saks6 Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 (endret) Hei☺ Tenkte litt på å kjøpe cross-sykkel for kjøring i skogen o.l. Lurte derfor på kostnadene på utstyr, vedlikehold osv. Hvor mye utstyr trenger jeg? Hvilken sykkel, under 20k(125cc->)? Hva må vedlikeholdes? Vanskelig å vedlikeholde? Trenger jeg på noe verksted? Andre ting? Ja jeg vet at det ikke er lov til å kjøre i skogen☺ Endret 13. juni 2015 av saks6 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Når du har sykkel, hjelm og basic verktøy har du det meste du trenger for å leke i skogen. Du trenger ikke noe verksted for å vedlikeholde en crosser. Det kan kjøre stort sett hvor som helst. Av vedlikehold må du regne med å bytte olje, smøre kjede, bytte drev og kjede, bytte dekk og det skalder ikke å vaske den regelmessig. Så er det jo vedlikehold av motor, bytte stempel (2takt) og justere ventiler (4takt). Luftfilteret bør også renses/byttes regelmessig. Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 Hvor ofte må du bytte de forskjellige delene på sykkelen? Noen sykkel å anbefale? 4t vs 2t? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Oljebytte hver 5.time. Oljefilter hver 5-10.time Stempelbytte hver 20-30.time på 2 takter, avhengi av hvor hardt du kjører. 30-100.time på 4takter, igjen avhengig av hvor hardt du kjører. Så bør du smøre link-lagrene, styrelager osv med fett jevnlig. Typ hver 10-20.time, hvertfalt linken da den er mer eksponert. Filter er meget viktig, bør helst ha renvasket filter etter hver gang du kjører, men siden du ikke kjører i sand osv, så holder det sikkert med ett par ganger før du bytter. Anbefaler 2t da det er billigst Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 Takk for svar BTW☺ Men noen som har en sykkel å anbefale? Hvorfor? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Oljebytte hver 5.time. Oljefilter hver 5-10.time Stempelbytte hver 20-30.time på 2 takter, avhengi av hvor hardt du kjører. 30-100.time på 4takter, igjen avhengig av hvor hardt du kjører. Så bør du smøre link-lagrene, styrelager osv med fett jevnlig. Typ hver 10-20.time, hvertfalt linken da den er mer eksponert. Filter er meget viktig, bør helst ha renvasket filter etter hver gang du kjører, men siden du ikke kjører i sand osv, så holder det sikkert med ett par ganger før du bytter. Anbefaler 2t da det er billigst De intervalene du nevner er vel når sykkelen brukes til å kjøre cross. Skal du bare leke rundt i skogen holder det sikkert med oljeskift hver 10. time og stempelbytte hver 30-50. time, kanskje senere. Jeg anbefaler også 2takt siden det er både enklere og billigere å vedlikeholde. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Det er litt sånn hip som happ. Noen vil kanskje si det er mer belastning på motoren ved kjøring på vei osv. Regner med han skal straffe sykkelen. Yamaha YZ er det sikreste valget. Du kan få kjøpe min yz125 2012 til 25k. Byttet stempel & styrelager for 5 timer siden, gått 56timer. Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Har sett litt på yz, men ble nok litt dyrt? Tenkte ikke så veldig dyr siden jeg trenger alt av verktøy osv. og skal kjøpe moped til neste år eller i år. Hadde det vært nok med en moped for å kjøre i skogen? Hvordan er vedlikehold på 2-takts mopeder? Endret 14. juni 2015 av saks6 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Moped funker fint til å leke i skogen med. Det er nok tryggest da det ikke er nok motor orginalt til å få deg i skikkelige farlige situasjoner + at hvis du aldri har kjørt tohjuling før er det lettere å lære seg med liten motor som gir rom for feilmargin. Jeg startet på en orginal moped, men det ble fort tamt så jeg kjøpe effektanlegg og nå i år har jeg også større sylinder. Når det kommer til vedlikehold så kan jeg skrive hva jeg selv gjør. Olje bytter jeg vanligvis hver 2000 km, men på sommeren, spesielt i sommerferien når jeg leker off road stort sett hver dag bytter jeg hver 1000 km da off road kjøring vanligvis involverer mer clutch-bruk enn å kjøre på vei. Kjede smører jeg minst en gang i uken, men som regel oftere, eller hver gang jeg vasker mopeden som gjerne blir ofte når det blir mye off road kjøring. Jeg sjekker kjedet hver dag jeg kjører og strammer hvis nødvendig. Luftfilteret blåser jeg rent i ny og ne. Stempelbytte ca. hver 5000 km. Hvis du kjører orginalt med alle plomberinger kan du sikkert kjøre ett par tusen til. Jeg liker også å bytte kjølevannet etter hver sesong for å få grums og shit ut av systemet. Hvis du kjøper moped og ikke har lappen enda ville jeg ventet med å registrere og forsikre den. Jeg fjernet skiltopphenget, blinklys og speil for å slippe å knekke det ved velt og uhell. Du kommer til å velte, sånn er det bare. Hvis du vil gå all-in kan du fjerne hovedlykta å kjøpe crossplate for å få crosser-look, men det er egentlig helt unødvendig. Når du får lappen monterer du skiltoppheng, baklys, blinkelys og speil igjen slik at du kan kjøre lovlig. Men så lenge du ikke har lappen er det akkurat det samme om det er en moped eller crosser, begge er like ulovlig og du vil få straff for å kjøre uregistrert motorsykkel uten sertifikat om du blir tatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Husk at det er en relativt syk forskjell i effekt på moped og crosser. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 Husk at det er en relativt syk forskjell i effekt på moped og crosser. Relativt syk forskjell må være tidenes underdrivelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå