Gå til innhold

Old fashion car in old fashion town

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig bil! Røros fungerer utmerket som kulisser til veteranbilfoto. Det er ingen forstyrrende elementer i form av moderne skilt eller andre ting som stjeler oppmerksomheten eller røper alderen på omgivelsene. Med en retro etterbehandling kunne man nesten få det til å se ut som at bildet var tatt når bilen var ny (Kanskje måtte man skjule disse brannvannsrørene på fasaden, men de er uansett små).

Likte forøvrig bildevinkelen. Fine perespektivlinjer og bilen ser ut til å være på full fart ut av bilderammen.

Lenke til kommentar

Stilig bil! Røros fungerer utmerket som kulisser til veteranbilfoto. Det er ingen forstyrrende elementer i form av moderne skilt eller andre ting som stjeler oppmerksomheten eller røper alderen på omgivelsene. Med en retro etterbehandling kunne man nesten få det til å se ut som at bildet var tatt når bilen var ny (Kanskje måtte man skjule disse brannvannsrørene på fasaden, men de er uansett små).

Likte forøvrig bildevinkelen. Fine perespektivlinjer og bilen ser ut til å være på full fart ut av bilderammen.

Hei og takk for fyldig kommentar. Var litt for snar på avtrekkeren og la ut bildet før alt etterarbeide var ferdig, brannvernsrørene skulle vært klonet bort. Betyr ikke så mye, men allikevel. Rakk bare så vidt å stille kamera på C (fortløpende fokus) og highspeed (8 b/sek) og ca 15 bilder ble tatt før bilen passerte. Hadde jeg hatt tid nok, ville jeg vurdert lukkertid på 1/30 eller 1/60s for å anskueliggjøre bil i fart. Men bildet ble iallfall såpass at tok sjansen å legge det ut på dette forum.

Skj

Lenke til kommentar

Hei og takk for fyldig kommentar. Var litt for snar på avtrekkeren og la ut bildet før alt etterarbeide var ferdig, brannvernsrørene skulle vært klonet bort. Betyr ikke så mye, men allikevel. Rakk bare så vidt å stille kamera på C (fortløpende fokus) og highspeed (8 b/sek) og ca 15 bilder ble tatt før bilen passerte. Hadde jeg hatt tid nok, ville jeg vurdert lukkertid på 1/30 eller 1/60s for å anskueliggjøre bil i fart. Men bildet ble iallfall såpass at tok sjansen å legge det ut på dette forum.

Skj

Skjønner! En lett panorering hadde nok hjulpet på fartsfølelsen, men da kunne du risikere å “miste” omgivelsene til uskarpheten. Det kan være en fordel i et bilbilde, men siden dette handlet vel så mye om omgivelsene så synes jeg at det fungerte godt uten panorering her. 

Lenke til kommentar

Flott bilde Ragnar! En må jo være rask på avtrekkeren når slikt plutselig dukker opp, det nytter ikke stå og fikle med innstillinger i sekundvis da! :)

Riktig Helene, det sto om sekunder, bilen ventet ikke. Skal jo tenke litt på komp. i tillegg til å foreta raske endringer i kamerainnstillinger. Resultatet kan ofte bli så som så, dette følte ble såpass at dere kunne få se det.

Skj

Lenke til kommentar

Herlig glis.

Kompen sitter brukbart i skrå kameravinkel.

Dybdeskarphet, lys, farger og detaljer er det vel ikke så mye å si på heller.

Litt kosmetisk pirk tar jeg selvfølgelig med.

Hvis du har litt mer å gå på ville jeg nappa litt i nedre venstre hjørne og retta opp før beskjæring. Tror forresten ikke du ville tape noe om du retter og kutter vekk vinduene i venstrekanten heller. Bildet blir kortere, men der kommer mitt pirk nr. 2 inn der jeg merker meg at du burde tatt 2-3 mm. til oppe grunnet at da ville øvre ramme fått et rent skjær på det brede bordet på vindusfragmentet over døra. Men jeg scrollet opp og lot røret fra takrenna som danner en bue forsvinne for dermed forsvinner også det hvite vindusfragmentet jeg nevnte og det blir renere der røret forsvant for da kuttes den grønne vindskya på neste hus rent av øvre ramme.

Dermed taper ikke formatet noe om du retter i venstrekanten og kutter for du har skarphet i massevis til å blåse opp igjen det som forsvant i beskjæringen. Dessuten vil det lenger nedover i gata komme tydeligere fram.

Nå er det jo ikke jeg som skal komponere andres bilder her på siden. men siden det er en kritikkside så kommer jeg med forslag som jeg tror kan høyne et bilde.

Jeg er verken sensor eller fasit. jeg bare liker å gå litt inn i de bildene jeg kommenterer.

Hva kommentaren angår så har jeg kun gått ut fra V1 selv om det også kan gjelde de to andre også.

Men når det er sagt så tror jeg at jeg hopper over V2 , men har skikkelig sans for V3

Roar

Lenke til kommentar

Flotte bilder alle sammen men orginalbildet føler detr er for mye lys, rettere sagt forstyrrende elementer på høyer side i bilde. Hadde du valgt å gå litt lenger til høyere ville du unngått dette. Deror syntes jeg mest om 2 og 3 her.

Takk for din gode og konstruktive tilbakemelding. Dine synspunkter har absolutt noe for seg. Tok jo seriefoto her, og det nok mulig at et par av de senere bilder oppfyller ditt ønske med hensyn til lys og uønskede elementer på høyresiden, men ser at bilen kommer litt for nær og gir antydning til uskarphet ved venstre forlykt. Fikk litt dårlig tid idet jeg ikke var forberedt på situasjonen, og fikk nok med å stille kamera på seriefoto (8 b/sek) og kontinuerlig fokus. Ståsted og andre eventuelle detaljer måtte vike på grunn av tidsnød.

Men kjempebra at du tok deg tid til å studere dette så nøye. V2 og V3 er lagt ut i dag, nettopp for å få med alternativer til originalen.

Skj

Lenke til kommentar

Herlig glis.

Kompen sitter brukbart i skrå kameravinkel.

Dybdeskarphet, lys, farger og detaljer er det vel ikke så mye å si på heller.

Litt kosmetisk pirk tar jeg selvfølgelig med.

Hvis du har litt mer å gå på ville jeg nappa litt i nedre venstre hjørne og retta opp før beskjæring. Tror forresten ikke du ville tape noe om du retter og kutter vekk vinduene i venstrekanten heller. Bildet blir kortere, men der kommer mitt pirk nr. 2 inn der jeg merker meg at du burde tatt 2-3 mm. til oppe grunnet at da ville øvre ramme fått et rent skjær på det brede bordet på vindusfragmentet over døra. Men jeg scrollet opp og lot røret fra takrenna som danner en bue forsvinne for dermed forsvinner også det hvite vindusfragmentet jeg nevnte og det blir renere der røret forsvant for da kuttes den grønne vindskya på neste hus rent av øvre ramme.

Dermed taper ikke formatet noe om du retter i venstrekanten og kutter for du har skarphet i massevis til å blåse opp igjen det som forsvant i beskjæringen. Dessuten vil det lenger nedover i gata komme tydeligere fram.

Nå er det jo ikke jeg som skal komponere andres bilder her på siden. men siden det er en kritikkside så kommer jeg med forslag som jeg tror kan høyne et bilde.

Jeg er verken sensor eller fasit. jeg bare liker å gå litt inn i de bildene jeg kommenterer.

Hva kommentaren angår så har jeg kun gått ut fra V1 selv om det også kan gjelde de to andre også.

Men når det er sagt så tror jeg at jeg hopper over V2 , men har skikkelig sans for V3

Roar

Er deg evig takknemlig for at du for det første tar deg tid til å kommentere de fleste av mine bilder (noe som slett ikke kan være noen selvfølge), og deretter går så i dybden i din analyse med forslag til justeringer.

Det går som regel noe timer hver dag med kamera eller PC angående bilder til stor glede for meg selv, selv om hun jeg bor sammen med enkelte ganger synes det kan bli i meste laget. Dine forslag til endringer studerer jeg alltid nærmere i etterkant, og som oftest blir det på bakgrunn av det du foreslår justering i originalbildet.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...