK ligner regnskapsmessig på de tingene du nevner, så fremt løe og sagbruk er din private eiendom (ikke ditt ENK sin eiendom). Endret 14. juni 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Det har jo vært en del saker rundt dette med mva-krav for privat uttak fra ENK, hvor en snekker kreves for moms etter at han har bygget en privat hytte. Hvis man først krever moms av dette arbeidet, bør man vel få fradrag i andre enden. Se her om en slik sak: http://vekstraregnskap.no/snekker-bygde-hytte-pa-fritiden-fikk-mva-krav-pa-kr-106-000/ Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 Garasjen skal vere i privat eige ja, men det er jo t.d sagbruket også. Det eiger eg privat, men har det som inntektskilde i mitt ENK. Derfor får eg mva-fråtrekk på f eks vedlikehald av sag. So enten har eg lest meg opp heilt feil på hovudforskjellane på ENK og AS, eller so misforstår eg det Simen1 skriv. For meg virkar det som du beskriv AS og ENK i ein solid mix. Men som sagt, dette kan vere eg som misforstår Eg syns det du skriv om at eg skal leige ut ting til mitt eige ENK høyrast veldig merkeleg ut. Hadde eg hatt eit AS hadde eg sjølvsagt skjønt det, men ikkje ENK. Eg er fullt klar over at ENK og privat økonomi ikkje må rotast saman, gjer ein det har ein jo ikkje sjans til å finne skattepliktig inntekt. For å bruke eit eksempel på kvifor eg lurer på om dette er muleg: Viss garasjen som skulle settast opp var til oppbevaring av f eks traktor og materiale ifrå sagbruket, istadenfor bil og verktøy, so hadde eg jo tatt for gitt at eg hadde fått fråtrekk på bygginga. Sett at nye bygget var plassert f eks imellom løa og saga. Derfor tenker eg at det kanskje finnast ein eller anna gråsone som går an å bruke for å sleppe momsen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Utleie av din private eiendom til ditt ENK er derimot helt greit så fremt det er reelt og riktig priset. Man kan ikke "som privatperson" leie ut eiendom (eller noe som helst annet) til sitt eget enkeltpersonforetak, det er en mulighet som kun eksisterer der leieren (foretaket) er en selvstendig juridisk person. Altså kun ved andre foretaksformer. "Et enkeltpersonsforetak er ikke et eget skattesubjekt. Det betyr i praksis at man som privatperson ikke kan lage avtaler med sitt eget enkeltmannsforetak f.eks. om utleie av lokaler osv. Man kan heller ikke selge noe fra seg selv til sitt enkeltmannsforetak." On topic: Fradragsretten for mva skal fordeles i henhold til bruken i (fradragsberettiget) næring kontra utenfor næring (privat). Bygger du eksempelvis en dobbel garasje der det ene rommet brukes til privatbil, og det andre til verktøy og utstyr relatert til driften av foretaket, så har du fradragsrett for momsen på halvparten av byggekostnadene, eller (resultatet blir jo det samme) halvparten av momsen på hele byggekostnaden. Om fordelingen mellom privat bruk / næringsbruk (eller mellom fradragsberettiget og ikke fradragsberettiget næring) endrer seg i løpet av 10 år etter oppføring av en bygning, så skal egentlig også mva-fradraget endres, den ene eller andre veien. På fagspråket kalles dette "justering av inngående merverdiavgift". Denne regelen kommer imidlertid først til anvendelse om mva-fradraget var på over 100.000kr (altså en byggekostnad på 500.000+mva), så det vil neppe gjelde for en normal garasje. Endret 14. juni 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Uheldig at den artikkelen du viser til blander sammen skattesubjekt og juridisk person, Inge. Det er jo helt sentralt å holde de begrepene fra hverandre når man diskuterer disse problemstillingene. Grunnen til at man ikke kan lage avtaler med sitt eget enkeltmannsforetak er ikke at enkeltmannsforetaket ikke er et eget skattesubjekt, men som du sier at det ikke er en egen juridisk person. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Sakens emne ligg igrunn i tittelen.. Eg skal til å setje opp ein garasje heime på garden min. Eg driv mitt eige ENK (tømrar/sagbruk/salg av skog). Garasjen som skal settast opp er ein dobbelgarasje på nedsida av kårhuset, til "privat" bruk (Bil, verktøy, osv). Eg tenker at det må då finnast ein måte eg kan føre opp denne garasjen som relatert til foretaket mitt, og dermed sleppe å betale mva for å få satt den opp? Bilen er ikkje registrert på firmaet, men på meg privat. Eg vil jo likevel bruke garasjen til mykje som har med jobb å gjere, i form av oppbevaring av både kjøyretøy og verktøy. Nokon som har kunnskap om dette? Ikke nubbesjans. For å få mva fradrag skal kjøpet du gjør kun være til driftsrelatert brukt. Dersom du bruker dette bygget til din egen private bil, utstyr og oppholdsrom så vil du ikke kunne få hverken skattemessig fradrag eller momsfradrag. Enda mer komplisert blir det når vi trekker inn husverdien din som kommer til å øke når du bygger på en garasje. Enkelt og greit, dette er en privat investering og gir ikke fradrag. Dersom du fører dette opp med fradrag kan jeg garantere deg at får bokettersyn. Det er ikke gøy å få bokettersyn når du har jukset med mva og skatt. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Istedet for fradrag kan du leie ut garasjen til ditt ENK for drift vel? Lenke til kommentar
Strato Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Istedet for fradrag kan du leie ut garasjen til ditt ENK for drift vel? Han kan kun leie ut dersom bygget skal brukes utelukkende til drift. Nytter ikke å leie ut til selskapet dersom hans private bil skal stå her. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 For ikke å si at man ikke kan leie ut noe til seg selv, som det allerede er påpekt. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 For å få mva fradrag skal kjøpet du gjør kun være til driftsrelatert brukt. Merverdiavgiftsforskriften §8-2-1 er ikke enig med deg i bruken av ordet "kun"... §8-2. Fradragsrett for anskaffelser delvis til bruk i registrert virksomhet § 8-2-1.Oppføring og drift av bygg mv. (1) Dersom kostnadene ved oppføring av bygg som er til bruk både i den registrerte virksomheten og til andre formål fordeler seg tilnærmet likt per kvadratmeter gulvflate til de ulike formål, kan inngående merverdiavgift på kostnadene fordeles på grunnlag av gulvflate til bruk i den registrerte virksomheten i forhold til byggets samlede gulvflate. (2) Inngående merverdiavgift kan fordeles på samme måte som nevnt i første ledd på kostnader til a) tilbygg, påbygg og ombygging b) opparbeidelse av tomt, anlegg av vei, vann og avløp mv. c) installasjoner og særskilte innredninger eller utstyr som inngår i bygget, herunder heis-, fyrings- og ventilasjonsanlegg mv. d) vedlikehold og reparasjoner e)drift. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Kun driftskostnader var upresist. Man får også fradrag fra andre "ikke-driftskostnader" som for eksempel finansielle kostnader og investeringer i anleggsmidler. Det endrer dog ikke faktum at man aldri får fradrag skattemessig eller momsmessig for private kostnader. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Det endrer dog ikke faktum at man aldri får fradrag skattemessig eller momsmessig for private kostnader. Det er sant, og som jeg allerede har skrevet i innlegg #7, så skal kostnaden for et driftsmiddel som brukes delvis privat fordeles (både skattemessig og momsmessig) mellom "privat kostnad" og "driftsutgift i næring" etter samme forhold som bruken. Og mva-forskriften gir, som sitatet viser, klarsignal for at den fordelingen kan gjøres ut fra antall kvadratmeter av bygget som brukes til de forskjellige formål, så lenge byggekostnaden for de forskjellige delene av bygningen er/var tilnærmet lik. Endret 14. juni 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Strato Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Det blir dog mye mer komplisert når bygget er en del av privateid enebolig. Da må man plutselig skatte for en del av verdistigningen til huset dersom man skal selge. Se for eksempel på reglene for hjemmekontor som er ekstremt strenge for å nettopp hindre at folk skal voldta systemet og snike seg under en masse skatt. TS har allerede sagt at garasjen skal brukes privat. Dersom han har tenkt å gjøre en avregning her så vil det være ekstremt lett å la denne avregningen komme deg skattemessig til gode på grunn av subjektivitet. Dette vil en kontroll gjennomskue med en gang. Mitt råd er at du ikke tar momsfradrag på dette da det er stor sjans for at du blir gjennomskuet. Lenke til kommentar
Scorpio7 Skrevet 15. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2015 Kan berre sei med ein gong at eg kjem ikkje til å gjer noko som helst som kan bli problem ut av, berre for å spare nokre kroner. Men forstår eg rett det som Inge Rognmo skriv, at viss eg kan påvise at ein del av garasjen blir brukt til næring, so kan eg få mva-fråtrekk deretter? Lenke til kommentar
Strato Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Kan berre sei med ein gong at eg kjem ikkje til å gjer noko som helst som kan bli problem ut av, berre for å spare nokre kroner. Men forstår eg rett det som Inge Rognmo skriv, at viss eg kan påvise at ein del av garasjen blir brukt til næring, so kan eg få mva-fråtrekk deretter? Det er ikke så lett når garasjen henger sammen med huset ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå