Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Husarbeids rutiner

Gjest Bruker-369050

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-369050

Jeg er student og jobber med å få bedre rutiner når det gjelder renhold. 
Er en ryddig og renslig person, men alt kan jo forbedres. :)

Jeg vasker dusjen ofte med eddik. Men noen sier dette er for surt, andre sier det er ok. Jeg blander det med en dl vann og lar det sitte på et kvarter før jeg skyller av. Noenganger tar jeg tannkosten og pusser mellom fugene. :) Er dette ok, eller ødelegger jeg? Og vinduer synes jeg og er vanskelig. Noen anbefaler mikrofiberklut og vann.

Jeg bruker å pakke ned sesongklær og sesongsko. Har mange sko og en del klær. 
Er det best å pakke disse i esker? Jeg bruker blanke esker, men har også noen "treesker" som man kan slå sammen hvis man ikke bruker de. Vet ikke hva som er best og jeg tenker jo litt hvis jeg f.eks skal flytte. Men da er det jo bare å pakke de klærne jeg bruker den sesongen i kofferter. 

Det siste spm jeg har er esker generelt. Jeg har en eske for pyntegjenstander og en eske for tekstiler (som duker) og en eske for julepynt. Hvordan gjøre det mest praktisk med f.eks flytting. Burde jeg samle duker med dynetrekk og putetrekk?; eller er det best å separere disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-369050

Enn badegulv da? 

For spesielt på¨speil og vinduer synes jeg nesten at bare vann og mikrofiber funker best. Synes noenganger såpe gjør ting verre, hehe.

Lenke til kommentar

Zalo er noe av det beste du kan bruke på tre/ laminatgulv :thumbup:

Moroklumpen?

Tre og laminatgulv skal du helst ikke bruke såpe.. Du må hvertfall bruke noe ala grønnsåpe om du skal bruke noe.. og minimalt med vann. 

Zalo du liksom.. brrr

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Ok, men hva med vann og litt eddik?

Lurer og på en ting til som er litt off - topic, men hvordan organiserer dere hvis dere skal flytte?
Jeg har en eske for julepynt, og en eske for pyntegjenstander. Men hva med duker og pyntetrekk til puter?
Hvor gjør jeg av dette? Egentlig har jeg dette i en eske, men tok meg i å tenke at jeg kunne brukt den eska til andre ting. 

Dynetrekk pakker jeg bare ned i kofferten sammen med klær og sko. 

Jeg bruker å pakke ned klær og sko som ikke hører sesongen til i esker og legger de vekk. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Bruk Jif baderom eller lignende på badet.. eddik er bare til å bruke på kalkbelegg etc. 

Det kan du bruke ved behov. 

Du kan også vaske badet med vanlig grønnsåpevann

Takk for tips. :-)

Lenke til kommentar

Ok, men hva med vann og litt eddik?

Lurer og på en ting til som er litt off - topic, men hvordan organiserer dere hvis dere skal flytte?

Jeg har en eske for julepynt, og en eske for pyntegjenstander. Men hva med duker og pyntetrekk til puter?

Hvor gjør jeg av dette? Egentlig har jeg dette i en eske, men tok meg i å tenke at jeg kunne brukt den eska til andre ting. 

Dynetrekk pakker jeg bare ned i kofferten sammen med klær og sko. 

Jeg bruker å pakke ned klær og sko som ikke hører sesongen til i esker og legger de vekk. 

Organisere ved flytting ja.. Heldigvis har jeg ei kjerring som styrer med sånt, men hu pakker vekk sesongklær i sånne dyneposer eller hva f.. det heter :)

Flytting blir det ikke på ei stund.. vi har akkurat kjøpt oss hus på 300m2, men det klarer du aldri å organisere skikkelig likevel.. 

Da blir det esker til å begynne med med tusj på hvor det skal før vi blir leie å gir f... å dytter alt i poser og sekker  :rofl:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Kanskje det er lurere å ha sesongklær og sesongsko i slike dyneposer. Hm, noe å tenke på. 
Dyner er jo også selvsagt kjekke å ha i disse blå dyneposene. :-) 

Men hva med dynetrekk. Kanskje ha de sammen med duker og trekk til pynteputer? 

Lenke til kommentar

Vi lør dynetrekka øverst i et klesskap.. duker.. tja.. aner ikke

Den ene gangen jeg skulle pynte hjemme for en grunn (nei, ikke sjåvinist, gjør mye husarbeid jeg - men DET er kjerringa sitt bord) så klarte jeg faktisk ikke finne ut hvor hun oppbevarte dukene :)

Lenke til kommentar

ikke så farlig hvor du oppbevarer dem ved flytting vel? 

Stikk nedom ikea, lokal butikksjappe eller whatever.. få esker.. merk eskene skikkelig.. 

Eller se på gis bort på finn.. alltid folk som skal gi bort flytteesker

Når du så flytter inn i nytt hus/leilighet/whatever så stabler du eskene i merkede rom og pakker ut etter tur

f.eks Duker - Stue

Da lør du den i stua.. så vet du hvor alt er og når alt er plassert i rett rom gjør det alt mye lettere når du har fått møbler, kommoder osv på plass

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Nei, det er jo sant det. :) Synes generelt puter tar veldig stor plass. 
Også når man skal oppbevare de i slike blåsekker. De blir så store liksom også må man bruke flere for å få plass til alle.

Lenke til kommentar

Bruk Jif baderom eller lignende på badet.. eddik er bare til å bruke på kalkbelegg etc. 

Det kan du bruke ved behov. 

Du kan også vaske badet med vanlig grønnsåpevann

Jeg har hørt at grønnsåpe på bad er fy-fy, da det er organisk og gir grobunn for bakterier. Men nå er det jo nesten bakteriehysteri for alt som er.

Lenke til kommentar

Selv har jeg nettopp gått over til å nesten bare bruke mikrofiber. Har vurdert det lenge og bestemte meg endelig etter å ha sett FBI 22.04 på NRK. Jeg bruker klorin i toalettet og av og til i dusjsluket, ellers er det bare mikrofiber. Det fungerer kjempebra. Har og gjort det samme på kjøkkenet. Og gulvene har jeg aldri vasket med noe annet enn fuktig mikrofiber.

Veldig tidsbesparende, det blir overraskende lett rent og jeg slipper å bruke tid på å vaske bort såpe.

Når det kommer til oppbevaring av myke ting man ikke bruker så ofte er jeg stor fan av vakuumposer, spesielt den typen du bruker støvsuger på. De som rulles er ikke like effektive. Jeg oppbevarer posene i plastkasser merket med innhold.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

@ j0dleb0n og Toppris:

Spiller det noen rolle da? Hva om vedkommende lurer på grunnleggende heimkunnskap? Synes det er kjekt for de med interessen å kunne lage en tråd for å få greie på ting som det, og gode gamle kjerringråd. Dersom man ikke deler interessen ser jeg ikke vitsen med å bruke tid og energi på å irritere seg over noe sånt. Ja, enkelte folk er idioter (ikke at jeg sier at noen her er det). Og ja, enkelte folk er idioter med vilje (såkalte troll). Velkommen til internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...