Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

kobling av overspenningsvern i tavle

Anbefalte innlegg

Hallois! Står på hytta og skifter tavle (ja, er elektriker), men ikke vært borti detta overspenningsvernet før.

Står med et 2x50 IT med luftstrekk.

I henhold til eatons store blå har jeg riktig over spenningsvern, grossisten ropte noe etter meg da jeg løp ut døra fredag klokka 4, men innser nå at jeg ikke fikk det med meg.

Står med et 460 VAC 3+NPE (elnr.16 097 89) der fasene er koblet på 2 av vernene. Det siste er jo til overs bare. Men så mener jeg å huske at det grossisten sa var at PN lederen fra inntakskabelen skumle kobles på N-klemma på vernet. Kan dette stemme? I så fall.. hvorfor ikke bare rett på jordisk unna?

Hilsen meg..

Haster litt er jeg redd d jeg drar herifra om 6 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hallois! Står på hytta og skifter tavle (ja, er elektriker), men ikke vært borti detta overspenningsvernet før.

Står med et 2x50 IT med luftstrekk.

I henhold til eatons store blå har jeg riktig over spenningsvern, grossisten ropte noe etter meg da jeg løp ut døra fredag klokka 4, men innser nå at jeg ikke fikk det med meg.

Står med et 460 VAC 3+NPE (elnr.16 097 89) der fasene er koblet på 2 av vernene. Det siste er jo til overs bare. Men så mener jeg å huske at det grossisten sa var at PN lederen fra inntakskabelen skumle kobles på N-klemma på vernet. Kan dette stemme? I så fall.. hvorfor ikke bare rett på jordisk unna?

Hilsen meg..

Haster litt er jeg redd d jeg drar herifra om 6 timer.

Nå er det noen år siden jeg har jobbet som elektriker i hus, men IT nett har vel ingen PN leder? Så da vet jeg ikke helt hva denne lederen er, kanskje det er beskyttelsesjord i inntakskabelen? (Men det er vel ikke jordleder i luftstrekk?) Er den koblet på andre siden? Uansett så hadde jeg koblet den i jordskinna og ikke i overspenningsvernet..

Edit; 14 juni ja.. ikke juli. Du fant vel ut av det ;)

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...