boss3 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Driver å setter sammen ny pc og lurer på hva som anbefales av S-ATA og vanlig harddisk?? Hva er raskest osv. Skal ha 7200 rpm og 8 mb cache på begge uansett Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Seriel-Ata er jo raskest da, men det kan være litt "prakk" med diskene siden de ikke er like vanlige som ide disker. Med prakk menes følgende: -du må legge inn egen driver (enkelt..) -du trenger en spesiell kontakt til strømmen (enkelt.., bare husk å bestille) Jeg anbefaler s-ata. Ingenting er mer digg enn å komme bort ifra de gamle ide-kablene. Lenke til kommentar
boss3 Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 ok..ok.... noen flere anbefalinger??? er det veldig vanskelig å koble på disse ekstra greiene????? første pc'en jeg skal bygge! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Positivt: S-ATA er raskest. (Varabelt hvor mye, men skjelden over 10% raskere) S-ATA har tynnere kabler. (Som ikke er så mye til hinder for luftsirkulasjonen) S-ATA vil være mer kompatibelt med nye hovedkort på lang sikt (2år+) Negativt: S-ATA er noe dyrere (som regel 100-200kr) S-ATA krever et hovedkort som støtter det. (og de koster ofte litt ekstra) S-ATA krever driverdisk til kontrolleren under innstallasjonen. (Tror det ikke alltid er like enkelt å få tak i driver til Linux, FreeBSD osv) Lenke til kommentar
boss3 Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 Tror jeg velge IDE enklest og billigst....med tanke på fremtiden kjøper jeg sikkert en helt ny pc om noen år *grin* :nice: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå